Skip to content

Mitä huomioida verkkosivujen uudistuksessa 2022? Sometek loi nahkansa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Vuodenvaihteessa on tapana katsoa tulevaan. Sometekin omien sivujen uudistus osui tähän ajankohtaan, joten analysoidaan sen kautta vuotta 2022. Uudistusprojektin yhteydessä on aina hyvä idea katsoa isompaa kuvaa siitä, mihin markkina ja verkko ylipäätään on kehittymässä. Paljon on tapahtunut sitten vuoden 2014, jolloin uudistin sivuja edellisen kerran. Tässä huomioitani, missä mennään 2022 sekä hahmottelua siitä, mikä Sometekin suunta on tulevaisuudessa.

Havaintoja markkinasta

Verkkosuunnittelun työkalut ovat kehittyneet 2015-2022 huimasti. WordPress on kasvanut selvästi suosituimmaksi julkaisujärjestelmäksi verkossa, osuuden ollessa nykyisin jo 43% kaikista verkkosivuista. Kun Sometek aloitti 2012, WordPressin valinta julkaisujärjestelmäksi piti vielä perustella asiakkaille. Nyt markkinajohtajan esittelyyn ei tarvita enää palstatilaa – kaikkihan sen tuntevat. Nyt enemmän väliä on sillä, mitä WordPress -työkaluja käyttää suunnittelussa. Sometek panostaa ”future-proof” -työkaluihin, joilla WordPressin käyttö helpottuu asiakkaalle entisestään ja joiden vakaa markkina-asema takaa, että ne tulevat olemaan kehityksen kärjessä pitkään. Tavoitteena on suunnitella pitkäikäisiä sivustoja ja kestäviä designratkaisuja, vaikka teknologia kehittyy jatkuvasti.

Suomessa on myös vahvistunut trendi verkkosuunnittelun liiketoimintalähtöisyydestä. Sen jälkeen kun responsiivinen suunnittelu tuli, monet suunnitteluratkaisut ovat vakiintuneet ja riemastuttavat kokeilut vähentyneet. Taustalla lienee liiketoimintalähtöisyys – kävijöiden liikkeiden seuraaminen analytiikasta, konversio-optimointi ym., mikä ohjaa suunnitteluvalintoja enemmän kuin aiemmin. Näen myös, että verkkomedia on kypsynyt vähän samaan pisteeseen kuin painetut lehdetkin. Verkkosivuilla on tietty formaatti, jota kävijät odottavat. Käyttökokemuksen kannalta onkin monesti helpointa, kun turvaudutaan käyttäjille tuttuihin ratkaisuihin. Luovia ideoita voidaan sitten säästää enemmän sisällön – niin visuaalisen kuin tekstin – puolelle. Itse verkkosivuston muotoa ei ole tarpeen keksiä joka projektissa uudelleen.

Mitä tulee verkkosisältöön, sen merkitys ei ole ainakaan vähenemässä. 2015 jälkeen Suomeen on tupsahtanut iso liuta sisältötoimistoja, sometoimistoja ja viestintätoimistoja. Ei ole kuitenkaan tavallista, että digitoimistosta saa sisältöosaamista. Tämä on ongelma sillä tekninen toteutus tai näyttävä visuaalisuus yksinään eivät riitä menestyviin verkkosivuihin. Verkkosisältöä tuottavat tyypillisesti yritykset itse ja usein puikoissa ei ole verkkoviestinnän ammattilainen. Tämän seikan havaitseminen on johtanut Sometekin kehittämään sisällön sparrausta ja tukemaan asiakkaita sisältöstrategiassa. Kehityskulku on luonnollinen, kun kyseisiä aihepiirejä on kouluttanut yrityksille jo vuosia. Vastaavaa palvelua saa muuten Suomessa harvasta paikasta.

Verkkosivujen uudistus 2022

Sometekin sivustouudistus merkitsee ennen kaikkea vision terävöittämistä. Jatkossa tarkoitus on keskittyä yhä enemmän verkkosivuihin, yritysilmeisiin ja visuaaliseen suunnitteluun (digi / printti). Tarjoamme edelleen joitakin koulutuksia (WordPress & Creative), mutta vuosien varrella pääpaino on siirtynyt enemmän suunnitteluun. Korona-aika on vahvistanut kehitystä, sillä lähikoulutukset ovat olleet jo pitkään hankalia epidemian takia.

