Standardoidun opetuksen loppu
Personalized Learning Foundation on yksi yksilöllisen oppimisen äänitorvi. Sen mukaan tulisi jo tunnustaa, että luokkaopetuksen ”yhden koon” malli ei toimi. Meillä kaikilla on omat heikkoutemme ja vahvuutemme, mielenkiinnon kohteemme ja erilaiset tavat oppia. Yksi suurimmista turhautumisen aiheista perinteisessä luokkaopetuksessa on, että oppijat laitetaan yhteen muottiin: heikoimmat eivät pysy perässä ja lahjakkaat turhautuvat. Oppijoiden erikoisosaamista, harrastuneisuutta tai kiinnostuksen kohteita ei päästä hyödyntämään, jos omien reittien luomiseen ei tarjota mahdollisuuksia.
Monet puhuvat verkko-oppimisen yhteydessä oppimiskokemusten ”räätälöinnin aikakaudesta”, jolloin jokainen oppija voi oppia miten haluaa, missä haluaa, milloin haluaa. Tämä siis vastakohtana teollisuusyhteiskuntaan kuuluvalle standardoinnille ja liukuhihnatuotannolle, jossa koulu vertautuu tehtaaseen. Tässä yksi Sir Ken Robinsonin RSA -animate -klassikkovideo aiheeseen liittyen (videossa on paljon kiinnostavaa asiaa, mutta erityisesti 6.30min kohdalla päästään ongelmien ytimeen):
Mikä ihmeen PLE?
Mainio tapa oppimisen yksilöllisyyden lisäämiseen on henkilökohtainen oppimisympäristö, PLE. Nimensä mukaisesti kukin oppija luo henkilökohtaisen oppimisympäristönsä omista tarpeistaan ja lähtökohdistaan käsin. Sen voi rakentaa erilaisista web 2.0 -välineistä, kuten blogit, wikit, uutissyötteet, sosiaaliset kirjainmerkkipalvelut, pikaviestimet (Twitter, Facebook) jne. Olennaista on, että oppija voi PLE:n yhteydessä asettaa omia tavoitteitaan, hallita omaa oppimistaan (sekä sisältöä että prosessia) ja valita tarpeisiinsa sopivimmat välineet.Tässä muutamia esimerkkejä erilaisista henkilökohtaisista oppimisympäristöistä (nämä ja monia muita esimerkkejä löytyy tältä sivustolta):
Lopuksi vielä muutama sana omasta PLE:stäni. Ensinnäkin tästä blogista on muodostunut tärkeä osa omaa PLE:täni, vaikka se ei alunperin ole suunniteltu siihen tarkoitukseen. Miksi? Koska bloggaaminen (ulkoistaminen, selittäminen) on yksi parhaista tavoista oppia ja olla osa tietoa rakentavaa verkostoa. Muita olennaisia palikoita PLE:ssäni ovat mm. edellisessä artikkelissani käsitelemäni Diigo ja Evernote sekä monet tiedonhaku 2.0 -kirjassa käsittelemäni some-välineet.
PLE vs LMS
Ajatus henkilökohtaisesta oppimisympäristöstä nousi alunperin vastavoimaksi perinteisille oppimisympäristöille (Learning Management System = LMS), joita hallinnoidaan ylhäältä käsin ja joihin oppija joutuu sopeutumaan. LMS -ratkaisujen kuten Moodle (ks. kritiikkiä) ongelmana on, että niissä opiskelija ei ole täysivaltainen toimija vaan sivustakatsoja (esim. tehtävien palauttaja). Siksi ne tuntuvat etäisiltä, niihin ei sitouduta, eivätkä ne jää opiskelujen jälkeen käyttöön. Monet myös kokevat keskimääräisen LMS:n tylsäksi, epäinspiroivaksi ja hankalaksi käyttää.PLE ja WordPress
Yksi monipuolisimmista välineistä PLE:n rakentamiseen on WordPress, jonka laaja ja joustava ekosysteemi (yli 20000 teemaa & lisäosaa) antaa oppijalle lähes loputtomasti mahdollisuuksia ympäristönsä muokkaamiseen. WordPressiä ei voi verrata muihin blogialustoihin (Blogger, Posterous…), joiden mahdollisuudet ovat huomattavasti rajallisemmat. Se on aloittelijalle yhtä helppo, mutta tarjoaa edistyneemmälle ammattilaisen työvälineet (CMS).Ja kyllä, suuri osa tästä kaikesta ei vaadi koodaamista. Siksi sanonkin usein, että WordPress vapauttaa verkon nörttien hallinnasta sisällöntuottajille. Täällä vielä lisää syitä käyttää WordPress:iä.
PLE, oppimisen flow ja huippukokemukset
PLE:hen liittyy luontevasti virallisen (tutkintotavoitteisen) ja epävirallisen (tapahtuu töissä, vapaa-ajalla..) oppimisen sekoittuminen. Monilla oppimisen huippukokemukset liittyvät nimenomaan vapaa-aikaan ja itse määriteltyihin tavoitteisiin. Oma kokemukseni on, että oppiminen on palkitsevinta silloin, kun siihen voi kytkeä omia projektejaan ja todellisen elämän ongelmiaan. Sen sijaan ulkoakäsin määritellyn opintosuunnitelman nieleminen tuntuu työltä ja maistuu puulta.PLE:ssä henkilökohtaisesti merkittävät sisällöt voi tuoda yhteen, liittyivätpä ne mihin tahansa elämänalueeseen. Mitä enemmän näitä sisältöjä voi kytkeä tutkintoon, sitä yksilöllisempää, mielekkäämpää ja motivoivampaa opiskelusta tulee.
Onko sinulla jo oma PLE? Tarvitseeko oppilaitoksesi apua PLE -ympäristöjen rakentamiseen tai niihin liittyvien toimintamallien kehittämiseen?