Blogi
#verkkosivut #visuaalinen suunnittelu #verkkovaikuttaminen #sosiaalinen media #oppiminen

Remiksaa oma opinto-kocktailisi. Oppimispolkujen räätälöinnistä.
Netti pursuaa nykyisin avoimia resursseja, joista koostaa oma oppimispolkunsa: huippuyliopistojen MOOC -kursseja, briljantteja esityksiä (TED, RSA-Animate) jne. Tulevaisuudessa kasvava trendi tulee olemaan näiden resurssien luova yhdisteleminen.

Paras tapa oppia yksilöllisesti: PLE
Verkko-opiskelun keskeinen lupaus on yksilöllisyyden lisääntyminen. Siihen kuuluvat mm. henkilökohtaiset oppimispolut, opiskelu omaan tahtiin ja itse valituilla välineillä. Kaikkein aidoimmillaan yksilöllisyys toteutuu henkilökohtaisissa oppimisympäristöissä (PLE = Personal Learning Environment).

Digitaalinen muistinjatkeesi pilvessä: Evernote ja Diigo
Miten fyysinen ja digitaalinen muisti lomittuvat? Vaikka pilvessä (Evernote / Diigo) oleva tieto ei olisi muistissani, se voi olla hallinnassani.

Älä kysy, jos vastauksen löytää Googlesta!
Älä kysy kysymyksiä, joihin Google -haku voi antaa suoraan vastauksen. Tai jos kysyt, niin anna opiskelijoiden käyttää nettiä asian selvittämiseen. Näin kehottaa Will Richardson mainiossa TED-kirjassaan ”Why School?” (2012).

Oppimisen tulevaisuus: MOOC, Flipped Classroom ja muita ilmiöitä
Opetusala on myllerryksessä. Huippuyliopistot avaavat kilvan oviaan verkko-oppijoille (MOOC) ja ”käänteinen oppiminen” kasvattaa suosiotaan.

Työnhaussa blogi vakuuttaa paremmin kuin paperit
Nykyisin työnantajat ovat yhä vähemmän kiinnostuneita tutkinnoista ja sertifikaateista ja enemmän todellisista taidoista ja työkokemuksesta. Tehokkain tapa antaa konkreettista näyttöä osaamisestaan on oma (asiantuntija)blogi tai ePortfolio.

Verkkopresenssi korvasi ansioluettelon: Sosiaalinen media ja työnhaku.
Mashable uutisoi hiljattain, että Yhdysvalloissa 86% potentiaalisista työnantajista tutkii hakijoiden sosiaalisen median profiilit, olipa ne jaettu tarkoituksella tai tarkoituksetta. Ensimmäinen asia, minkä myös sinun potentiaalinen työnantajasi tekee, on Google -haku nimelläsi. Oletko vielä tarkistanut, mitä saat hakutulokseksi?

Miksi Google ei riitä? Tiedonhaku 2.0
Valtaosa merkittävästä web-sisällöstä on Googlelle lähes näkymätöntä (ei hakutulosten ensimmäisellä sivulla). Salaisten algoritmien mukaan järjestetty linkkilista, jota muovaavat taloudelliset intressit, ei ole paras tapa löytää laadukkaita vastauksia ja selityksiä. Hakutulosten kärjessä on kaupallinen, hakukoneoptimoitu ja asemansa vakiinnuttanut sisältö (lumipalloefekti: suosio lisää suosiota).
Tuorein keskustelu, joka kiinnostaa pientä kohderyhmää, jää Googlen huomiosta kamppailtaessa usein pikaruoka-infon varjoon.
Tämä artikkeli on johdanto eKirjaan ”Tiedonhaku 2.0”.

iPadit, sosiaalinen media ja Campus 2.0 Helsinki Business College:ssa
Helsinki Business College:ssa alkaa nyt syksyllä mielenkiintoinen kehityshanke, jossa oppimisen tueksi otetaan iPadit ja sosiaalisen median oppimisympäristö Campus 2.0. Hankkeessa on tarkoitus kehittää mm. mobiilia kenttätyöskentelyä (esim. työharjoittelut, yrityskäynnit), mediarikasta (video, kuva, ääni) oppimista ja omaehtoista portfoliotyöskentelyä.

Tulevaisuuden oppikirja: kuratoitu kokoelma web-resursseja?
Millainen tulevaisuuden oppikirja / oppimateriaali? Voisiko kuratointi olla yksi ratkaisu verkkosisällön hallintaan opiskelun yhteydessä?

Ehkä paras tapa löytää kiinnostavaa tietoa: kuraattorien yhteisö Scoop.it
Voimakkaimpana välineenä tiedonhakuun pidän kuraattorien yhteisöjä – useista toistensa kanssa risteävien alojen asiantuntijoista koostuvia verkostoja, joka yhteistyössä suodattavat, lajittelevat, ja vinkkaavat toisilleen sisältöjä. Tässä artikkelissa käsittelen yhtä suosikkipalveluani – Scoop.it:iä – jonka kantava ajatus on auttaa luomaan yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kuraattoreiden yhteisöjä. Sokerina pohjalla on Scoop.it -palvelussa yli 27000 näyttökertaa keränneen Timo Ilomäen haastattelu.

Opas sosiaaliseen tiedonhakuun ja kuratointiin: välineet, strategiat, ihmiset.
Kuratointia on pidetty varteenotettavana ratkaisuna internetin tietotulvan hallintaan. En ole vielä tavannut ketään, jonka mielestä idea ei olisi hyvä – kuka ei haluaisi löytää helposti laadukasta sisältöä mielenkiinnon kohteistaan? Silti keskimääräinen internetin käyttäjä ei ole vielä kuullutkaan kuratoinnista.
Jutellaanko lisää?
Kerro mitä sinä haluat saavuttaa verkkosivuilla tai viestinnälläsi. Soita 050-5748041 tai laita tarjouspyyntö.