050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

LinkedIn opas: verkostoituminen, työnhaku ja hyvä profiili

LinkedIn opas: verkostoituminen, työnhaku ja hyvä profiili
joulukuu 15, 2015 Ilkka Olander
LinkedIn opas: verkostoituminen, työnhaku, profiili
O

letko huomannut, miten LinkedIn on kehittynyt parempaan suuntaan viime aikoina? Takavuosien hiljainen CV-pankki on muuttunut vähitellen elävämmäksi vuorovaikutuskanavaksi. Suomalaisten käyttäjien määrä palvelussa on kasvanut tasaisesti ja on nyt jossain 800000 tuntumassa.

LinkedIn mobiilisovellukseen tehtiin Joulukuussa iso päivitys, jonka myötä päivitysvirtaan nousee kiinnostavia oman alan uutisia, vaikuttajien näkemyksiä, trendejä ja oman verkoston päivityksiä. Nyt virtaa voi myös räätälöidä itselleen sopivammaksi poistamalla niiden henkilöiden päivitykset, jotka itseä eivät kiinnosta.

Oma kokemukseni on, että muutosten myötä LinkedIn on muuttunut kiinnostavammaksi ja laadukkaammaksi julkaisukanavaksi ja se tulee avattua useammin kuin ennen. Jos aiemmin ”uutinen” LinkedInissä oli, että joku on päivittänyt profiiliaan (plääh!), niin nykyään sen kautta saa oikeasti paljon hyödyllistä alansa tietoa. Vähemmän CV-pönötystä, enemmän julkaisuja ja parempia keskusteluja.

Tästä LinkedIn oppaasta löydät vinkkejä verkostoitumiseen, työnhakuun ja profiilin tuunaamiseen vuodelle 2016.

LinkedIn – paras tapa tavoittaa b2b yleisö

Pöhinän kasvusta huolimatta LinkedIn on edelleen selvästi hiljaisempi paikka verrattuna Facebookiin ja Twitteriin. Vaikka kommentteja ja peukkuja tulee vähemmän, se ei tarkoita etteikö päivityksiä luettaisi. Keskimäärin päivityksesi lukee 20% verkostostasi. Tämä on erittäin korkea lukema verrattuna muihin sosiaalisen median palveluihin.

Esimerkiksi keskimääräinen Facebook sivun päivitys tavoittaa orgaanisesti vain 2-3% sivun seuraajista. Myös Twitterissä päivitykset hautautuvat nopeasti päivitysvirtaan ja on ihan tavallista, että tuhannesta seuraajasta ehkä muutama kymmenen klikkaa päivitystä. LinkedInissä meteli on vähäisempää ja seuraajat tarkemmin valikoituja, minkä vuoksi ääni kantaa siellä pidemmälle.

Ehkä tämä on yksi syy, miksi LinkedIn tuo liikennettä yritysten sivuille enemmän kuin mikään muu sosiaalisen median palvelu. eConsultancyn tutkimuksessa Linkedinin osuus yritysten sivuille suuntautuvasta sosiaalisesta liikenteestä oli huimat 64%. Facebook (17%) ja Twitter (14%) tulivat kaukana jäljessä. Hubspot puolestaan tutki kävijöiden konversioprosenttia (=kuinka suoritti moni tavoitetoiminnon, esim. otti yhteyttä), joka oli kolminkertainen LinkedInistä tulleilla kävijöillä Facebookin ja Twitterin nähden. LinkedIniä pidetäänkin yleisesti tehokkaimpana somekanavana sisältömarkkinointiin, varsinkin b2b yrityksissä.

Olen myös itse todennut, että LinkedInistä Sometekin sivuille tulevat viettävät täällä huomattavasti enemmän aikaa kuin muista palveluista tulevat. LinkedIn käyttäjät näyttäisivät lukevan kirjoituksiani syvemmin paneutuen ja useampia kerrallaan.

Millainen sisältö kiinnostaa LinkedIn käyttäjiä?

