050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Infografiikka on kaunista tietoa

Infografiikka on kaunista tietoa

Infografiikka on kaunista tietoa
I infografiikka jalostaa tylsän datan kauniiksi tiedoksi. Infografiikan keinoin voidaan tiivistää suuria tietomääriä pieneen tilaan ja esittää monimutkaiset asiat yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi. Parhaimmillaan visualisoitu tieto on elämys, joka muistetaan ja jonka ääreen palataan. Hyvä infograafi herättää mielenkiinnon ja leviää verkossa nopeasti suusta suuhun.

Kiteyttäessään tietoa infografiikka myös suojaa informaatioähkyltä. Vastaanotamme nykyisin viisi kertaa niin paljon informaatiota kuin 1986 ennen internettiä. Joka päivä ohitamme satoja viestejä sen perusteella, miltä ne näyttävät ensisilmäyksellä. Ei siis ihme, että huomiotamme yritetään herättää verkossa yhä visuaalisemmilla keinoilla.

Tämä on ymmärrettävää sitä vasten, että jopa 90% aivokapasiteetistamme prosessoi ei-verbaalisia ärsykkeitä. Jäsennämme visuaalisia tilanteita äärimmäisen nopeasti, noin 1/10 sekunnissa. Kouluttajana yritän muistuttaa itseäni siitä, että tutkimusten mukaan muistamme vain 10% siitä mitä kuulemme, 20% lukemastamme, mutta 80% siitä mitä teemme ja näemme.

Infografiikka houkuttelee tunne edellä, mutta faktat perustelevat ja rakentavat isompaa tarinaa. Tieto tulee ymmärrettävämmäksi, kun sitä havainnollistaa visuaalisesti esimerkiksi aikajanojen ja karttojen avulla. Pelkän tekstin perusteella on usein hankala hahmottaa asioiden välisiä suhteita, mutta infograafi voi esittää ne yhdellä vilkaisulla.

Onko se infografiikka enää niin trendikästä?

Vuosi tai pari sitten infografiikka oli kovinkin trendikästä. Oheinen Google trends -kuvakaappaus osoittaa, miten ”infographic” -termillä tehtyjen hakujen määrä on kasvanut vuodesta 2009.

Infografiikka - Google TrendsSuosio johti siihen, että markkinoijat tehtailivat tusinatuotantona infograafeja, jotka olivat köykäisiä sekä sisällön että designin puolesta. Samalla ihmiset ehkä hieman kyllästyivät formaattiin. Tämä ei tarkoita, etteikö infografiikka toimisi edelleen loistavasti kun sen toteuttaa hyvin. Varsinkin nyt, kun suunnittelutyökalut ovat vähitellen kypsyneet.

Jos lisäksi huomioi, että verkon trendit tuppaavat rantautumaan Suomeen parin vuoden viiveellä, nyt pitäisi olla otollinen aika infograafeille. Suomessa vielä harva verkkojulkaisija vaivautuu visualisoimaan tietoa. Silloin harvoin kun silmiini osuu suomenkielinen infografiikka (esim. Youtube Suomessa), tuntuu se raikkaalta tuulahdukselta. Mahdollisuuksia on paljon.

Interaktiivinen ja animoitu infografiikka

Maailmalla infografiikkaa näkee paljon – miten siis erottua massasta? Edelläkävijät ovat tehneet jo jonkin aikaa verkkoon interaktiivisia ja animoituja infografiikoita. Tässä esimerkiksi loistavasti HTML5:llä toteutettu infograafi, jossa mm. oivaltavia parallax -animaatioita. Vähitellen myös monet suunnittelutyökalut ovat alkaneet tukea interaktiivisia ominaisuuksia. Myös verkkosivuilla näkee entistä useammin erilaisia animoituja graafeja, joilla bisnekseen liittyvät luvut saadaan elämään. Näitä olen tehnyt itsekin muutamille sivustoille.

