Erottuvat 
Vaikuttavat 
Selkeät 
Myyvät 
WordPress verkkosivut

Tarvitsetko WordPress verkkosivut, jotka erottuvat kilpailijoista? Sometek on 100% WordPress-sivustoihin erikoistunut digitoimisto, jonka ydinosaamista ovat visuaalinen suunnittelu / brändi, vaikuttava verkkosisältö ja helppo käyttökokemus.

Näkemys

Meiltä saat kaiken tarvitsemasi: verkkosuunnittelu, brändi, sisältö ja strategia.

WordPress osaaminen

Sometek on erikoistunut WordPress -verkkosivustoihin yli 10 vuoden kokemuksella. Saat meiltä helppokäyttöiset, nopeat ja varmatoimiset sivustot. WordPress -kokemus yhdistyy meillä vahvaan visuaaliseen osaamiseen ja strategiseen näkemykseen. Me emme vain toteuta verkkosivuja vaan kerromme mitä sinun kannattaa tehdä, jotta menestyt verkossa. Olemmekin ansainneet maineen pitkäaikaisena kumppanina, jonka luokse asiakkaat palaavat yhä uudelleen.

Mieleenjäävä design

Erottuva verkkobrändi ei synny kopioimalla muita. Tarvitset uniikkeja ideoita ja mieleenpainuvan visuaalisen viestinnän konseptin. Hyvällä suunnittelulla jalostetaan monimutkaisista asioista jotain briljantin yksinkertaista ja kiinnostavaa. Meille suunnittelu on enemmän kuin visualisointia – se on ongelmanratkaisua, jonka avulla viestisi muotoillaan niin, että se vaikuttaa. Hyvä design on hyvää bisnestä ja siksi siihen kannattaa panostaa.

Viestintä & strategia

Pohditko, miten sosiaalinen media, yritysblogi tai älykäs chatbot kannattaa integroida sivustollesi ja miten toimia eri kanavissa? Miten saada sivuille kävijöitä ja kuinka heidät konvertoidaan asiakkaiksi? Hakukoneoptimointikin pitäisi ottaa huomioon. Ei hätää. Sinua tukee verkon ammattilainen, joka taklaa näitä ongelmia päivittäin. Sparraamme sinua sisällöntuotannossa ja strategiassa, jotta saat verkossa todellisia, mitattavia tuloksia. Oikein suunniteltu sisältö on menestyksesi avaintekijä.

Jutellaanko lisää?

Kerro mitä sinä haluat saavuttaa verkkosivuillasi. Soita 050-5748041 tai laita tarjouspyyntö.

Tutustu töihimme

Autamme asiakkaitamme nousemaan seuraavalle tasolle verkossa.

Asiakkaita

Olipa kyseessä verkkosivujen suunnittelu, WordPress-koulutus tai -konsultointi, tyytyväinen asiakas on aina meille tärkeintä.

Paremmat verkkosivut

Näistä aineksista syntyvät seuraavan tason verkkosivut.

Käyttökokemus

Haluatko sivuston, joka on ihmiselle, ei insinöörille tehty? Helppo käyttöliittymä, selkeä sivurakenne ja pohditut sisältöpolut takaavat, että käyttäjät viihtyvät sivustolla ja löytävät haluamansa sisällön nopeasti.

Erottuva design

Hiottu visuaalinen ilme erottaa sivusi kilpailijoista ja nostaa uskottavuutesi uudelle tasolle. Projektimme sisältävät miltei aina yritysilmeen uudistuksen sisältäen graafiset tyylit, kuvamaailman, värit, typografian ja logon.

Liiketoimintalähtöisyys

Ilman kestävää verkkostrategiaa sivusi eivät saavuta tavoitteitasi. Olemme kouluttaneet 10+ vuotta yrityksiä verkkostrategiassa ja asiakkaanamme saat näkemyksemme käyttöösi kasvattaaksesi liiketoimintaasi verkossa.

Responsiiviset sivut

Ei enää riitä, että sivut toimivat kaikissa laitteissa. Käyttäjät odottavat, että ne myös näyttävät erinomaiselta mobiilista jättimäisille tv-näytöille. Me hiomme kuntoon jokaisen näkymän ja yksityiskohdan.

Sosiaalinen sivusto

Sometek on sosiaalisen median asiantuntijasi. Tiedämme, miten sosiaalinen media kannattaa integroida osaksi sivustoasi ja miten se tukee parhaiten liiketoimintaasi. Luomme myös pohjan sille, että sivujesi sisältöjä jaetaan. 

