Kuratointia on pidetty varteenotettavana ratkaisuna internetin tietotulvan hallintaan. En ole vielä tavannut ketään, jonka mielestä idea ei olisi hyvä – kuka ei haluaisi löytää helposti laadukasta sisältöä mielenkiinnon kohteistaan? Silti keskimääräinen internetin käyttäjä ei ole vielä kuullutkaan kuratoinnista.
Tämä artikkeli on osa kuusiosaista sarjaa, jonka aikaisemmat osat ovat:
- Löydä, suodata, jalosta – kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku
- Helpoin reitti parhaan sisällön luo: Googlen, Twitterin ja Facebookin kamppailu internetin herruudesta
- Älykkäät henkilökohtaiset web-lehdet Zite ja FlipBoard tehokäytössä
Kuratoitu kokonaisuus – enemmän kuin osiensa summa
Edellisessä artikkelissa käsittelin henkilökohtaisia web-lehtiä (Zite & FlipBoard), jotka kokoavat sisältöä automatisoidusti, sosiaalista web:iä louhivien älykkäiden algoritmien avulla. Tällaiset aggregaattorit ovat käyttökelpoisia apuvälineitä, mutta ne eivät vielä yllä laadukkaan kuratoinnin tasolle. Ne häviävät ihmiselle erityisesti sisällön kriittisen valinnan suhteen. Kuratoinnista kirjankin kirjoittaneen Steve Rosenbaumin sanoin: ”Museokuraattorit eivät kokoa näyttelyihin niin paljon taidetta kuin mahdollista; Ennemminkin he käyttävät arvostelukykyään ja asiantuntemustaan valitessaan kuhunkin näyttelyyn sopivia teoksia”.Seuraavassa videossa on esitetty havainnollistavasti monia kuratoinnin haasteita:
Kuratointi ja web 2.0 -välineet
Kuratointiin tarkoitettuja palveluita on ilmestynyt viime vuosina paljon. Esittelen tässä lyhyesti niistä kiinnostavimpia.
Paper.li
Paper.li:n idea on, että kuka tahansa voi perustaa oman ”lehden”, jonka täyttää eri nettilähteistä ja sosiaalisesta mediasta kuratoimallaan sisällöllä. Paper.li:n mukaan pieniin lokeroihin erikoistuneita kuraattoreita tarvitaan, sillä valtavirtamedia ei kykene kattamaan kaikkea sisältöä. Paper.li:tä käyttävät mm. monet suomalaiset opetusteknologian alan vaikuttajat, kuten Harto Pönkä ja Tarmo Toikkanen. Jobi-Duunit käyttää Paper.li:tä kekseliäästi työpaikkailmoitteluun.
Scoop.it
Scoop.it on suosikkini kuratointipalveluista ja sieltä löydät omat tuoreet julkaisuni oppiminen 2.0 ja työ 2.0. Palvelu on onnistunut houkuttelemaan paljon asiantuntevia ja mielenkiintoisia kuraattoreita. Koulutusteknologian alalla tunnetuimpia suomalaisia palvelussa ovat Timo Ilomäki, Aki Puustinen ja Anne Rongas.
Pinterest on viime vuoden kohutuin some-palvelu, jonka käyttäjät viettivät sivustolla enemmän aikaa kuin Twitterin, LinkedIn:in Google+:n käyttäjät yhteensä. Pinterest on tällä hetkellä netin elävin visuaaliseen kuratointiin suuntautunut yhteisö, jossa keskiössä ovat mm. tyylit, muoti ja värit. Ehkä hieman yllättäen suurin osa palvelun käyttäjistä on naisia, ja suuri osa tauluista sisältää mm. sisustusvinkkejä, hääasuja ja lahjaideoita. Itseäni kiinnostaa enemmän esim. graafinen suunnittelu ja design. Tässä muutamia seuraamiani kuraattoreita: Jonathan Lo, Mike D, Nathan Strange.
