Skip to content

Verkkosivujen nopeus on ratkaisevaa bisneksesi kannalta

Verkkosivujen nopeus, hakukonenäkyvyys ja käyttökokemus
M

iksi verkkosivujen nopeus on nykyään yhä tärkeämpää? Lyhyesti: koska hitaasti latautuvat sivut karkottavat käyttäjäsi, heikentävät hakukonenäkyvyyttäsi ja syövät konversioastetta (=kuinka moni suorittaa tavoitetoimintosi). Tästä huolimatta suurella osalla suomalaista yrityssivustoista nopeutta ei ole optimoitu juuri ollenkaan. Asiakkailla on hyvin harvoin ymmärrystä aiheesta, eivätkä he siksi osaa sivujen nopeuden optimointia edes kysyä digitoimistolta.

Hitaat verkkosivut syövät bisnestäsi

Olemme verkossa yhä kärsimättömämpiä. Tutkimusten mukaan neljäsosa ihmisistä katoaa sivuilta, jos latausaika ylittää 4 sekuntia. Mobiilikäyttäjät ovat vielä kärsimättömämpiä: 74% heistä vaihtaa maisemaa, jos sivun latautuminen kestää yli 5 sekuntia. Loadstormin infografiikan mukaan jokainen lisäsekunti sivujen latausajassa johtaa 16% matalampaan asiakastyytyväisyyteen, 11% vähäisempiin sivunäyttöihin ja 7% alhaisempaan konversioasteeseen.

Isot verkkokaupat satsaavat isoja summia nopeuteen. Esimerkiksi Amazon on laskenut, että yksi lisäsekunti sivuston latausajassa johtaa vuositasolla 1,6 biljoonaa dollaria vähäisempään myyntiin. Mozilla puolestaan onnistui nopeuttamaan sivujaan 2.2. sekunnilla, jolloin Firefox sai 60 miljoonaa vuosittaista latausta aiempaa enemmän.

Hakukonenäkyvyys ja sivujen latausaika

Muutama vuosi sitten Google alkoi rankaista sivustoja, joita ei ole optimoitu mobiililaitteille, mikä auttoi responsiivisen suunnittelun yleistymisessä. Nyt Google on siirtänyt painopistettä yhä enemmän latausnopeudelle ja laskee hitaiden sivustojen hakusijoitusta. Miksi näin?

Latausnopeus on tärkeä osa sivujen käyttökokemusta. Googlen mielestä nopeus on jopa niin tärkeää, että he ovat ottaneet sen osaksi missiotaan: ”Fast is better than slow”.

Hitaudella on hintalappu

Googlen hakukone toimiikin mielettömän nopeasti. On pieni ihme, miten se onnistuu prosessoimaan millisekunneissa kaikki 3,5 biljoonaa päivittäistä hakuamme. Google on laskenut, että jo hakukoneen 10 millisekuntia hitaampi toiminta johtaisi päivittäisten hakujen laskuun 8 miljoonalla, mikä johtaisi myös pienempiin mainostuottoihin.

Googlen pitkäaikaisen verkkonopeuksia parantavan kehitystyön viimeisin tuotos on mobiiliselaamista dramaattisesti kiihdyttävä Google AMP -teknologia, jota pidetään hakukoneoptimointipiireissä vuoden 2016 tärkeimpänä optimointiin vaikuttavana muutoksena. Videossa näet AMP:in hyödyt pähkinänkuoressa:

Sivujen nopeus ja käyttökokemus

Hyvä käytettävyys on usein ”huomaamatonta” (vrt. Googlen hakukone) – kun kaikki sivuilla toimii jouhevasti ja tieto löytyy nopeasti, ei käyttäjillä ole mitään valittamista. Vasta nopeuden puute ylittää huomiokynnyksemme. Se on taustatekijä, joka voi pahimmillaan alkaa ärsyttää niin paljon, että surffaamme toisaalle.

Seuraavassa 3 tärkeintä syytä, minkä vuoksi sivusto voi olla hidas.

1. Julkaisujärjestelmät ovat hitaita

Asiakkaat haluavat nykyisin julkaisujärjestelmän (CMS) kuten WordPress, jolla voi helposti itse päivittää sivujaan. Tämän sinänsä loistavan teknologian kääntöpuoli on, että se on hitaampi kuin vanhanaikainen HTML –sivu. Sivut luodaan reaaliaikaisesti palvelimella, kun käyttäjän selain niitä pyytää. Tämä ei käy yhtä nopeasti kuin simppelin HTML –sivun lähettäminen.

Onneksi tähän löytyy ratkaisu: välimuisti (cache). Esimerkiksi WordPressiin on saatavilla lukuisia cache-lisäosia, jotka puskuroivat sivut HTML-muotoon palvelimelle. Oikein tehtynä tämä voi helposti tuplata sivuston nopeuden. On suositeltavaa, että ammattilainen tekee optimoinnin, sillä cache voi väärillä asetuksilla myös rikkoa asioita sivustolla.

2. Palvelinratkaisulla on väliä

Valitessasi webhotellia kiinnitä huomiota nopeuteen – näissä on isoja eroja. Halvimmat shared hosting -ratkaisut ovat huomattavasti hitaampia kuin esimerkiksi oma VPS -palvelin. Jos sivuston alustana on WordPress, suosittelen valitsemaan erikoistuneen palveluntarjoajan, jolla on omat dedikoidut kiihdyttimet WordPressin toimintaa varten.

3. Verkkosivustojen koko kasvaa: lisää mediaa 

Verkkosivujen koko on kasvanut vuosi vuodelta. Verkon trendit, kuten isojen taustakuvien, videoiden, karusellien ym. median runsas käyttäminen on kasvattanut rajusti sivujen latausaikoja. Keskimääräisen verkkosivun koko on yli kolminkertaistunut 2010 – 2016 välillä:

verkkosivujen-latausaika-tilasto

Tässä suhteessa joudutaan tekemään kompromisseja: toisaalta käyttäjät preferoivat voimakkaasti mediarikasta sisältöä, toisaalta sillä on epäsuotuisa vaikutus latausaikaan.

Kuvien optimointi on tärkeä osa sivunopeuden optimointia. Kuvien resoluutio, koko ja pakkaus pitäisi optimoida pienimmäksi mahdolliseksi niin, että kuvanlaatu ei kärsi. Lisäksi kuvien häviöttömään pakkaamiseen löytyy teknologioita, joilla saadaan rutistettua vielä tärkeitä prosentteja pois kuvien koosta.

Kuvien optimoinnin lisäksi nopeutuskeinoja on vielä pitkä liuta, joita yhdistelemällä sivujen nopeus voi parantua huomattavasti. Sivujen koodia voidaan pakata, selaimen välimuistia hyödyntää ja ladata sisällöt oikeassa järjestyksessä vasta niiden kohdalle skrollattaessa (lazy loading).

Verkkosivujen nopeudella on väliä

Verkkosivujen nopeus on olennainen osa käyttökokemusta ja se vaikuttaa sivujen kävijämääriin ja bisnekseesi verkossa. Seuraavalla kertaa kun ryhdyt verkkosivuprojektiin, ota latausnopeus esiin jo tarjouspyyntövaiheessa, niin et tule pettymään.

Kirjoittaja suunnittelee moderneja WordPress -verkkosivuja.

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.