Skip to content

Instagram, Pinterest ja yhä visuaalisempi sosiaalinen media

Instagram, Pinterest ja visuaalinen sosiaalinen media
Sosiaalinen media kehittyy vauhdilla yhä visuaalisemmaksi. Tietä tulevaan näyttävät uudet menestyspalvelut Instagram, Pinterest ja Vine. Mobiilikuvapalvelu Instagram perustettiin 2010, Facebook osti sen 2012 miljardikaupalla ja tällä hetkellä se on maailman nopeimmin kasvava sosiaalisen median palvelu. Visuaalinen kuratointipalvelu Pinterest puolestaan avautui suurelle yleisölle 2011 ja siitä on tullut lyhyessä ajassa toiseksi suurin some-liikenteen lähde eri julkaisijoiden sivustoille.

Myös Facebookissa, Twitterissä ja Google plussassa korostuu yhä enemmän visuaalinen sisältö. Kuvalliset Facebook -päivitykset saavat eri tutkimusten mukaan noin kaksinkertaisesti tykkäyksiä ja kommentteja. Twitterissäkin klikatuimmat linkit ovat kuvia. Google plussan uusittu käyttöliittymä taas suorastaan imitoi Pinterestiä ja siinä erottuvat erityisesti isot ja näyttävät kuvat.

90% aivoihin kulkevasta informaatiosta visuaalista
Visuaalisuuden korostumista selittää mm. verkon yhteysnopeuksien kasvu ja käyttökokemuksen uudelle tasolle nostaneet mobiililaitteet. Lisäksi syitä voidaan hakea psyykestämme. 90% aivoihin kulkevasta informaatiosta on visuaalista. Aivomme prosessoivat visuaalista informaatiota 60000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Monet ihmiset eivät ole tietoisia siitä, miten paljon heihin lopulta vaikutetaan visuaalisella viestinnällä. Esimerkiksi 46,1% ihmisistä arvioi verkkosivuston uskottavuutta sen designin perusteella.

Kuva on nopea tapa viestiä. Se herättää tunnereaktion ja houkuttelee klikkaamaan eteenpäin. Varsinkin sosiaalisessa mediassa uutisvirtoja ennemminkin skannataan ja silmäillään kuin luetaan tarkasti. Olemme harjaantuneet hakemaan verkossa tietoa metelin keskeltä, missä kuvat ja otsikot ovat tärkeimpiä katseen tarttumapisteitä.

intel hallitsee visuaalisen kerronnan Facebookissa

Visuaalisesti oivaltavat, lyhyet ja terävät päivitykset nousevat virroista esiin. Kannattaa vilkaista vaikkapa Intelin Facebook -sivua, jonka ylläpitäjät selvästikin ymmärtävät median luonteen.

Instagram kasvaa nopeimmin

2014 Instagramilla on yli 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja se kasvaa some-palveluista nopeinta vauhtia. Some- markkinoinnin trendit 2014 -tutkimuksessa suomalaiset asiantuntijat nostivat Instagramin esiin tämän hetken kiinnostavimpana palveluna. Erityisesti nuoret ovat katoamassa Facebookista Instagramiin. Yrityksissä Instagram on kuitenkin vielä täysin alihyödynnetty some-kanava, varsinkin Suomessa.

Suurin osa Instagramin käyttäjistä on harrastajia, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti ammattikuvaajan näkökulma. Instagram tuntuu jakavan ammattikuvaajat kahteen leiriin. Toiset eivät voi sietää palvelua, joka ”heikentää valokuvauksen tasoa ja vie ansaintamahdollisuuksia koko alalta”. Toiset käyttävät alustaa hyväkseen brändin rakentamisessa ja saavat kasvavan näkyvyyden kautta uusia asiakkaita ja kontakteja.

Vähän niin kuin MySpace teki aikoinaan musiikille, avaa Instagram väyliä uusille tekijöille. Esimerkiksi nuorella valokuvaaja Jussi Ulkuniemellä, 21, on Instagramissa lähes 180000 seuraajaa, 80000 enemmän kuin hänen kotikaupungissaan Lahdessa. Monet ammattikuvaajat ilmoittavat saavansa Instagramin kautta asiakkaita ja luovansa suhteita alalla.

Jussi Ulkuniemi - Instagram kuva

Kuva Jussi Ulkuniemen Instagram -tililtä

Instagram vinkkejä

Instagramiin kuuluu tietty välittömyys ja rosoisuus: mitä tapahtuu juuri nyt. Kuvat voivat olla esimerkiksi hauskoja yksityiskohtia arjesta tai otoksia ”kulissien takaa”. Yleensä ottaen autenttinen sisältö pärjää Instagramissa paremmin kuin siloiteltu kaupallinen mainoskuva.

Autenttisuus toimii Instagramissa paremmin kuin mainoskuva
Instagramissa #hashtagit ovat tärkeä tapa navigoida. Toisaalta niiden avulla voi löytää palvelusta itseään kiinnostavan nurkan tai miniyhteisön (#vscocam #selfie #helsinki), toisaalta niiden avulla voi saada kuvansa useampien silmäparien eteen. Instagramin trendeistä ja suosituista hashtageista saat kuvaa täältä.

