Portfolio / blogi yleistyy kaikessa asiantuntijatyössä. Konkreettiset työnäytteet vakuuttavat etenkin jos niitä jaetaan (portfolion sosiaalinen ulottuvuus).
Continue readingTyönhaussa blogi vakuuttaa paremmin kuin paperit
Nykyisin työnantajat ovat yhä vähemmän kiinnostuneita tutkinnoista ja sertifikaateista ja enemmän todellisista taidoista ja työkokemuksesta. Tehokkain tapa antaa konkreettista näyttöä osaamisestaan on oma (asiantuntija)blogi tai ePortfolio.
Continue readingiPadit, sosiaalinen media ja Campus 2.0 Helsinki Business College:ssa
Helsinki Business College:ssa alkaa nyt syksyllä mielenkiintoinen kehityshanke, jossa oppimisen tueksi otetaan iPadit ja sosiaalisen median oppimisympäristö Campus 2.0. Hankkeessa on tarkoitus kehittää mm. mobiilia kenttätyöskentelyä (esim. työharjoittelut, yrityskäynnit), mediarikasta (video, kuva, ääni) oppimista ja omaehtoista portfoliotyöskentelyä.
Continue readingOma tila – henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)
Campus 2.0 -konseptin taustalla on oppimisen filosofia, jossa korostuu oppimisen yksilöllisyys, omaehtoisuus ja luovuus. Sen sijaan, että opiskelijoita pyritään motivoimaan ulkoisin keinoin (opettaja määrää, instituutio vaatii), pyritään herättämään opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia. Sisäisen, ”aidon” motivaation synnyn kannalta on olennaista, että opiskelija hallitsee omaa oppimistaan, määrittelee itse tavoitteitaan (kurssin / opetussuunnitelman puitteissa) ja ”omistaa” omat tuotoksensa.
Continue readingSosiaalisesta mediasta potkua oppilaitosten ja työelämän yhteistyöhön
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on ennustettu, että verkostot ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä työelämässä menestymisen kannalta. Koulutusjärjestelmämme ei ole reagoinut riittävästi työelämän muutoksiin, eikä se tällä hetkellä tue tarpeeksi verkostojen syntymistä.
Continue reading