Olen edellisissä artikkeleissa käsitellyt tiedonhaku 2.0:aan liittyviä kysymyksiä, strategioita ja välineitä:
- Miten sosiaalinen tiedonhaku haastoi hakurobotit.
- Miksi Twitteriä ja Facebookkia voidaan pitää nykyään Googlen hakukoneen pahimpana kilpakumppanina?
- Kuinka älykkäät sosiaalista web:iä mallintavat aggregaattorit suosittelevat sisältöä yksilöllisten mielenkiinnon kohteidemme mukaisesti?
- Miksi aggregaattorit kuitenkin häviävät laadussa kurattoreille, jotka valikoivat sisällön käsin, arvioivat sitä kriittisesti ja järjestävät sen ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi?
Scoop.it – mainio väline kuratointiin
Itse pidän Scoop.it:iä tällä hetkellä parhaana välineenä kuratointiin (ks. tuoreet julkaisuni oppiminen 2.0 ja työ 2.0). Tärkein syy tähän on elävä Scoop.it -yhteisö: palvelu on onnistunut houkuttelemaan paljon asiantuntevia ja mielenkiintoisia kuraattoreita. Koulutusteknologian alalla tunnetuimpia suomalaisia palvelussa ovat Timo Ilomäki, Anne Rongas ja Aki Puustinen. Koska sosiaalisen median palvelut elävät niiden yhteisöjen tuottamasta sisällöstä, kuraattoriverkoston laajuus ja laatu lopulta määrittävät, onko palvelu elinkelpoinen vai ei.http://www.youtube.com/watch?v=Bnr6QKKcsII
Mikä on Scoop.it:n suosion takana? Yksi syy on se, että Scoop.it:llä kuratoidut lehdet ovat visuaalisesti houkuttelevia, näyttävät hyvältä myös mobiililaitteen ruudulta ja käyttöliittymä ja selkeä. Lisäksi palvelu tarjoaa kuraattorille kattavan työkalupaletin: bookmarklet:in avulla voi selaillessaan jakaa minkä tahansa web-sivun, vimpainten avulla voi upottaa Scoop.it -sisällön omalle sivulleen.
http://www.youtube.com/watch?v=ityFe8pdD88
Scoop.it sisältää myös suosittelukoneen, joka hakee mm. Twitteristä ja Googlesta automaattisesti sisältöä kuraattorin määrittämillä avainsanoilla. Ajatus on hyvä – algoritmit seulovat ensin aiheeseen liittyvän materiaalin ja inhimillinen valinta puuttuu peliin tämän jälkeen. Toteutus ei kuitenkaan vakuuta – Scoop.it:n algoritmien älykkyys on kaukana esim. Ziten hienostuneisuudesta.
Lopuksi vielä pidempi mutta katsomisen arvoinen video, jossa Scoop.it perustaja Guillaume Decugis valottaa palveluaan suhteessa esim. Twitteriin ja muihin kuratointialustoihin:
http://www.youtube.com/watch?v=zuQCAerm8Qo
Kuratoitu tietopankki – Googlen korvike?
Itselleni tärkeä Scoop.it:n ominaisuus on se, että julkaistuja sisältöjä voidaan asiansanoittaa (”tag”) ja hakea (”filter”) kunkin julkaisun sisältä tai koko palvelusta. Asiasanoittaminen on keskeistä sisällön löydettävyyden kannalta ja se helpottaa olennaisesti uutisvirran alle peittyneen vanhemman sisällön esiin kaivamista. Laadukas, huolella kuratoitu sisältö ei nimittäin vanhene, ja on etu, mitä helpommin se on löydettävissä.Tällaiset kuratoidut tiedon kokonaisuudet (ks. esim. tämä) ovat kovaa vauhtia nousemassa todelliseksi vaihtoehdoksi tiedonhaulle Googlen avulla. Ihminen hakkaa hakurobotin mennen tullen sisällön kriittisessä arvioinnissa, jäsentelyssä ja valikoinnissa. Sreedhal Pillai Huffigton Post -lehdestä heittääkin ilmaan kysymyksen, kuinka kauan kestää, kunnes ”Googlaa se” muuttuu muotoon ”Skuuppaa se”.
Yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille syntyvät yhteisöt
Scoop.it:n perimmäinen ajatus on auttaa luomaan ja kehittämään yhteisen mielenkiinnon kohteen ympärille syntyviä yhteisöjä. Lopuksi ajattelin esitellä yhden koutusteknologian saralla vaikuttavan kuraattorin, joka on onnistunut tässä mainiosti.Timo Ilomäki on onnistunut keräämään Scoop.it:issä yli 27000 näyttökertaa ja on siten palvelun tunnetuin suomalainen. Hän kuratoi mm. aiheista iPadit opetuksessa, koulutusteknologia teoriassa ja käytännössä ja suomeksi Opeskuupissa. Kysyin muutaman kysymyksen Timolta (@ilotimo) tätä artikkelia varten.
Kuinka pitkään olet kuratoinut?
Olen twiitannut pari vuotta melko aktiivisesti (@ilotimo). Parhaat twiitit menevät Diigo-linkkikirjastoon, mutta halusin vielä visuaalisempaa koontia twiiteille, siksi valitsin Scoop.it! –palvelun. Blogannut olen 1,5 vuotta, Scoopit! –julkaisuja toimittanut alle vuoden.
Miksi päätit ryhtyä kuratoimaan – mikä on motivaation
lähteesi?
Olen halunnut itse toimittaa ja jäsennellä omia julkaisuja, mikä itsessään on jo mielekästä ja opettavaista. Haluan myös verkottua globaalisti koulutusalan ihmisten kanssa. Tiedon jakamisen kulttuuri kuuluu kuratointiin, joten kun jaan loistavaa tietoa, saan uutta kiinnostavaa tietoa verkostolta. Tämä on ammatillista kehittymistä ja täydennyskoulutusta parhaimmillaan.
Lisäksi vedän vuosittain mm. Opetushallituksen hankkeita, joiden uusien tavoitteiden tiedon haun aloitan Twitteristä ja Scoopitista. Uusinta hanketta varten perustin esim, lisätyn todellisuuden (Augmented reality) Scoop.it!n.
Miksi valitsit Scoop.it:n?
Scoop.it on visuaalisuudessaan loistava. Se on myös erittäin selkeä ja helppokäyttöinen ja julkaisuja voi olla monta.
Scoop.it -yhteisö itsessään on aivan loistava. Oman verkostoni kautta löydän suoraan muiden skuuppien resurssit. Kuratoitu sisältö on laadukasta ja jäsenillä on kiinnostavia julkaisuja mm. iPadeihin ja koulutusteknologiaan liittyen. Viimeisen parin vuoden aikana olen saanut kuratoinnin myötä mahtavia uusia kontakteja.
Onko kuratointi avannut sinulle uusia mahdollisuuksia, tuonut arvostusta, verkkonäkyvyyttä tai auktoriteettia?
Kuratointi ja bloggaus, jota myös teen, tuovat näkyvyyttä, uusia kansainvälisiä ystäviä ja sitä kautta helpottaa verkottumista, kun alkaa olla ns. tunnettu. Olen saanut paljon haastattelupyyntöjä ja lisäksi #finnedchat ja #scoop.itin kautta puhumme paljon suomalaisesta koulutuksesta. Kaikki tämä palvelee omaa ja työkavereiden tiedon saantia sekä teknologian parempaa hyödyntämistä suomalaisissa kouluissa.
Onko sinulla vinkkejä aloittelevalle kuraattorille?
Etsi itseäsi kiinnostava aihe ja rajaa se tarkasti – ei liian yleistä sillisalaattia.
Itselläni on iPhone apps & resources, iPads in High School, Education Technology – theory & practice, #Finnedchat ja Opeskuuppi suomeksi, sekä uusin Augmented reality. Kaksi uutta on vielä myöhemmin syksyllä tulossa. Jaa tietoa, niin omaa kuin muiden – samalla sinä opit, muut oppivat ja myös opiskelijat oppivat.
Iso kiitos Timolle haastattelusta! Kannattaa myös vilkaista tuoreita Scoop.it -julkaisujani oppiminen 2.0 ja työ 2.0.