Hakukoneystävällisyys

Suurin osa kävijöistä tulee nykyään hakukoneista. Optimoimme sivusi hakukoneille ja sparraamme sinua sisällöntuotannossa niin, että Google on puolellasi. Olemme nostaneet monen asiakkaamme kävijämäärät moninkertaisiksi.

Voimakkaat ominaisuudet

Tuleeko sivuillesi verkkokauppa, tapahtumakalenteri, haku / sisältöfiltterit tai kyselylomakkeita? Entä miten olisi chatbot, monikielisyys, uutiskirjeet, sisältösuositukset, kävijäanalytiikka…? Kaikki onnistuu – kerro vain mitä tarvitset.

Helppo päivittää

WordPressiä ylistetään helppokäyttöisyydestä, mutta me teemme päivittämisen vieläkin helpommaksi sinulle. Suunnittelemme sivut markkinajohtaja Elementorilla, joka on palkittu jo kahdesti parhaana WordPress lisäosana. 

Sijoitus tulevaisuuteen

Muuttuuko liiketoimintasi? Vaadi sivut, jotka kestävät pitkälle tulevaisuuteen. Käytämme joustavia teknisiä ratkaisuja (pitkälle optimoitu teema, testatut lisäosat, dokumentoitu koodi), jotka taipuvat muuttuviin tarpeisiisi vaivatta. 

Nopeus ja varmatoimisuus

Käytämme WordPressiin erikoistuneita palveluntarjoajia, jotka ovat Suomen nopeimpia ja tietoturvallisimpia. Optimoimme sivujen latausajan eri keinoin. Tämä on tärkeää, sillä esim. Google palkitsee sivustoja nopeudesta.

Jatkuva kehitys

Saat sivuista enemmän lisäarvoa, kun niitä kehitetään mm. analytiikan ja käyttäjädatan pohjalta yhä paremmiksi. Emme hylkää sinua sivuston suunnittelun jälkeen, vaan autamme viilaamaan niiden konversion kohdilleen.

Priimalaatua sopuhintaan

Älä maksa verkkosivuistasi ylihintaa. Fiksut työtavat säästävät aikaamme ja sitä kautta sinun rahaasi. Harva digitoimisto pystyy tuottamaan vastaavaa lisäarvoa yhtä reiluun hintaan. Pyydä tarjous.
0
Jo vuodesta

Sometek kasvaa ja kehittyy, asiakkaamme sen mukana. 

0 +
Suunnitteluprojektia

Verkkosivut, yritysilmeet ja muut suunnitteluprojektit

Sanottua

Usein kysyttyä

Ymmärrä paremmin verkkosuunnittelua – tehdään yhdessä onnistuneempi projekti.

Verkkosivujen uudistus

Suuri osa kävijöistäsi keskeyttää sivujen selaamisen heti alkumetreillä. Seuraavassa yleisiä verkkosivujen ongelmia, joiden vuoksi menetät joka päivä asiakkaita ja yhteydenottoja:

