Vastoin yleistä harhaluuloa WordPressiä eivät käytä ainoastaan bloggaajat ja pienyritykset, vaan siihen ovat siirtyneet viime aikoina myös monet isot brändit (esim. CNN, TIME magazine, Spotify, TED, UPS, Tech Crunch, Mashable, Rolling Stones, Justin Timberlake, 007, Harvard Business Review, Wall Street Journal, Quartz…)
Sara Rosso Automatticilta esitteli tuoretta WordPress -taloutta käsittelevää tutkimusta Euroopan Wordcampissa 2013 (yllä esitys). Siinä kyseltiin tunnetuilta brändeiltä maailmalla, miksi he ovat valinneet WordPressin. Hän sai seuraavia vastauksia:
WordPress tekee julkaisemisesta helppoa
[list style=”check”]- ”Kaikki sanoivat että WordPress on parempi valinta helpon käytettävyyden, intuitiivisuuden ja yksinkertaisen workflow:n vuoksi” @kaiserfamilyfound
- ”Saimme samat helppokäyttöiset työkalut kaikkien toimittajiemme käyttöön” BBC America
- ”WordPressiä ymmärtää myös se osa henkilökuntaamme, joka ei ole teknisesti orientoitunutta” NASA
WordPress on joustava, nopea ja voimakas
[list style=”check”]- ”WordPress mahdollistaa nopean web-kehityksen ja auttaa meitä kokeilemaan nopeasti erilaisia asioita sivustollamme” Washington Post
- ”Vihdoinkin meillä on vankka alusta, joka joustaa tarpeidemme mukaan ja jota parannetaan jatkuvasti” BBC America
- ”Käytämme WordPressiä joustavasti – se on julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen tarkoitukseen” NASA
Lisäosien ansiosta WordPress on myös ”yhteensopiva” useimpien verkkopalvelujen kanssa. Esimerkiksi kaikki keskeiset sosiaalisen median kanavat voi helposti integroida WordPressiin haluamallaan tavalla, minkä vuoksi sen varaan on luonteva rakentaa verkossa tukikohta. Ja tietenkin verkkosivuston pitää nykyisin näyttää hyvältä laitteessa kuin laitteessa. Ratkaisu tähän on responsiivinen sivusto, joka skaalautuu eri kokoisille ruuduille – WordPress teemakehityksen vuoden 2013 suurin trendi.
Ketterä & innovatiivinen WordPress -talous
Kun käyttää WordPressiä, ei yleensä tarvita isoa, raskasta ja kallista kehitystiimiä. Joka projektissa ei ole tarpeen keksiä pyörää uudelleen (=lähteä nollasta) vaan voidaan hyödyntää yhteisön jakamia rakennuspalikoita ja jalostaa niitä eteenpäin. Osaaminen voidaan koota projektin ympärille laajasta WordPress osaajien verkostosta sen sijaan, että yritetään toteuttaa sitä väkisin tiimillä, joka sattuu olemaan saman käytävän varrella. WordPress on malliesimerkki globaalin verkostotalouden toiminnasta – verkostona pienet ja ketterät toimijat (vrt. Sometek) pystyvät haastamaan ja ohittamaan isot ja jähmeät organisaatiot.Kyse on nykyisin ekosysteemeistä. Syy WordPressin menestykseen on sama, miksi Nokia + Windows kituu ja Android ja iOS porskuttavat. Kymmeniä tuhansia kehittäjiä on jo sitoutunut WordPressiin, ja alusta houkutelee jatkuvasti uusia lahjakkaita tekijöitä puoleensa. Jotkut tekevät olohuoneensa sohvalta WordPress -tuotteita, joilla yltävät miljoonatuloihin.
Mikä on julkaisujärjestelmä ja miksi tarvitset sellaisen?
Vielä joitakin vuosia sitten perinteinen staattinen html-sivusto oli standardi verkossa. Staattisen sivuston huono puoli on se, että asiakas ei pysty päivittämään sivustoa ilman ohjelmointiosaamista. Hän ”roikkuu löysässä hirressä” ja joutuu pyytämään pienintäkin muutosta varten apua (joka maksaa). Ja päivityksiä pitäisi nykyään tehdä jatkuvasti, sillä ilman julkaisutoimintaa sivustosi kuihtuu näkymättömiin. Ai miksi? No, verkon pelisäännöt ovat muuttuneet.Julkaisujärjestelmiä on toki muitakin. WordPressin varteenotettavimmat kilpailijat (Drupal, Joomla) ovat kuitenkin jääneet markkinaosuuksissa pahasti jälkeen. Yleinen näkemys on, että ne ovat vaikeakäyttöisempiä ja niiden ekosysteemit tarjoavat vähemmän rakennuspalikoita. Blogger, Tumblr ym. blogialustat eivät taas oikeastaan sovi samaan lauseeseen WordPressin kanssa, sillä niiden ominaisuudet ovat huomattavasti suppeammat (ei kolmansien osapuolien tekemiä teemoja / lisäosia).
WordPress voimauttaa
WordPress vapauttaa sinut tekemään sitä, minkä osaat parhaiten, ja julkaisemaan työsi tulokset verkossa vaivatta. Olitpa sitten yrittäjä, yhdistys, yhteisö, asiantuntija, designer, viestijä, media, markkinoija tai x-y-z, WordPress tarjoaa sinulle välineet ammattimaisen ja kestävän verkkoläsnäolon rakentamiseen.Itse olen rakentanut WordPressin varaan paitsi yrityssivustoja, myös sosiaalisen median oppimisympäristön ja sosiaalisen intranetin. Alusta taipuu moneen tarkoitukseen. Kahdesta aiemmasta artikkelistani löydät lisää syitä, miksi WordPress sopii hyvin oppilaitoskäyttöön ja yrityksille.
Kirjoittaja kouluttaa WordPress osaajia (WP-julkaisija ja WP-sisällöntuottaja) neljättä vuotta ja on erikoistunut WordPress -sivustojen suunnitteluun. Katso WordPress toteutuksia portfoliossa tai ota yhteyttä.