WordPress on nykypäivän yrityksille sitä mitä MS Word ja Photoshop olivat eilisen yrityksille.
Lorelle VanVossen, WordPress kouluttaja ja asiantuntija
WordPress on maailman suosituin julkaisualusta ja sen suosion kasvulle ei näy loppua. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 20% web-sivustoista käyttää 2012 voimanlähteenään WordPressiä. 100:sta maailman suosituimmasta blogista lähes puolet on toteutettu WordPressillä. Kasvun rajoja ei ole vielä saavutettu, vaan WordPress -ekosysteemiin liittyvän talouden odotetaan tuplaantuvan seuraavan kahden vuoden aikana.
Miksi niin monet valitsevat WordPress:in?
Olen aikaisemmassa artikkelissani listannut syitä käyttää WordPressiä: se on ilmainen, helppokäyttöinen, ominaisuuksiltaan voimakas ja joustavasti laajennettavissa. WordPressin käyttöön kannustaa myös laaja ja avulias yhteisö, joka jakaa avokätisesti työnsä tuloksia (teemat, lisäosat), usein ilmaiseksi. Toisaalta WordPress on synnyttänyt myös runsaasti liiketoimintaa, kun kolmannet osapuolet rakentelevat alustan päälle maksullisia teemoja ja lisäosia, tarjoavat räätälöintiä ym. Näiden seikkojen ansiosta WordPressin ympärille on muotoutunut laaja ja kukoistava taloudellinen ekosysteemi, joka ruokkii jatkuvasti uusia innovaatioita.
WordPress ei ole nykyisellään pelkkä blogi vaan täysiverinen julkaisujärjestelmä (CMS = Content Management System). Tuoreehkon kyselyn mukaan vain 8% WordPress-suunnittelijoista käyttää WordPressiä pelkkänä blogina. 92 % käyttää sitä julkaisujärjestelmänä tai julkaisujärjestelmänä + blogina.
Web-julkaiseminen on osa yhä useamman ihmisen työnkuvaa, harrastuksia ja elämää yleensä. WordPress tuo web-presenssin helposti jokaisen ulottuville ja auttaa eri alojen ammattilaisia keskittymään siihen, minkä he parhaiten osaavat. Mikä WordPressissä on hienointa, sillä sivuston voi tehdä kuka tahansa ja samalla alusta on niin voimakas, että se kelpaa maailman suurimmille brändeille: New York Times, Ford, CNN, NASA, Time magazine, Spotify, Pepsi, Ebay, Adobe, Samsung, Yahoo, Flickr…
Liiketoiminnan rakentaminen WordPressin varaan on turvallisempaa kuin esimerkiksi Facebook -sivun perustaminen. Yksi syy tähän on se, että jokainen WordPressin käyttäjä ”omistaa” ohjelmiston kuin hän olisi sen itse suunnitellut ja voi tehdä sillä mitä itse haluaa. Facebookissa käyttöehdot ja määrittelee palveluntarjoaja ja sivuston hallinta (ulkoasu, toiminnot) on hyvin rajoittunutta. Siksi sen varaan ei kannata rakentaa brändiä – enintään se voi toimia yhtenä lisäväylänä asiakkaiden luo.
WordPress ja koulutus
WordPress on noussut julkaisujärjestelmien markkinajohtajaksi nopeasti, eikä kehitykseen ole ehditty reagoida virallisen koulutuksen parissa. Ei ymmärretä, miten WordPressin kaltaiset julkaisujärjestelmät tuovat web-julkaisemisen jokaisen kansalaisen ulottuville, ja eikä vain koodareiden yksinoikeudeksi. Yhä useammalla meistä on tarve toimia netissä ammattimaisesti, ja WordPress tarjoaa tähän mainiot välineet.
Koulutan itse nyt toista vuotta WordPress -osaajia Helsinki Business Collegessa ja syksystä 2012 lähtien vedän WordPress -kouluksia yrityksille Soveltossa.
Opiskelukontekstissa opiskelijat rakentavat WordPressin avulla henkilökohtaisen oppimisympäristönsä (PLE). ”Web-julkaisijaksi 3 päivässä” -kurssilla rakennetaan oma WordPress -sivusto ja luodaan pohjaa web-julkaisemiseen. Koulutuksia voidaan räätälöidä myös tarpeiden mukaan – kysy lisää! Jos taas tarvitset valmiin, tarpeisiisi räätälöidyn WordPress -sivuston ja haluat vain oppia päivittämään sitä, sekin onnistuu.