  • BRÄNDI JA MIELIKUVA. Heikkotasoinen, tylsä tai ei-brändinmukainen vääriä mielikuvia luova visuaalinen ilme. Epäaidot kuvapankkikuvat. Huonosti mieleenjäävä yritysilme. Ratkaisu: anna ammattilaisen suunnitella uskottava ilme, joka tuo asiakkaita vuosia eteenpäin.
  • SISÄLTÖ. Käyttäjä joutuu kahlaamaan paljon sisältöä löytääkseen haluamansa. Paljon pitkiä leipätekstejä, joita ei ole osioitu ja jäsennelty selkeästi. Viestien kärkiä ei ole määritetty. Käyttäjää ei ohjata kohti sivuston tavoitteita. Ratkaisu: Sisällön sparraus verkkoammattilaisen toimesta. Varo: sisällönsyöttö
  • HEIKKO KONVERSIO. Kävijöitä ei ohjata selkeästi sivuston tavoitetoimintoihin / yhteydenottoon. Sisältöä ei ole kirjoitettu tavoitteellisuuden näkökulmasta. Heikko hakukonenäkyvyys. Ratkaisu: Valitse liiketoimintalähtöinen digitoimisto, joka tekee ratkaisut siitä näkökulmasta, että ne tukevat bisnestäsi.
  • SEKAVA NAVIGOINTI. Monimutkainen sivurakenne, josta kävijä ei löydä haluamaansa. Tärkeät tavoitteet hautautuvat vähemmän tärkeiden alle ja tuloksena on kotisivukaaos. Ratkaisu: anna verkkosisällön ammattilaisen tukea sinua sisällöntuotannossa.
  • HITAUS. Sivut lataavat hitaasti, eivätkä ole SSL suojatut. Cachea ja muita nopeutuskeinoja ei hyödynnetä. Ratkaisu: valitse palveluntarjoaja ja digitoimisto, jotka huomioivat latausnopeuden. Sometek suosittelee Suomen parhaita WordPress palveluntarjoajia, joilla sivustosi toimii nopeasti ja varmasti. Kokemusta on lukuisista ja olemme  valinneet parhaat, jotta sinun ei tarvitsisi.
  • VAIKEA PÄIVITTÄÄ. Erilaisten teknisten rajoitteiden vuoksi sivujen päivittäminen on hidasta eikä monia ideoita voida ylipäätään toteuttaa. WordPressin päivittäminen voi olla väärillä työkaluilla toteutettuna hirvittävä kokemus, oikeilla työkaluilla helppoa ja toimintavarmaa. Ratkaisu: valitse digitoimisto, joka käyttää moderneja ”future proof” -suunnittelutyökaluja.
  • PUUTTEITA RESPONSIIVISUUDESSA. Kaikki digitoimistot tarjoavat nykyisin responsiivisia, kaikille laitteille skaalautuvia sivuja. Kuitenkin suuri osa ns. ”responsiivisista” sivustoista ei näytä hiotulta kaikilla laitteilla älypuhelimesta 30 tuuman älytelevisioon. Se että sivut ylipäätään toimivat kaikilla laitteilla ei riitä kävijöille – niiden tulee häikäistä. Ratkaisu: ole kriittinen, kun mainitaan sana ”responsiivisuus” – vaadi parempaa toteutusta.

Menestyvät verkkosivut voi pelkistää kolmeen asiaan:

    1. Asiakkaat löytävät sivusi. Suurin osa kävijöistä tulee yleensä hakukoneista, sosiaalisesta mediasta ja sisältömarkkinoinnin kautta. Autamme onnistumaan kaikilla alueilla ja houkuttelemaan sivustollesi oikeanlaisia kävijöitä.
    2. Sivut vakuuttavat kävijät. Korkea laatumielikuva luodaan mieleenjäävällä visuaalisuudella, kiinnostavalla sisällöllä ja sulavalla käyttökokemuksella. Nämä ovat kaikki Sometekin vahvuuksia.
    3. Kävijöistä tulee asiakkaitasi. Kävijöitä tulee eri tavoin ohjata kohti tavoitteitasi – sitouttaa kiinnostavalla sisällöntuotannolla, ansaita suosituksia sosiaalisessa mediassa, ohjata selkeästi tavoitetoimintoihin (esim. yhteydenotto). Yleisesti näistä käytetään nimitystä konversio, jota kehitetään jatkuvalla testaamisella ja sivujen parantamisella datan avulla.

Hyvin suunnitellut verkkosivut löytyvät verkosta, vakuuttavat asiakkaat ja johtavat yhteydenottoihin ja myyntiin. Asiakkaamme kertovat, että uusien sivujen myötä heillä mm.

  • kävijämäärä ja näkyvyys on moninkertaistunut
  • myynti ja yhteydenottojen määrä noussut
  • brändi ja laatumielikuva voimistunut
  • osaavia tekijöitä hakeutunut töihin

Suunnittelun aloitus ja tarjousvaihe

Alkupalaverissa luodaan koko projektia ohjaava suunnitelma eli verkkosivujen konsepti, jota voidaan toki muuttaa ketterästi vielä matkan varrella. Suunnitelma on tärkeä, eikä ilman sitä päästä toivottuun lopputulokseen. Siinä määritellään sivujen tavoite ja kohderyhmä, kirkastetaan sisältöön, ulkoasuun ja brändiin liittyviä ajatuksia ja mietitään yhdessä verkkosuunnittelun ammattilaisen kanssa keinot, joilla tavoitteisiin päästään. Tärkeää on myös kartoittaa kilpailutekijät, millä brändi erottuu kilpailijoista.

Miksi tähän kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa? Koska hyvä konseptointi säästää rahaa. Se kirkastaa projektin suunnan ja minimoi uudelleentekemisen ja väärinymmärrykset. Se varmistaa, että sivuista tulee johdonmukainen kokonaisuus, jolla on selkeä tavoite, oikeat sisällöt oikeissa paikoissa, viestiä tukeva ulkoasu ja pitkälle tulevaisuuteen kantava tekninen toiminnallisuus. Hyvä konsepti on edellytys kestävälle verkkopalvelulle, jonka pariin käyttäjät palaavat yhä uudelleen.

