Blogi
#verkkosivut #visuaalinen suunnittelu #verkkovaikuttaminen #sosiaalinen media #oppiminen
Opas sosiaaliseen tiedonhakuun ja kuratointiin: välineet, strategiat, ihmiset.
Kuratointia on pidetty varteenotettavana ratkaisuna internetin tietotulvan hallintaan. En ole vielä tavannut ketään, jonka mielestä idea ei olisi hyvä – kuka ei haluaisi löytää helposti laadukasta sisältöä mielenkiinnon kohteistaan? Silti keskimääräinen internetin käyttäjä ei ole vielä kuullutkaan kuratoinnista.
Älykkäät henkilökohtaiset web-lehdet Zite ja FlipBoard tehokäytössä
Median kulutus, työ ja oppiminen ovat murroksessa. Perinteiseen massamediaan kuului sisältöjen monistaminen ja ”työntäminen” kuvitteelliselle kohdeyleisölle (esim. alle 40 vuotiaat kaupunkilaisnaiset). Internetissä yksilöllä sen sijaan on vapaus koostaa uutisvirtansa eri lähteistä omien mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Harva kuitenkaan on jaksanut ryhtyä tähän, koska laadukkaan sisällön seulominen netin runsaudensarvesta on ollut hankalaa. Nykyisin tämä ei enää ole kynnyskysymys: Ziten ja FlipBoardin kaltaisten henkilökohtaisten web-lehtien ilmestymisen myötä median yksilöllisestä seuraamisesta on tullut huomattavasti helpompaa.
Helpoin reitti parhaan sisällön luo: Googlen, Twitterin ja Facebookin kamppailu internetin herruudesta
Tulevaisuudessa tullaan käymään kamppailu siitä, mikä web-palvelu onnistuu tarjoamaan ihmisille helppoimman reitin kiinnostavan sisällön luo. Useimmille ihmisille ratkaisu on ollut Googlen hakukone, mutta tähän saattaa tulla muutos. Verkostoihin perustuvan tiedonhankinnan ennustetaan kasvavan nopeasti.
Löydä, suodata, jalosta – kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku
Nykyisin nettiin tuotetaan yhdessä päivässä enemmän sisältöä kuin mitä siellä oli olemassa kokonaisuudessaan vuonna 2003. Huomiotamme kuluttaa loputon ärsykevirta. On liian paljon sisältöä ja liian vähän aikaa. Oppimisen ja (tieto)työn kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että meillä on tehokkaat keinot hallita tietotulvaa, suodattaa pois roska ja löytää seasta helmet.
Hyvä paha iPad. Osa 2: iPad opetuksessa – haasteita ja ratkaisuja.
iPad on alusta asti mielletty mainioksi välineeksi sisällön kuluttamiseen. Sen sijaan laitteen ongelmana on pidetty tuottavaa työtä. Yksi syy tähän on näppäimistön puute – kirjoittaminen kosketusnäytöllä on hitaampaa.
Hyvä paha iPad. Osa 1: Tablettien vallankumous
Viime aikoina on ollut vahvoja merkkejä siitä, että seuraava opetusteknologinen mullistus liittyy tablet-tietokoneisiin. Tämän vuoden interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssissa kaikki presentaatiot, joissa taikasana ”iPad” oli mainittu, olivat tupaten täynnä.
WordPress nousukiidossa 2012 – valtava potentiaali oppimisen ja yritystoiminnan kannalta
WordPress on maailman suosituin julkaisualusta ja sen suosion kasvulle ei näy loppua. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 20-25% web-sivustoista käyttää 2012 voimanlähteenään WordPressiä.
Mediataidot ovat tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja
Opetushallitus julkaisi hiljattain sosiaalisen median opetuskäytön suositukset, jotka ovat tärkeä askel opetuksen kehittämisessä. Vihdoinkin myös ylimmällä hallinnon tasolla tunnustetaan, että tapamme työskennellä, kommunikoida sekä tuottaa tietoa on murroksessa sosiaalisen median käytön myötä. Tällä sivustolla käytän muutoksesta nimeä ”oppiminen ja työ 2.0” mukaillen ”web 2.0” -termiä.
Sosiaalisen median toimintamallien pankki
Sosiaalisen median tukemaan opiskeluun siirtymisessä ei ole pohjimmiltaan kyse jonkin teknisen vimpaimen, kuten dokumenttikameran käyttöönottamisesta luokassa. Some-opiskeluun liitetään toimintamalleja, joissa korostuu yhteistyö ja verkostomainen oppiminen, oppimisprosessin jakaminen ja yhteisöllinen oppiminen, avoin ja ”epävirallinen” oppiminen, sekä oppijalähtöisyys ja opiskelijoiden itseohjautuvuus.
Sosiaalisen median johdantokurssi
Sosiaalisen median johdantokurssilla opiskelijoiden tulisi ottaa haltuun opinnoissa käytetyt some-välineet ja niihin liittyvät toimintatavat. Tavoitteena on, että tulevilla kursseilla sosiaalisen median käyttöä ei tarvitse enää harjoitella, vaan taitoja voidaan alkaa suoraan hyödyntämään opiskelussa. Tällöin kukin opettaja voi keskittyä täysipainoisesti oman kurssinsa sisältöihin, eikä hänen tarvitse luoda perusedellytyksiä opiskelulle. Opiskelijat taas pääsevät käyttämään taitojaan ja kehittymään oppijoina.
Sosiaalinen media osana tutkintoa
Sosiaalisen median välineistä ja -työtavoista voi olla hyötyä lähes kaikessa opiskelussa, ja siksi ne kannattaa liittää osaksi koko opintopolkua / tutkintoa. Tämä edellyttää muutosta koko oppilaitoksen toimintakulttuurissa, opetusmenetelmissä ja opiskelijoiden oppimistavoissa.
WordPress – paras web-ohjelmistoalusta oppilaitoskäyttöön
Campus 2.0:n voimanlähteenä toimii WordPress, web:in suosituin julkaisujärjestelmä. WordPress -alustaa käyttää 15,8% maailman web-sivustoista. Alustan käyttäjiin lukeutuu mm. mediataloja (New York Times, Le Monde), suuryrityksiä (Adobe, Sony, Samsung), ja uusmediayrityksiä (Spotify, Mozzilla, Yahoo)
Jutellaanko lisää?
Kerro mitä sinä haluat saavuttaa verkkosivuilla tai viestinnälläsi. Soita 050-5748041 tai laita tarjouspyyntö.