Millainen sisältö yleisöä sitten kiinnostaa LinkedInissä? Suosituinta sisältöä LinkedInissä ovat oman alan vaikuttajien näkemykset ja syvempi ymmärrys (industry insights). Informatiiviset, hyödyllistä tietoa sisältävät päivitykset saavat eniten klikkauksia ja vuorovaikutusta.

Jos haluat että päivityksesi huomataan, älä ajoita niitä iltoihin tai viikonloppuihin. Vilkkainta aikaa palvelussa ovat LinkedInin oman datan mukaan aamut ja keskipäivät maanantaista perjantaihin.

LinkedIn ja verkostoituminen

LinkedIn on ennen kaikkea verkostoitumisväline, jota kannattaa käyttää aina kun tutustuu uusiin ihmisiin työelämässä. Töissä tapaamme jatkuvasti uusia ihmisiä ja unohdamme heidät yhtä nopeasti. LinkedIn on erinomainen väline ylläpitää suhdetta ja vahvistaa heikkoja siteitä tapaamiisi ihmisiin – asiakkaisiin, kumppaneihin ja kollegoihin.

Heti ensimmäisen tapaamisen jälkeen kannattaa laittaa LinkedIn –kutsu. Älä lähetä oletusviestiä ”I’d like to connect with you in LinkedIn” vaan keksi jotain tilanteeseen liittyvää. Kutsu palauttaa sinut tapaamasi ihmisen mieleen ja profiilisi kautta hänen on helpompi tutustua enemmän osaamiseesi. Todennäköisesti et tapaamisessa kertonut kuitenkaan vielä puoliakaan itsestäsi. Käyntikortti ei ole mitään tämän rinnalla.

Kun asiakas on osa omaa verkostoa ja hän saa päivitysten muodossa muistutuksen olemassaolostasi pari kertaa viikossa, hän muistaa sinut parin vuoden kuluttuakin. Hän pysyy vaikutuspiirissäsi. Ja kun hänellä myöhemmin aktualisoituu osaamiseesi liittyvä tarve, hän tietää heti kuka voi auttaa. Sitä ennen hän on jo saattanut suositella sinua tutulleen.

Kuratointi – paras tapa pitää oma verkosto lämpimänä

Tietenkin tämä vaatii, että olet aidosti avulias etkä spämmää. Kuratointi eli lyhyesti oman alan kiinnostavien uutisten ja vinkkien jakaminen, on yksi parhaista tavoista pitää oma verkosto ”lämpimänä”. Vielä parempi jos julkaiset myös itse, esim. pidät asiantuntijablogia (jonka tietenkin jaat LinkedInissä).

LinkedInissä näkee paljon yritysjohtajia ja asiantuntijoita, joilla on näyttävä CV, mutta jotka eivät ole vaivautuneet tekemään palvelussa juuri yhtään päivitystä. Tässä he heittävät hukkaan hyvän vaikuttamis- ja verkostoitumiskanavan. Älä suhtaudu LinkedIniin kuolleena CV-pankkina. Aktiivinen jakaminen ja julkaiseminen tuo sinulle ”hyvä karmaa”, rakentaa asiantuntijakuvaasi ja pitää sinut verkostosi mielessä.

Suurin virhe mitä näen ihmisten tekevän on, että LinkedIn verkoston rakentamisesta kiinnostutaan vasta kun jäädään työttömäksi. Silloin on jo liian myöhäistä. Verkosto rakentuu luontevimmin arjen työelämän kohtaamisissa ja sen aktiivinen vaaliminen voi johtaa yllättäviin työtarjouksiin. Nykyään yhä suurempi osa työnhausta on passiivista – ihmisiä haetaan projekteihin verkostojen kautta eikä niitä laiteta avoimeen hakuun ollenkaan. Kun LinkedInissä laskee rauhassa verkot vesille, rakentaa säännöllisellä julkaisemisella asiantuntijaprofiiliaan ja odottaa, niin jossain vaiheessa kala nappaa.