Lisäksi videoinfografiikasta on syntynyt oma genrensä, jonka voi ennustaa kasvavan tulevina vuosina. Kannattaa vilkaista Vimeosta tätä animated infographics -ryhmää. Poimin ryhmästä yhden hauskan pätkän, jossa 80-luvun suuret linjat on tiivistetty minuuttiin:

Myös miljoonia katselukertoja kerännyt RSA animate on malliesimerkki tiedon visualisoinnin voimasta. RSA Animate esittää  maailmaa mullistavia ideoita oivaltavasti animoituina ja helposti lähestyttävinä. Näin se on ansiokkaasti popularisoinut huipputiedettä. Näitä videoita käytän itsekin usein opetuksessani.

5 työkalua infografiikan suunnitteluun

Verkosta löytyy useita ilmaisia työkaluja, joilla voi luoda infografiikoita. Seuraavassa välineiden parhaimmistoa:

Piktochart

PiktoChart on helppokäyttöinen infografiikka- ja presentaatiotyökalu. Suunnittelun voi aloittaa valmiista visuaalisesta teemasta. Maksullisessa versiossa teemoja on useita kymmeniä, mutta ilmaisversiossa määrää on rajattu muutamaan vaihtoehtoon. Piktochartin kirjastosta löytyy erilaisia kaavioita ja diagrammeja, joihin voi syöttää dataa kuin Exceliin, sekä runsaasti grafiikkaelementtejä kuten nuolia, ikoneita ja karttoja. Väripalettia, taustakuvia, elementtien kokoa ym. voi muuttaa helposti suunnittelutyökaluilla ja myös omaa grafiikkaa voi ladata palveluun. Tein edellisen artikkelini infograafin juuri Piktochartin avulla.

Easel.ly

Easel.ly on ilmainen ja helppo infografiikkatyökalu, jossa valmiiksi luotua grafiikkaa vain raahataan ja pudotetaan suunnittelupöydälle.  Easellyn kirjasto sisältää suurimman määrän visuaalisia pohjia ja graafisia elementtejä, mitä olen vastaavissa työkaluissa nähnyt. Välineen ainoa puute on, että se ei osaa luoda kaavioita datan pohjalta, mutta se toimii hyvin kaikessa muussa tiedon visualisoinnissa.

Infogr.am

Infogr.am tarjoaa suuren määrän erilaisia interaktiivisia diagrammeja ja kaavioita, joita käyttää infograafinsa suunnittelussa. Infografiikoita voi luoda ilmaiseksi, mutta jos haluaa korvata infogr.am -logon omalla logollaan, ladata infografiikan tai linkittää sen sivulleen, pitää palvelusta maksaa.

Lisäksi infograafiin voi lisätä videoita (Youtube & Vimeo). Itse odotan erityisesti uutta työkalua videoinfografiikoiden tekemiseen, josta esimakua alla.

Visual.ly

Visual.ly on markkinapaikka, josta voi hakea projektiinsa osaamista infograafien suunnitteluun. Lisäksi Visual.ly tarjoaa muutamia ilmaisia työkaluja, kuten näppärän Google Analytics -tilin statistiikkaa visualisoivan sovelluksen ja sosiaalisen median tilejä visualisoivia työkaluja. Vertasin yhdellä niistä omaa Twitter-tiliäni Paaviin. No, vielä on matkaa katollisen kirkon lukemiin ;).

Infografiikka - Twitter

Vizualize.me

Vizualize.me -palvelun idea on piristävä: oman ansioluettelon visualisointi. Työtehtävänsä ja koulutuksensa voi esittää aikajanana ja osaamisalueitaan voi nostaa esiin visuaalisin keinoin.

Mitä tärkeää minulta jäi mainitsematta infografiikasta? Kerro kommenteissa.

Kirjoittaja suunnittelee verkkosivustoja ja on kiinnostunut erityisesti visuaalisuudesta ja käyttökokemuksesta.

Ei kommentteja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>