Pinterestiä voi käyttää myös koulutuksessa – tässä yksi hyödyllinen infografiikka aiheeseen liittyen. Jotkut ovat keksineet käyttää palvelua jopa työnhakuun luomalla visuaalisen ansioluettelon. Tässä puolestaan yksi oma tauluni, johon olen koonnut kiinnostavia sosiaalisen median infografiikoita. Oppimistarkoitukseen ilmestyi vähän aikaa sitten Pinterestiä pitkälti muistuttava palvelu Learni.st, joka keskittyy oppisisältöjen ja -materiaalien kuratointiin.
ShowYou
Showyou (iOS, Android) on mainio väline videoiden kuratointiin. AppStore valitsi Showyou:n 2011 parhaaksi sarjassa ”Social Networking” ja sitä verrattiin yleisesti mm. FlipBoardiin (ks. video). Showyou on miellyttävin tuntemani tapa seurata Twitter / Facebook ym. kontaktien videovirtaa. Palvelusta löytyy myös useita etabloituneita kuraattoreita ja videoiden tuottajia, kuten TED, Maria Popova, Robert Scoble ja Nice Type, jotka jakavat laadukasta sisältöä.
Yksi vaihtoehto Showyou:lle on on Chill, joka toimii hieman samaan tapaan kuin Pinterest. Toisaalta ei pidä unohtaa, että YouTube:n soittolistat tarjoavat hyviä ominaisuuksia kuratointiin ja Google suunnittelee kehittävänsä niitä edelleen kuratoinnin merkityksen kasvaessa.
StumbleUpon
Jo 2002 perustettuStumbleUpon (Web, iOS, Android) on sosiaalisen tiedonhaun pioneeripalvelu, joka on lähtenyt nopeaan kasvuun viimeaikaisen kuratointibuumin myötä. StumbleUpon tunnetaan mm. siitä, että se synnyttää jopa yli 50% sosiaalisen median kautta kulkevasta linkkiliikenteestä, päihittäen tässä Facebookinkin.Suositusten taustalla on vuosien aikana kertynyt data siitä, mikä käyttäjiä kiinnostaa ja mikä ei. Järjestelmän antamiin antamiin suosituksiin vaikuttavat mm. äänestäminen (lisää / vähemmän saman tyyppistä sisältöä), sisältöjen jakaminen sosiaalisessa mediassa sekä kullakin sivulla vietetty aika. Tässä suhteessa SU muistuttaa pitkälti aiemmin käsittelemääni Ziteä, mutta sillä erotuksella, että SU ei rajaa suosituksia tuoreeseen uutissisältöön vaan pyrkii tarjoamaan ”kaikkien aikojen parhaan” web-sisällön eri aihepiireistä, käyttäjän viiteryhmän äänestämänä (=kuratoimana) ja yksilöllisesti mukautettuna. Onnistuuko se tässä? Sanoisin, että ei hullummin.
StumbleUpon auttaa erityisesti löytämään sellaista web-sisältöä, jota en käyttäjä ei edes tule ajatelleeksi etsiä – niin sanotuja miellyttäviä yllätyksiä (”serendipity”). Siksi se on mainio inspiraation, yllättävien ideoiden ja uuden oppimisen lähde. Itse koen hyödylliseksi erityisesti sen, miten SU:n suosittelema sisältö haastaa ajattelemaan uusilla tavoilla, tuo eteen vaihtoehtoisia näkökulmia ja vie tutkimusretkelle yllättäviin paikkoihin. Sattumanvaraisuuden ja suunnitelmallisuuden yhdistelmä antaa sykäyksiä luovaan ajatteluun – innovaatiothan usein syntyvät kahden erillisiltä vaikuttavan idean yhteentörmäyksestä.
Oppiminen ja työ 2.0 kurssit
Jos olet kiinnostunut muista kuratoinnin ja sosiaalisen tiedonhaun välineistä, suosittelen tutustumaan Robin Goodin Content Curation World -julkaisuun, jossa on esitelty suurinpiirtein kaikki huomion arvoiset kuratointivälineet. Ja jos haluat oppia lisää älykkäistä tiedonhakustrategioista, sosiaalisesta tiedonhausta ja kuratoinnista, ilmoittaudu Sometek:in oppiminen 2.0 tai työ 2.0 -kursseille.