Mottomme on ”pieni on suurta”. Se pitää sisällään ketteryyttä, nopeaa viestintää ja halun tehdä paremmin.

Aloitamme kickoff -palaverilla, jossa kirkastetaan mitä ollaan tekemässä. Tässä vaiheessa hahmottelemme yhteistyössä projektin suuret linjat: tavoite, kohderyhmät, kilpailuedut, ydinviestit ja sisällöt, toiminnallisuus, sivurakenne, visuaalinen linja ja kuvitustapa. Varaudu vastaamaan moniin kysymyksiin, sillä projektin onnistumisen kannalta on olennaista saada syvä ymmärrys yrityksestäsi ja tavoitteistasi. 

Itse suunnitteluvaiheessa pyrkimyksenä on saada nopeasti aikaan konkreettisia tuloksia – demo tai draft -versio kommentoitavaksi. Saat heti projektin alkuvaiheessa kommentoitavaksi yksittäisiä sivuja tai niiden osioita. Näet välittömästi valmiita sivuja, joita muokataan haluamaasi suuntaan palautteesi pohjalta.

Sivustoa kehitetään tästä eteenpäin askel kerrallaan, jatkuvasti kommunikoiden.  Koska kyse on luovasta työstä, uusia ideoita syntyy matkan varrella. Luova toimisto ei vain toteuta asiakkaan toiveita vaan ylittää ne auttamalla asiakasta proaktiivisesti. 

Kommunikoit projektin ajan yhden ihmisen kanssa joustavasti – pikaviestimillä tai perinteisemmin. Näin minimoidaan väärinymmärrykset, sähellys ja aikataulujen venyminen. Hyvässä projektissa viestintä sujuu, projekti etenee ja kumpienkin innostus pysyy yllä.

Verkkosivuja tilatessa kannattaa miettiä pidemmälle tulevaisuuteen. Kuka sivuja päivittää ja miten? Monesti asiakas itse päivittää sisältöä, mutta sivuston tekniset päivitykset ja jatkokehitys jätetään yleensä digitoimistolle.

WordPressin ytimen, teeman ja lisäosien päivityksiä kannattaa yleensä tehdä muutamia kertoja vuodessa. Näiden teknisten päivitysten ansiosta sivut pysyvät toimintavarmoina ja tietoturvallisina.

Lisäksi sivuja voidaan jatkokehittää toiveittesi mukaan, jotta ne palvelisivat tarkoitustaan mahdollisimman hyvin. Jatkokehitys voi olla esimerkiksi sivujen konversioasteen (=kuinka moni käyttäjä suorittaa tavoitetoiminnon, kuten yhteydenotto tai tilaus) nostamista tai uusien tuote- tai palvelusivujen suunnittelua.

Ehdotamme aktiivisesti parannuksia sivustollesi, mikäli uskomme niiden tukevan sivujesi tavoitteita. Asiakkaan ei tarvitse ymmärtää syvällisesti verkkosivujen markkinointia – voit luottaa, että me kerromme mitä kannattaa tehdä. Ajattelemme aina asiakkaidemme menestystä pitkällä tähtäimellä ja siksi monet asiakkuutemme ovat pitkiä kumppanuuksia.

Entä mitä tämä maksaa? Sometek päivittää ja jatkokehittää sivustoasi tuntitöinä juuri niiltä osin kuin toivot. Et maksa kiinteää kuukausihintaa vaan ainoastaan toteutuneista tunneista ja sivujen konkreettisista parannuksista. Reilua, eikö?

Verkkosivut ovat pitkälle räätälöity tuote ja lopullinen hinta riippuu aina tilaajan toiveista ja tarpeista. Tarkkaa hintaa ei voi antaa, ellet osaa kuvata tarkalleen, mitä haluat (”Tarvitsemme edustavat WordPress -sivut” tai ”ilme pitäisi uudistaa” ei riitä). Luonnollisesti hinta-arvio osuu sitä paremmin kohdalleen, mitä yksityiskohtaisemmin osaat kuvata projektisi ja tavoitteesi.

Kerro siis tarjouspyynnössäsi:

  • Tavoite. Mitä haluat verkkosivuillasi saavuttaa? Millaisia tuloksia toivot esim aiempiin sivuihin verrattuna?
  • Sisältö. Millaista sisältöä sivuille on tulossa? Kuinka paljon ja kuinka monta sivua? Tarvitsetko apua sisällön suunnittelussa?
  • Visuaalinen ilme. Kerro yksityiskohtaisesti, mitä tarvitset: esim. logon, kuvituksen (custom vai kuvapankki), infografiikkaa, responsiivisen taiton jne. Kerro myös minkä verran haluat ilmeeseen ja brändiin panostaa.
  • Toiminnallisuudet. Mitä toimintoja tarvitset (esim. lomakkeet, some-integroinnit, monikielisyys, tapahtumakalenteri, chat, galleriat jne.)
  • Referenssit. Anna 1-3 referenssisivustoa, jotka konkretisoivat sitä mitä toivot.