Toinen tavoite jatkossa on hakea yhä enemmän kumppanuuksia asiakkaiden kanssa. Sometek haluaa menestyä asiakkaidensa kanssa pitkällä tähtäimellä, ei hyppiä projektista seuraavaan. Tämä on molemmille osapuolille mieluista, sillä pidemmän kumppanuuden aikana ihmiset, viestinnän äänensävy ja brändi tulevat tutuiksi. Oikea uoma suunnittelulle löytyy nopeammin ja kommunikaatiota tarvitaan vähemmän. Yksi esimerkki tästä on Star Arctic Hotel, jonka kanssa verkkosivuprojektista 2017 alkanut kumppanuus on syventynyt vuosien varrella käsittäen jo viiden eri Lapin matkailubrändin suunnittelun, mm. opastettuja aktiviteetteja, erämääluontopuiston ja ravintolan.

Kolmas tavoite on saada asiakkaat tietoisemmiksi, mitä kaikkea tarjoamme. WordPress -verkkosivut on ollut alusta lähtien Sometekin tärkein työnsarka. Printtitöitä on kuitenkin ollut koko ajan kasvavassa määrin – toisin kuin saattaisi olettaa. Viesti jatkossa on: yhdestä paikkaa saa kaiken suunnittelun niin digiin kuin printtiin – olipa kyseessä verkkosivut, esitteet, roll-upit, ulkomainonta, Powerpoint -pohjat, some-profiilit tai jokin muu työ. Myös valokuvaus ja kuvitus on tuotu näkyvämmin esille. Tätä monipuolisuutta kuvaa uusi tagline ”Sometek – notkea digitoimisto”, joka ”taipuu moneen”.

Muita uudistuksia verkkosivuilla

On tapana sanoa, että digitoimisto on niin hyvä kuin viimeiset työnsä. Siksi uusilla sivuilla on panostettu entistä enemmän asiakascaseihin. Niissä on enemmän sisältöä, enemmän kuvia ja faktatlistaukset siitä, mitä kaikkea tehtiin. Näin käy paremmin ilmi myös taustatyö (esim. sisältö, strategia), joka ei välttämättä muutoin näkyisi projektissa.

Usein kysyttyä -osiot ovat myös kasvaneet ja niihin on lisätty tärkeitä aiheita, kuten ”Milaiset ovat menestyvät verkkosivut?” ja ”Miten kommentoin designia?”. Mitä paremmin ymmärrämme toisiamme asiakkaan kanssa, sitä parempaan lopputulokseen pääsemme yhdessä.

Sivujen yleisilme on saanut kehuja asiakkailta ja sitä ei ollut ajatuskaan täysin keksiä uudelleen. Parannuksia on kuitenkin kautta linjan ja uutta kuvitusta runsaasti. Pienenä yksityiskohtana tuossa yrityssivun näyttökuvassa keikkuva siluettihahmo vuorella olen minä Dolomiiteilla.

Sisällöntuottajan tunnustuksia

Tämä on ensimmäinen blogiartikkeli pitkään aikaan Sometekin blogissa. Syynä on yksinkertaisesti ajan puute: asiakasprojekteja on pitänyt priorisoida ja kirjoittamiselle ei ole jäänyt aikaa. Tämä on sääli, sillä suurimmat kävijämäärät tällä sivustolla ovat ajalta, jolloin bloggasin aktiivisesti. Tässä mielessä blogi teki myös tehtävänsä – se auttoi olennaisesti Sometekin näkyvyydessä ja asiakkaiden kiinnostuksen herättämisessä.

Blogi palaa nyt tauolta, mutta eri sisältöpainotuksella kuin aiemmin. Aloittaessani kirjoittamisen 2012 pääpaino oli oppimisen ja työn murroksessa, johon sosiaalinen media ja verkon kehitys olennaisesti vaikuttivat. Sometek oli eturintamassa kehittämässä WordPress -pohjaisia ratkaisuja oppimisen ja työn tueksi, kouluttamassa ympäri Suomea ja vaikuttamassa verkossa. Nyt murrosvaihe on ohi ja sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa. Samalla alkuaikojen idealismin (jakaminen, vertaisoppiminen ja kaikki muu, mitä olen hehkuttanut blogissa 2012-2015) tilalle on monella tullut myös pettymys. Somen pimeät puolet ovat käyneet liiankin selviksi.

Jatkossa blogissa on tarkoitus käsitellä verkon ilmiöitä sekä suunnittelua niiden taustalla. Fokuksessa on myös aiempaa enemmän design ja sillä vaikuttaminen. Näillä eväin vuoteen 2022!

Jaa kirjoitus:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.