Jos haluat Instagramissa seuraajia, tässä muutama vinkki:

  1. Julkaise hauskoja kuvia ytimekkäällä ja vuorovaikutukseen kutsuvalla kuvatekstillä. Luo oma tunnistettava tyyli, jolla erotut sadoista muista. Kerro isompaa tarinaa.
  2. Voit käyttää kuvaamisessa muitakin sovelluksia kuin Instagramia (katso iPhone-kuvausoppaani ja 20 parasta kuvaussovellusta), jonka filtterit ovat ylikäytettyjä ja alkavat puuduttaa nopeasti.
  3. Liitä kuviin osuvat hashtagit, jotta ne päätyvät aiheesta kiinnostuneiden ihmisten silmien eteen.
  4. Ole aktiivinen, kommentoi seurattaviesi kuvia ja jaa niitä eteenpäin, jos haluat heidän kiinnittävän huomiota sinuun.
  5. Liitä Instagram muihin some-tileihisi, kuten Twitteriin. Postita kuvat edelleen sopiviin kanaviin, joissa kuvasi kiinnostavat seuraajiasi.
  6. Tutki Instagram tilisi analytiikkaa esimerkiksi Statigr.am -työkalulla, opi virheistäsi ja kehity.
  7. Tutustu Instagramin käyttöehtoihin, jotka polkevat monien mielestä pahasti tekijänoikeuksia. Lataamalla kuviasi Instagramiin annat palvelulle luvan käyttää, muokata ja esittää niitä miten vain ja ilman korvausta. Käytä harkintaa, mitä kuvia lataat palveluun.

Pinterest – visuaalista kuratointia

Pinterestissä idea on kuratoida visuaalista sisältöä verkon syövereistä teemoittain omiksi tauluikseen. Monet hakevat Pinterestistä ideoita ja inspiraatiota esimerkiksi pukeutumiseen, sisustamiseen ja matkustamiseen.  Olen käsitellyt Pinterestiä aiemmin mm. kuratointia käsittelevässä artikkelissani.

Pinterest - visuaalinen kuratointi
Pinterestissä voi kuratoida mitä vain – vaikka partatyylejä.
Pinterest voi olla tärkeä liikenteen lähde
Vaikka Pinterest on pieni palvelu verrattuna Facebookkiin ja Twitteriin, sen osuus kaikesta sosiaalisen median tuottamasta verkkokaupasta on 23%. Pinterestin kautta kulkee Facebookin jälkeen toiseksi eniten viittausliikennettä eri julkaisijoiden sivustoille. Suomalaisten yrityksen kannattaisi ottaa Pinterest vakavissaan – nythän palvelussa on vasta aniharva.

Toisin kuin Instagram, Pinterest ei ole käyttöehdoiltaan ongelmallinen. Kuvat ”pinnataan” linkittämällä alkuperäiselle lähdesivustolle, jonne voi navigoida napista jokaisen kuvan yhteydessä. Käytännössä jokainen pinnaus tarkoittaa siis lisänäkyvyyttä ja mahdollista liikennettä omalle sivustolle. Ei ihme, että monet brändit ovat aktiivisia Pinterestissä.

Pinterest vinkkejä

  1. On hyvä idea luoda taulunsa tietyn teeman ympärille (matkakohteet, sisustus tyylit, design, värit…) eikä ensisijaisesti promootiotarkoituksiin. Parhaiten palvelussa pärjäävät ne, jotka sekoittavat tauluissaan sekä omaa originaalia materiaalia että muista tauluista kierrätettyä (repin) sisältöä. Mene kiinnostava sisältö edellä.
  2. Kun pinnaat palvelussa kuvia, lisää niihin kuvaus, jotta ne tulisivat paremmin näkyviin Pinterestin haussa. Pinterestissäkin on hashtagit ja niitä kannattaa hyödyntää.
  3. Osallistu ja kommentoi, niin sinut huomataan. Lisää kiinnostavaa sisältöä yhteisön yhteisiin tauluihin, niin muutkin löytävät jakamiesi hyvien juttujen äärelle.
  4. Pinterestin leiskassa eniten huomiota herättävät pystykuvat. Optimaalinen kuva on enintään 600px leveä.
  5. Lisää Pin it -nappi sivustollesi, jotta kuvia on helpompi pinnata palveluun

Yksittäisistä kuvista kuvavirtoihin

Samalla kun sosiaalisten kuvapalveluiden käyttö yleistyy, kuvan arvo on kärsinyt inflaation. Instagramissa julkaistaan 60 miljoonaa kuvaa (!) joka päivä. Kysymys kuuluukin, mikä erottuu kuvavirrasta ja mikä jää pelkäksi taustatapetiksi?

Väitän, että yksittäiset onnistuneet kuvat eivät enää riitä. Sosiaalisessa mediassa mieleen jääminen edellyttää omaa tunnistettavaa tyyliä ja kuvien kokonaisuudesta rakentuvaa tarinaa. Hyvät ideat ja tarinat kantavat kuvaa ja parhaimmillaan muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka jää elämään.

Kirjoittaja opettaa digikuvausta ja kuvaa mm. verkkosivustoille. Katso töitä portfoliossa.

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.