Suuri osa tarjouspyynnöistä ei ole näin yksityiskohtaisia, joten niille voi antaa vain hintahaarukan. Usein kummallekin osapuolelle helpointa on sopia tuntihinta ja arvio kokonaiskustannuksista, johon tähdätään. Olennaista on myös projektin aikana kommunikoida selkeästi, jos jokin ratkaisu vaikuttaa sovittuun budjettiin.

Vaikuta sisällöillä verkossa

Sisältömarkkinoinnista on tullut yksi suosituimmista tavoista ansaita näkyvyyttä verkossa. Yritykset muuttuvat nyt kilpaa medioiksi ja lähestyvät ihmisiä myyntipuheiden sijaan kiinnostavilla sisällöillä. Hyvä sisältö, jonka parissa ihmiset aidosti viihtyvät, tuokin peukutusta, keskustelua ja näkyvyyttä. Kaikki eivät kuitenkaan menesty sisältömarkkinoinnissa. Avain menestykseen on hyvä sisältöstrategia, jonka luomisessa autamme mielellämme.

Sometek on vetänyt erilaisia verkkostrategiaan ja sisältömarkkinointiin liittyviä koulutuksia yrityksille vuodesta 2013. Kokemusta on laajalti erilaisista asiakas-caseista.

Moni verkkosuunnitteluprojekti lässähtää asiakkaan tuottamaan heikkoon sisältöön. Asiakkaat ovat harvoin sisällöntuotannon ammattilaisia ja vielä harvemmin taitavat verkkosisällön lainalaisuudet. Jotta saat verkossa tuloksia, tarvitset strategista kohderyhmän tarpeisiin osuvaa sisältöä.

Verkkokirjoittaminen on oma taiteenlajinsa, johon pätevät osin eri säännöt kuin muuhun kirjoittamiseen. Olennaista on mm. tekstin hierarkia ja silmäiltävyys, selkeät linkitykset ja ohjaukset oikeissa paikoissa, äänensävy sekä hakukoneiden huomioiminen. Suuri osa asiakkaista ei tunne ”verkon pelisääntöjä” ja hyötyy suuresti verkon ammattilaisen vinkeistä sisällöntuotannossa.

Sisällön sparrauksen lähtökohta on, että sinä tunnet parhaiten oman bisneksesi ja kohderyhmäsi. Autamme sinua muokkaamaan viestisi verkkoon niin, että se vaikuttaa. Sisällön sparraus voi käsittää tarpeittesi mukaan esim. otsikointia, kärkiviestien muotoilua, sisällön paloittelua osiin, sivurakenteen suunnittelua tai sisältöstrategian luomista.

Sillä mitä sanoo ja miten sanoo, on väliä. Verkkosivuista 90% on tekstiä ja suurin osa yrityksesi kommunikaatiosta tapahtuu tekstin välityksellä. Erottuva äänensävy, selkeä ja mieleenpainuva viesti tai ymmärrettävä nopealukuinen rakenne ei synny sattumalta vaan vaatii työtä –tekstisuunnittelua (copywriting).

Jos sivuston ”käsikirjoitus” on heikko, mikään erikoistehoste ei pysty sitä pelastamaan. Otsikoiden, väliotsikoiden ja tärkeimpien esittelytekstien muokkaaminen onkin usein ensimmäisiä toimenpiteitä, kun sivujen konversioastetta (=kuinka moni kävijä suorittaa tavoitetoiminnon) pyritään nostamaan.

Myös verkkosivujen design tulisi rakentaa tekstin ympärille sitä tukemaan, ei päinvastoin. ”Lorem ipsum” -sisällön pohjalta tehty design on pelkkää koristelua eikä ratkaise todellisia asiakasongelmia. Varo toimistoja, jotka ehdottavat sinulle ”sisällön syöttöä”. Tämä tarkoittaa, että sivuja ei taiteta viestiä tukemaan, vaan saat geneerisiä pohjia, joihin läiskit sitten omia sisältöjäsi. Yleensä tämä resepti tarkoittaa digitoimistolle ajan ja rahan säästöä, mutta asiakkaalle kehnoja (tee-se-itse) sivuja. 

