Sosiaalisen median myötä yritys voi itse muuttua kiinnostavaksi mediaksi eikä sen välttämättä tarvitse mainostaa. Onko hyvä sisältö nykyisin parasta markkinointia?
Continue readingSisältömarkkinointi – harppaus kohti parempaa yritysviestintää?
Hyvä sisältömarkkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa: auttaa, opettaa ja ratkaisee ongelmia. Se puhuu laajasti koko alasta ja tavoittelee samoja hyveitä kuin journalismi.
Continue readingSosiaalinen media ja oppiminen: iso kuva
Internetin kehityksessä voidaan erottaa vaiheet web 1.0, web 2.0 (≈sosiaalinen media) ja nupuillaan oleva web 3.0. Mistä näissä kehitysvaiheissa on kyse ja miten ne heijastuvat oppimiseen? Mitä ovat oppiminen 1.0, oppiminen 2.0 ja oppiminen 3.0?
Continue readingMedian murros: Massamediasta kohti yksilöllisiä mediareittejä.
Kaikki maailman sisältö (tieto, musiikki, videot…) – valitsemastasi aiheesta ja luottamiesi asiantuntijoiden kuratoimana – selailtavissa missä vain, milloin vain, miltä tahansa laitteelta. Jos tämä ei ole kehityksen suunta niin mikä?
Continue reading2000-luvun kansalaistaidot: informaatio-, media- ja digitaidot
Nykyisessä tietoyhteiskunnassa toimiminen vaatii uusia digitaalisen kansalaisen taitoja: informaatio-, media- ja digitaitoja. Niitä ei juuri koulussa opita.
Continue readingVerkostojen aikakausi: konnektivismi ja kytkeytynyt oppiminen
Nykyisin oppimista ei ole enää mieltä rajoittaa oppilaitoksen seinien sisään. Lähtökohdaksi tulisi ottaa, että opiskelijoilla on ongelmanratkaisua varten käytössään verkko ja sitä kautta yhteys tietoon ja ihmisiin. Web 2.0 -aikakauden ”kypsässä vaiheessa” tiedon saatavuus on itsestäänselvyys eikä opettajan rooli voi olla yksinoikeudella hallinnoida tietoa ja annostella siitä murusia opiskelijoille.
Continue readingRakenna oma henkilökohtainen oppimisverkosto (PLN). Alustana Twitter.
Viime aikoina on puhuttu yhä enemmän henkilökohtaisista oppimisverkostoista (PLN). Mistä niissä on kyse ja miten niitä rakennetaan? Esimerkkinä Twitter.
Continue readingOstaisitko sinä tykkääjiä? Kyseenalainen some-markkinointi rantautumassa Suomeen.
Kaupankäynti tykkäyksillä ja seuraajilla on rantautumassa Suomeenkin. Varo! Maineen ostaminen rahalla voi osoittautua äärimmäisen vahingolliseksi.
Continue readingPelillistäminen ja työ: Voiko ihminen muuttua?
Pelillistäminen (gamification) tarkoittaa pelien mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten työelämään, opiskeluun tai verkkopalveluihin. Työelämässä pelillistämisen avulla voidaan mm. lisätä työntekijöiden motivaatiota, kannustaa heitä yhteistyöhön ja vauhdittaa innovaatioita. Mihin tämä perustuu?
Continue readingOppiva organisaatio: Vapauta ideoiden virta työyhteisössäsi
Jos jokainen antaa vähän, kaikki saavat paljon. Sosiaalinen intranet, jossa saadaan luotua jakamisen kulttuuri, on mitä parhain kasvualusta oppivalle organisaatiolle.
Continue readingFacebook työvälineenä? Kyllä ja ei.
Nykyään monet käyttävät Facebookkia vapaa-ajan lisäksi työasioidensakin hoitamiseen. Vaikka Facebookin työkäyttöön liittyy monia haasteita (käyttöehdot, mainokset, yksityiselämän ja työidentiteetin sekoittuminen…) moni käyttää sitä silti mielummin kuin työpaikan tarjoamia viestintävälineitä. Ehkä siksi 2013 yhä useampaa yritystä ja organisaatiota kiinnostaa tuoda sosiaalinen media mukaan sen sisäiseen yhteistyöhön.
Continue readingHyvästi sähköposti, tervetuloa sosiaalinen intranet
Sähköposti suunniteltiin alunperin kahdenkeskiseen viestintään, ja se sopii huonosti nykyiseen työelämään kuuluvaan tiimityöhön ja kollaboraatioon. Sosiaalinen intranet on parempi kanava vuorovaikutukselle, jakamiselle ja yhteistyölle. Parhaimmillaan sosiaalinen intranet on oppivan organisaation sydän, tuotekehitystä ja -innovaatioita vauhdittava ideajalostamo ja arjen rutiineja helpottava yhteistyökanava. Moni asiantuntija ennustaa, että vuonna 2013 sosiaalinen media tulee työpaikoille rytinällä.
Continue reading