LinkedIn ryhmät

Myös LinkedIn -ryhmät ovat hyvä tapa verkostoitua ja liittyä oman alan keskusteluihin. Niiden kautta löytää samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä.

Joiltakin näyttää ryhmissä unohtuvan, ettei kyse ole ilmaisesta mainostilasta. Jos jaat pelkkiä omia tai yrityksesi sisältöjä etkä peukuta tai osallistu keskusteluihin, sinuun aletaan suhtautua spämmääjänä. Sitä tuskin kukaan haluaa.

LinkedIn julkaisi hiljattain uuden LinkedIn Groups -sovelluksen, jolla ryhmien seuraamisesta tuli paljon aiempaa mielekkäämpää. Today’s highlights -päivitysvirta kokoaa yhteen seuraamiesi ryhmien kiinnostavinta sisältöä ja heikkolaatuinen keskustelu jää taustalle. Uusia kiinnostavia ryhmiä taas löytää helpommin Discover –toiminnon avulla. Suosittelen testaamaan.

 

LinkedIn julkaisualustana?

LinkedInillä on oma julkaisualustansa ja jotkut käyttävät sitä blogin sijaan (katso esim. Pasi Sillanpää). Hyvä puoli tässä on, että LinkedIn lähettää seuraajille notifikaation jokaisesta julkaisusta, jolloin ne tulevat varmemmin luetuiksi. Jos artikkeli saa tarpeeksi interaktiota se nostetaan Pulse -kanavalle, mikä voi kymmenkertaistaa sen näkyvyyden. Pulse on LinkedInin suosittu sovellus, jolla voi seurailla yksilöllisesti räätälöityä alansa uutissisältöä.

Kolikon kääntöpuoli on, että LinkedInissä julkaistu sisältö ei ole enää 100% omassa hallinnassa, se löytyy heikommin hakukoneista, eikä sivun ulkoasua ja toimintoja voi räätälöidä omiin tarpeisiin. Jos sinulla ei ole hyvin laajaa LinkedIn verkostoa, suosittelen että kirjoitat arvokkaan sisältösi ennemmin omaan blogiin ja jaat sen sieltä käsin LinkedIniin.

Parempi LinkedIn profiili vuodelle 2016

 Lopuksi vielä 10 vinkkiä, joilla tuunaat profiilisi kuntoon vuodeksi 2016:

