Skip to content

Arkisto / avoin oppiminen

Konnektivismi: verkostot ja oppiminen
Sosiaalinen media

Verkostojen aikakausi: konnektivismi ja kytkeytynyt oppiminen

Nykyisin oppimista ei ole enää mieltä rajoittaa oppilaitoksen seinien sisään. Lähtökohdaksi tulisi ottaa, että opiskelijoilla on ongelmanratkaisua varten käytössään verkko ja sitä kautta yhteys tietoon ja ihmisiin. Web 2.0 -aikakauden ”kypsässä vaiheessa” tiedon saatavuus on itsestäänselvyys eikä opettajan rooli voi olla yksinoikeudella hallinnoida tietoa ja annostella siitä murusia opiskelijoille.

Lue lisää »
Työnhaussa blogi parempi kuin CV
Sosiaalinen media

Työnhaussa blogi vakuuttaa paremmin kuin paperit

Nykyisin työnantajat ovat yhä vähemmän kiinnostuneita tutkinnoista ja sertifikaateista ja enemmän todellisista taidoista ja työkokemuksesta. Tehokkain tapa antaa konkreettista näyttöä osaamisestaan on oma (asiantuntija)blogi tai ePortfolio.

Lue lisää »
WordPress oppilaitoskäytössä
Verkkosuunnittelu

WordPress – paras web-ohjelmistoalusta oppilaitoskäyttöön

Campus 2.0:n voimanlähteenä toimii Wordpress, web:in suosituin julkaisujärjestelmä. Wordpress -alustaa käyttää 15,8% maailman web-sivustoista. Alustan käyttäjiin lukeutuu mm. mediataloja (New York Times, Le Monde), suuryrityksiä (Adobe, Sony, Samsung), ja uusmediayrityksiä (Spotify, Mozzilla, Yahoo)

Lue lisää »
Oma tila - henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)
Sosiaalinen media

Oma tila – henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)

Campus 2.0 -konseptin taustalla on oppimisen filosofia, jossa korostuu oppimisen yksilöllisyys, omaehtoisuus ja luovuus. Sen sijaan, että opiskelijoita pyritään motivoimaan ulkoisin keinoin (opettaja määrää, instituutio vaatii), pyritään herättämään opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia. Sisäisen, ”aidon” motivaation synnyn kannalta on olennaista, että opiskelija hallitsee omaa oppimistaan, määrittelee itse tavoitteitaan (kurssin / opetussuunnitelman puitteissa) ja ”omistaa” omat tuotoksensa.

Lue lisää »