Sosiaalisen median tukemaan opiskeluun siirtymisessä ei ole pohjimmiltaan kyse jonkin teknisen vimpaimen, kuten dokumenttikameran käyttöönottamisesta luokassa. Some-opiskeluun liitetään toimintamalleja, joissa korostuu yhteistyö ja verkostomainen oppiminen, oppimisprosessin jakaminen ja yhteisöllinen oppiminen, avoin ja ”epävirallinen” oppiminen, sekä oppijalähtöisyys ja opiskelijoiden itseohjautuvuus. Nämä ajatukset asettuvat kontrastiin perinteisen yksilö- ja opettajakeskeisen opetuksen kanssa. Jotta siirtymä sosiaalisen median tukemaan opiskeluun onnistuisi, totuttuja toimintamalleja on uudistettava.
Toimintamallien kehittämisen haasteita
Yksi hankaluus toimintamallien luomisessa on tähän asti ollut sosiaalisen median kentän pirstaleisuus. Opetukseen soveltuvia some-välineitä on paljon, ja jokaisessa on omat käyttöliittymälogiikkansa ja ominaisuutensa. Yhtenäisen oppimisympäristön rakentaminen erilaisista välineistä on ollut haastavaa. Sosiaalisesta mediasta innostuneet opettajat kokeilevat eri työkaluja ja kehittelevät niiden pohjalta omia opetusmenetelmiään. He pyrkivät ratkaisemaan samankaltaisia ongelmia, mutta puhuvat eri kieltä. Kokonaiskuvaa, jossa kullakin välineellä on oma pedagogisesti perusteltu roolinsa, on ollut hankala muodostaa.
Tähän asti keskustelu on ollut pitkälti teknologialähtöistä. Campus .2.0 ratkaisee monia teknologisia haasteita ja auttaa siten opettajia keskittymään opetusmenetelmiin ja toimintamalleihin – siihen miten sosiaalinen media voisi palvella parhaiten pedagogisia päämääriä.
Some-toimintamallien pankki
Campus 2.0 kehittäjille perustetaan oma yhteisösivusto, joka kokoaa yhteen paikkaan kaiken alustan käyttöön liittyvän tiedon – dokumentaation ja käyttöohjeet, pedagogiset toimintamallit sekä kehittämistoimintaan liittyvän keskustelun. Tähän asti some-keskustelu on jakautunut hajalleen oleviin osiin, esim. eri hankkeiden blogeihin. Yhteisösivusto tuo yhteen kaikki Campus 2.0 kehityksestä kiinnostuneet ja auttaa heitä saamaan alustasta kaiken hyödyn irti.
Sivuston tärkein osa on some-toimintamallien pankki, johon kootaan kaikki hyväksi todetut toimintamallit (”best practices”). Pankki tekee helpoksi toimintamallien levittämisen, monistamisen ja soveltamisen eri yhteyksiin. Pankin yhteydessä on kehittäjien foorumi, missä voi keskustella some-pedagogiikasta ja kehitysideoista. Foorumille voidaan perustaa ala-ryhmiä eri oppilaitoksia, oppiaineita ja opettajien intressiryhmiä varten.
Lopulta some-opetuskäytännöt lähtevät kunkin opettajan henkilökohtaisista intresseistä ja oppiaineen erityiskysymyksistä. Foorumi tarjoaa mahdollisuuksia verkostoitua samoja intressejä jakavien opettajien kanssa, perustaa yhteisiä ryhmiä ja viedä näin kehitystoimintaa eteenpäin niin, että se on opettajille henkilökohtaisesti motivoivaa.