  1. LinkedIn profiilin otsikon ja alaotsikon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Rekrytoijat tekevät joka päivä hakuja LinkedInistä ja otsikoilla on löydettävyyden kannalta eniten merkitystä.
  2. Suosittelen kirjoittamaan profiilin englanniksi, kuten useimmat muutkin suomalaiset tekevät. Tällöin sinulla on mahdollisuus rakentaa kansainvälistä verkostoa ja profiilisi tarttuu hakuihin, joita tehdään LinkedInissä pääasiassa englannin kielellä.
  3. Linkitä LinkedIn profiiliisi ja varmista että ihmiset löytävät sen. Lisää profiilin osoite sähköpostisi allekirjoitukseen, blogiin ja muihin tärkeisiin tukikohtiisi verkossa.
  4. URL –osoite. LinkedIn profiili löytyy hyvin googlettamalla. Voit vielä parantaa profiilin löydettävyyttä ja muistettavuutta muokkaamalla tilisi asetuksissa URL –osoitteesi muotoon http://www.linkedin.com/in/etunimisukunimi.
  5. Kuva on tärkeä. LinkedIn-etikettiin kuuluu, että verkostoon pyydetään lähinnä ihmisiä, jotka on tavattu kasvokkain. Kuvan perusteella sinut tunnistetaan. Käytä siksi kasvokuvaa. Hyvä kuva tekee myös profiilistasi helpommin lähestyttävän ja antaa heti kättelyssä ammattimaisen vaikutelman. Brändiä vahvistava taustakuva on viimeinen silaus, jolla profiilisi erottuu ja jää mieleen (taustakuvaa harva on keksinyt hyödyntää).
  6. Yhteenveto (Summary). Kirjoita tiivis, ydinosaamistasi korostava yhteenveto, joka herättää mielenkiinnon. Vältä kliseitä ja superlatiiveja – esim. ”motivoitunut” on ylikäytetyin sana LinkedIn profiileissa. Tuo sen sijaan esiin konkreettisia todisteita osaamisestasi (esim. asiakkaat, tulokset, suositukset) ja kerro tavoitteistasi. Hyvä idea on myös listata yhteenvedon loppuun osaamisensa nopealukuisena ja hakuihin tarttuvana avainsanalistana (”Specialties”). Älä ohita tätä kohtaa – yhteenvedon perusteella kävijä päättää, vaivautuuko edes vilkaisemaan työhistoriaasi. Yllättävän moni LinkedIn käyttäjä ei ole keksinyt yhteenvetoon juuri mitään kerrottavaa itsestään vaan siirtyy miltei heti listaamaan työpaikkansa ja saavutuksensa.
  7. Media. Nykyään yhteenvedon yhteyteen voi liittää myös Slideshare esityksiä ja mediaa kuten videoita. Niiden avulla annat konkreettista näyttöä osaamisestasi ja varmistat, että profiilisi erottuu joukosta.
  8. Taidot ja suosittelut (Skills & Endorsements). LinkedInin pelillisin ominaisuus – taitojen suosittelu – on ollut suuri menestys. Ehkä jopa liian suuri, sillä suosituksiin ei voi nykyään enää suhtautua kovin vakavasti. Niitä saa aika kaukaisiltakin tuttavuuksilta ja vähäisin perustein. Rivien välissä suosittelija toivoo yleensä vastapalveluksena suositusta sinulta. Tällaisen kissa–hiiri -leikin sijaan keskity antamaan kehuja todellisten projektien yhteydessä. Silloin ne muistetaan. Suositukset ovat myös visuaalisesti houkuttelevin kohta LinkedInin leiskassa. Niitä profiileja, joissa taidot listataan, katsotaan 13 kertaa enemmän kuin niitä joista osio puuttuu.
  9. Työkokemus. LinkedIn profiili poikkeaa normi-CV:stä siinä suhteessa, että rekrytoijat tekevät siellä hakuja. Kunkin työpaikan kuvauksen alle kannattaa siksi vielä listata tehtävät avainsanoina. Tällöin profiili löytyy paremmin. Lista on myös nopea tapa kertoa työn sisällöstä.
  10. Projektit (Projects). Projektit on ainoa kohta, johon LinkedIn antaa syöttää linkkejä ulkoisille sivuille. Itselleni verkkosivut ovat vielä tärkeämpi tukikohta kuin LinkedIn. Siksi linkitän projektit -osiosta sivuilleni, mistä löytyvät konkreettiset työnäytteeni: portfolio, blogi ja asiakasreferenssit.

Tässä vinkkini verkostoitumiseen, työnhakuun ja LinkedIn profiilin hiomiseen. Jäikö jotain mainitsematta? Kerro kommenteissa!

Kirjoittaja vetää sosiaalisen median koulutuksia yrityksille ja oppilaitoksille.

3 Kommenttia

  1. Minna Lappalainen 1 vuosi ago

    Kiitos Ilkka selkeästä ja mielenkiintoisesta artikkelista.

  2. Riitta Leistiö 1 vuosi ago

    Luku ja yksikkö – Erotetaan tyhjällä välillä
    Poikkeuksen muodostavat vain erikoissymbolit °, ′ ja ″ (esimerkiksi 5° tai 21″).
    Eli: 10 prosenttia 10 % tai 42 euroa 42 €
    Anteeksi, olen saivartelija – ymmärrä minua! 😉

    Taas oli kiva artikkeli, kiitos.

    • Ilkka Olander Author
      Ilkka Olander 1 vuosi ago

      Oikeinkirjoitus ei ole vahvimpia puoliani, kiitos korjauksesta :).

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*