Sometek auttaa hiomaan tekstisisältösi sellaisiksi, että ne toimivat verkossa. Vasta hyvän tekstin ympärille luotu design välittää viestin voimakkaana ja mieleenjäävänä.

Brändi ja visuaalinen ilme

Verkkosivujesi visuaalinen ilme luo ensimmäisen mielikuvan yrityksen tuotteiden ja palveluiden laadusta. Käyttäjätutkimuksessa korostuu havainto, että ihmiset tekevät usein ratkaisuja nopeasti pelkän visuaalisen ulkoasun perusteella. Suuri osa poistuu sivuilta jo ensimmäisten sekuntien  aikana, mikäli sivujen ilme ei viesti toivottua laatua. Visuaalinen suunnittelu vaikuttaa meihin enemmän kuin uskallamme myöntää.

Hyvä ilme kiteyttää visuaaliseen muotoon yrityksen tärkeimmän viestin ja kytkee kohdeyleisön yritykseen tunnetasolla. Tämä on tärkeää, sillä ilman tunnetta me emme toimi. Hyvä design on hyvää bisnestä ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin saavutettuna markkinaetuna.

Verkkosivut ovat monille tärkein markkinointiväline. Siksi verkkosuunnitteluprojektin yhteydessä on usein mielekästä työstää laajemmin brändiä ja yritysilmettä. Verkkosivujen värit, typografia, kuvitus ja graafiset elementit kannattaa tuoda muuallekin markkinointimateriaaleihin. Sometekista saat verkkosivujen lisäksi myös mm. logon, käyntikortit, valokuvat, pp-esityspohjat, esitteet ja infografiikan.

Yritysilme tekee brändistä tunnistettavan ja on konkreettinen kosketuspinta asiakkaisiin. Hyvä ilme on tosi, kestää aikaa eikä vaadi jatkuvia korjausliikkeitä. Ilmeeseen sisältyy tilanteesta riippuen mm. logo, värit, typografia, kuvamaailma ja graafiset elementit. Lisäksi määritellään äänensävy, tärkeimmät kohderyhmät ja mielikuvat ja kilpailuedut. Tämän kaiken voi sisällyttää brändioppaaseen, jota myös graafiseksi ohjeistoksi kutsutaan.

Yhtenäisen visuaalinen linjan noudattaminen varmistaa, että yritys jää kuluttajien mieleen ja tunnistetaan. Perimmiltään kyse on yrityksesi positioinnista markkinapaikalla ja sen konkretisoimista ilmeeksi. Tämä voi vaatia huomattavasti taustatyötä (kilpailija-analyysi, vahvuuksien kirkastaminen, syvä ymmärrys kohderyhmästä ym.). Kestävää brändiä ei luoda hetkessä.

Tuloksia verkkosivuilla

Tärkeimpiä liikenteen lähteitä lähes mille tahansa sivustolle ovat hakukoneet ja sosiaalinen media. Hakukoneita varten sivut on optimoitava ja huomioitava kohdeyleisön hakutarpeet sisällön suunnittelussa. Sosiaalisesta mediasta saa liikennettä niin mainonnan kuin fiksun sisällöntuotannon avulla. Sen lisäksi on ns. ”suoraa liikennettä” (kävijät tietävät URL-osoitteen, esim. ovat käyneet sivustolla aiemmin) ja muilta verkkosivustoilta ansaittuja linkkejä.

Sisältömarkkinoinnin perusajatus on, että sisältö on valuuttaa, jota vaihdetaan yleisön huomioon. Hyvä ja strategisesti laadittu sisältö, jota julkaistaan erityisesti kotisivujen yhteydessä olevassa blogissa, on ensiarvoisen tärkeässä roolissa ja voi hyvinkin 5-10 kertaistaa kävijämäärät. Hyvällä sisällöllä ansaitaan sijoitus hakukoneissa ja suosio sosiaalisessa mediassa. Näistä kanavista tulleita kävijöitä ohjataan lisäksi pehmein keinoin ”ostoputkessa” esim. uutiskirjeen tilaajiksi, suosittelijoiksi ja tietenkin maksaviksi asiakkaiksi.

Kuulostaako haastavalta? Ei hätää. Sometek on kokenut verkkojulkaisemisen ja sosiaalisen median asiantuntija ja auttaa sinua onnistumaan.

Kun pyritään parantamaan sivuja niin, että kävijöistä suurempi osa muuttuisi asiakkaiksi, on kyse konversio-optimoinnista. Konversio-optimoinnin parhaat käytännöt perustuvat tutkittuun tietoon käyttäjistä ja antavat parhaan pohjan tuloksellisten verkkosivujen suunnittelulle.

