Lisäksi konsultoin hankkeessa mm. käytettävien iPad -sovellusten (apps) valinnassa ja pedagogisten toimintamallien luomisessa. Kirjoitan iPad -sovelluksista lisää myöhemmin – nyt esittelen suunnittelemani oppimisympäristön, joka toimii verkko-oppimisen keskuksena (ks. lisää aiheesta).
Oppiminen missä vain, milloin vain
Kaikille opiskelijoille ei ollut varaa hankkia omaa iPadia ja toisaalta ei haluttukaan sitoutua yhteen laitevalmistajaan (Apple) ja sen ekosysteemiin. Henkilökunnalla ja monilla opiskelijoilla on omia Android -laitteita ja kaikki koulun tietokoneet ja kannettavat taas ovat Windows 7 -pohjaisia.Joustava web-selaimessa toimiva oppimisympäristö tarkoittaa, että HBC:ssa voidaan soveltaa suosituksi noussutta BYOD (Bring Your Own Device) -mallia: opiskelijat ja henkilökunta voivat käyttää halutessaan omia laitteitaan, eikä koulun tarvitse tehdä kalliita investointeja.
Vuorovaikutteinen sosiaalisen median oppimisympäristö
Campus 2.0 integroi keskeiset sosiaalisen median välineet – blogit, wikit, vuorovaikutusseinät, foorumit, pikaviestit, kalenterin ja muuta – yhteen paikkaan, kunkin ryhmän omalle lehdelle. Ominaisuuksia on paljon, mutta samalla ympäristö on yksinkertainen ja helppo käyttää: opettajan tarvitsee vain luoda kurssilleen oma ryhmätila (1-2min), jossa jakaminen, vuorovaikutus ja oppiminen voi alkaa.Ryhmiä voidaan käyttää muutenkin kuin kurssikohtaisina tiloina. Henkilökunta voi käyttää niitä esimerkiksi kehityshankkeissa, yhteistyöprojekteissa ja sähköisenä opinto / it-tukena. Esimerkiksi iPad -hankkeeseen liittyen on tarkoitus perustaa oma ryhmä, jossa työryhmä voi jakaa vinkkejä ja kokemuksia, suunnitella yhdessä opetusta ja dokumentoida työn tuloksia. WordPress -tuki ja Campus 2.0 -tuki -ryhmät sisältävät sähköisiä resursseja kuten opastevideoita, foorumin kysymyksille ja muuta Campus 2.0 -käyttöönoton kannalta hyödyllistä sähköistä sisältöä.
Campus 2.0 helpottaa myös ihmisten verkostoitumista yhteisten mielenkiinnon kohteiden pohjalta. Samoista aiheista kiinnostuneiden ihmisten profiilit linkittyvät sivustolla automaattisesti, jolloin opiskelijoiden ja henkilöstön on helpompi löytää yhteistyökumppaneita.
iPad ja mediarikas oppiminen
Voidaan sanoa, että mediataidot ovat tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja. Yksi parhaista tavoista ”myydä” (”pitch”) oma idea, osaaminen tai tuote on luoda siitä mediarikas presentaatio tai havainnollistava esitys.Mediaesitysten tuottamisessa käytetään iOS -sovelluksia, mutta tuotosten jakaminen ja vuorovaikutus niiden ympärillä onnistuu parhaiten Campus 2.0 -ryhmissä. Vuorovaikutusseinille voi upottaa videoita, kuvia ja linkkejä samaan tapaan kuin esim. Facebookissa. Blogeihin taas pystyy liittämään lähes mitä vain, esim. presentaatioita (Powerpoint, Slideshare), jaettuja dokumentteja (Google Docs), PDF:iä, MP3 -äänitteitä, kuvavirtoja (Flickr) jne. Lisäksi selaimeen liitettävä ”bookmarklet” helpottaa (media)sisältöjen jakamista ”lennossa”, kun käyttäjä osuu verkossa mielenkiintoiselle sivulle.
WordPress ja portfoliotyöskentely
Hankkeeseen osallistuvat opiskelijat rakentavat vuoden ajan omaa näyteportfoliotaan, joka toimii heidän käyntikorttinaan työnantajille. Ylipäätään opiskelua pyritään HBC:ssa sitomaan yhä enemmän portfoliotyöskentelyyn. Jokainen opiskelija suunnittelee opintojensa alussa oman WordPress -blogin/sivuston, jota käytetään opintojen ajan mm. opiskelupäiväkirjana ja portfoliona. Oman kokemukseni mukaan portfoliotyö motivoi opiskelijoita pitkäjännitteiseen työhön ja kannustaa yksilölliseen, omaehtoiseen tekemiseen.Campus 2.0 ja opiskelijoiden omat blogit on kummatkin on toteutettu WordPress -julkaisualustalla, ja niiden käyttö tukee toinen toistaan. WordPress on ilmainen, avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, mikä tukee elinikäistä ja avointa oppimista. Opiskelija hallitsee omia sisältöjään ja voi esimerkiksi opintojensa päätyttyä siirtää helposti työnsä koulun palvelimelta uudelle itse perustamalleen WordPress -sivustolle (ks. lisää WordPress:in eduista)
Yksityisyyden hallinta, käyttöehdot
Periaatteessa Campus 2.0:n ominaisuudet voisi saada aikaan yhdistelemällä eri sosiaalisen median palveluita välineitä esim. nk. ”tähtimallin” mukaan. Tällöin ongelmaksi kuitenkin muodostuisivat (kaupallisten) palvelujen käyttöehdot, puutteellinen yksityisyyden hallinta, useat tunnukset, ympäristön tarpeeton monimutkaisuus & pirstaleisuus, hankala käytettävyys, vaikeus monistaa ja levittää pedagogisia toimintamalleja, ajan puute jne. Pohdin näitä seikkoja jo aikaisemmassa artikkelissa – tässä yhteydessä käsittelen vain palveluehtoja ja yksityisyyden hallintaa.
Yksityisyyden hallinta on toinen kriittinen tekijä, jonka on oltava kunnossa oppilaitoskäytössä. Campus 2.0 tarjoaa tähän useita keinoja: yksityiset profiilit, yksityiset ryhmät, yksityiset blogit, yksittäiset suojatut sivut ja salasanalla suojatut yksittäiset postit. Samalla sisällöt voidaan määritellä näkyviksi ryhmien jäsenille, joten yhteistyötä ja jakamista yksityisyysasetukset eivät estä. Kyse on siitä, että oikeat ihmiset näkevät oikeat sisällöt. Kukin käyttäjä voi määrittää oman yksityisyyden tasonsa ja oppilaitos omansa.
Campus 2.0 – sosiaalisen median oppimisympäristö
Odotan innolla, miten hanke etenee ja kirjoitan aiheesta myöhemmin lisää.Tarvitseeko oppilaitoksesi sosialisen median oppimisympäristön, joka toimii universaalisti myös mobiililaitteilla? Tässä vielä 5 syytä miksi ja 10 etua sosiaaliseen mediasta oppimisessa. Ota yhteyttä!