Tärkeää konversio-optimoinnissa on kävijöiden ohjaaminen sivuilla selkeästi kohti tavoitetta (esim. yhteydenotto, ostotapahtuma, uutiskirjeen tilaus). Sivujen analytiikasta ja käytännön kokeiluista saadaan tietoa, mikä toimii ja mikä ei, ja tämän perusteella tehdään muutoksia sivuille.

Konversioon vaikuttaa lukuisia tekijöitä: sisältö, design, käyttökokemus, asiakaspalaute (”social proof”), todistusvoimaiset referenssit ja asiakascaset, navigointi ja call-to-action osiot jne. Olennaista on myös näiden esitystapa sivuilla, esim. ydinviestin kirkkaus, otsikointi ja kuvaustekstit, kuvituksen osuvuus, eri osioiden järjestys jne.

Kuulostaako monimutkaiselta? Ei hätää. Autamme sinua saavuttamaan konkreettisia tuloksia verkossa konversio-optimoinnin keinoin. Aloita pohtimalla mikä on sivustosi tavoite, jonka tulisi olla myös suunnittelun lähtökohta.

Monella asiakkaalla hakukoneoptimointi tulee mieleen vasta projektin loppumetreillä. Eikös sen voi tilata jostain seo-toimistosta? Valitettavasti tämä ei johda toivottuun lopputulokseen. Hakukoneissa ei nykyään menesty pelkällä teknisellä optimoinnilla (metadata). Pahimmassa tapauksessa sivujen sisältö pitäisi kirjoittaa kokonaan uudestaan.

Olennaisinta on hakukoneiden kannalta on laadukas sisältö, joka on jäsennelty strategisella tavalla sivurakenteeksi. Hakukoneet tulisi ottaa huomioon jo projektin alussa sisällön suunnitteluvaiheessa. Suuri osa digitoimistoista ei kiinnitä asiaan juuri huomiota joko siksi, että asiakas ei osaa sitä pyytää tai siksi, että hakukoneoptimoinnin osaamista ei ole.

Sometekin asiakkaana saat apua ja neuvoja mm. sisällöntuotantoon, otsikointiin ja sivurakenteeseen, jonka avulla nostat sivustosi näkyvyyttä Googlessa pitkällä tähtäimellä. Sen lisäksi että luomme kestävän pohjan sivujesi näkyvyydelle, ymmärrät myös millaista sisältöä sinun kannattaa jatkossa tuottaa.

Verkkomarkkinoinnin paletti on paisunut valtavaksi ja moni asiakas on ymmärrettävästi hukassa, miten toimia. Missä some-kanavissa tulisi olla, miten hakukoneoptimointi tulisi hoitaa, kannattaako hakukonemarkkinointi, millaista on hyvä sähköpostimarkkinointi… Yksiselitteistä vastausta ei ole, vaan eri yrityksillä toimivat eri keinot.

Katsomme tilannettasi yksilöllisesti ja annamme suositukset, millainen strategia tuottaisi toivomiasi tuloksia verkossa. Kumppanimme toteuttavat tehokkaasti some-mainontaa, hakukonemarkkinointia ja monia muita markkinointikeinoja. Suunnittelemme verkkosivusi liiketoimintalähtöisesti niin, että voit luoda niistä todellisen myyntikoneen erilaisin markkinointitoimenpitein. 

WordPress julkaisujärjestelmä

Yhä useampi asiakas haluaa sivustolleen julkaisujärjestelmän (CMS), kuten WordPress tai Drupal. Syy on se, että asiakkaat haluavat päivittää sivuja itse, eivätkä olla riippuvaisia digitoimistojen palveluista. Julkaisujärjestelmän avulla sivujen päivittäminen on helppoa (vrt. MS Office) ja perusteet oppii puolessa tunnissa. Julkaisujärjestelmien ansiosta uutisten, blogien, tapahtumien ja muun päivittyvän sisällön muokkaaminen on helppoa, nopeaa ja kustannustehokasta.

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä (CMS) ja ylivoimainen markkinajohtaja yli 60% osuudella CMS-markkinasta. Kaikista maailman verkkosivuista jo yli 35% pyörii WordPressin voimalla. WordPress on myös yleisin Suomessa käytetty teknologia verkkosivujen julkaisemiseen. 

Avoimen lähdekoodin ohjelmisto sopii mainiosti pienille toimijoille, mutta yhtä lailla sitä käyttävät maailman tunnetuimmat brändit, kuten Adobe, IBM, Samsung ja Spotify. Syitä on monia: 1) helppokäyttöisyys 2) hakukoneystävällisyys 3) kustannustehokkuus 4) laaja innovatiivinen ekosysteemi 5) ”future-proof” CMS-valinta (löydät Suomesta helposti WordPress -kehittäjiä etkä joudu pelättyyn toimittajaloukkuun).

WordPressin voima perustuu pitkälti sen joustavuuteen ja laajennettavuuteen. WordPress -ekosysteemi käsittää pitkälle yli 50000 lisäosaa (toiminnot) kymmeniä tuhansia teemoja (ulkoasu), jotka ovat räätälöitävissä täysin tarpeiden mukaan.

WordPressin valinta verkkosivujesi alustaksi on varma sijoitus tulevaisuuteen. Monet teknologiat verkossa tulevat ja menevät, mutta WordPress pysyy. WordPress ja sitä ympäröivä ekosysteemi on laaja ja innovatiivinen: sitä kehittävät joka päivä kymmenet tuhannet koodaajat. Voit siis huoletta luottaa, että sivujasi ei jouduta uudistamaan parin vuoden päästä, vain koska teknologia olisi joustamatonta tai vanhentunutta.

Sometek on tehnyt töitä WordPressillä vuodesta jo 2010, joten kokemusta riittää.

Sometekin asiakkaana saat koulutuksen WordPress käyttöön. Sivujen päivittämisen ja julkaisutoimintojen lisäksi asiakkaalle räätälöitävään koulutukseen voidaan sisällyttää toiveiden mukaan esim. hakukoneoptimointia, some-strategiaa ja sisältöstrategiaa. Sometek on vetänyt WordPress koulutuksia jo vuodesta 2010.

WordPress on julkaisujärjestelmä ja vaatii siksi webhotellilta enemmän kuin ”vanhanaikainen” html -sivusto. Eri palveluntarjoajilla latautumisnopeudessa, tietoturvassa ja tuen osaamistasossa (erit. WordPress kokemus) on suuria eroja.

Sometek on valinnut kumppaneikseen Suomen parhaat WordPressiin erikoistuneet hosting palvelut. Suosittelemme tarkoin valitsemiamme WordPress -palveluntarjoajia, joilla sivut latautuvat salamannopeasti, tietoturva on ensiluokkaista, osaava asiakaspalvelu vastaa ongelmatilanteissa minuuteissa. Toki saat valita itse minkä palvelun haluat, mutta miksei hyödyntää vuosien kokemustamme eri palveluntarjoajista?

Suomalaiset selaavat verkkoa jo enemmän mobiililaitteilla kuin pöytäkoneilla. Suuri osa ihmisistä poistuu välittömästi sivuilta, jotka eivät skaalaudu käytettävään laitteeseen. Lisäksi Google suosii hauissa responsiivisia, mobiilioptimoituja sivustoja.

Ylivoimaisesti suosituin tapa palvella mobiilikäyttäjiä on suunnitella responsiiviset WordPress -sivut, jotka skaalautuvat kaikkiin laitteisiin. Syitä on monia: 1) helppo sivujen päivittäminen 2) kustannustehokkuus 3) ilmeen & brändin johdonmukaisuus 4) hakukoneet suosivat responsiivisia sivustoja. 

Kaikki Sometekin suunnittelemat sivustot ovat responsiivisia. Ne eivät pelkästään toimi mobiilissa (minimivaatimus), vaan myös näyttävät hyvältä kaikilla laitteilla älypuhelimista tabletteihin ja suuriin tv-näyttöihin (vaatii enemmän työtä).

WordPress on erittäin tietoturvallinen julkaisujärjestelmä. Olennaista on käyttää sitä oikein, jotta välttää tietoturvaongelmat.

Kuten minkä tahansa julkaisjärjestelmän kanssa, ongelmiin joutuu, jos ei tunne tietoturvan alkeita. Jos valitsee heikon salasanan, näyttää admin-tunnuksensa sivuilla, asentaa epäilyttäviä lisäosia tai jättää WordPressin tietoturvapäivitykset asentamatta, voi päätyä ongelmiin, kuten minkä tahansa järjestelmän kanssa.

Ei hätää – Sometek opastaa sinua hallinnoimaan sivustoasi niin, ettet vaaranna sivustosi tietoturvaa.

Jutellaanko lisää?

Kerro mitä sinä haluat saavuttaa verkkosivuillasi. Soita 050-5748041 tai laita tarjouspyyntö.