050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Yritys sosiaalisessa mediassa – onko perustus kunnossa?

Yritys sosiaalisessa mediassa – onko perustus kunnossa?

Yritys sosiaalisessa mediassa - tukikohta
Tärkein sosiaalinen alustasi ei ole Facebook, ei Twitter, ei LinkedIn. Tärkein sosiaalinen alustasi on oma web -sivustosi. Kyllä, luit oikein.

Sosiaalinen media on vain kuppi – kahvi sen pohjalla on sisältöä. Ja sisältöä ei kannata julkaista ensisijaisesti missään ulkoisessa some-palvelussa vaan omassa mediassa (=blogi), joka on 100% hallinnassasi. Lue lisää, niin kerron miksi.

Yritykset sosiaalisessa mediassa – lyhyt tarina

Muutama vuosi sitten yritykset heräsivät siihen tosiasiaan, että sosiaalinen media oli nopeasti houkutellut miljoonia kuluttajia, joita vasta harvat olivat keksineet pommittaa markkinointiviesteillä. Yritykset ryntäsivät mukaan sosiaaliseen mediaan heidän pennosiensa perässä.

Ajateltiin, että oli tärkeää saada faneja ja seuraajia, joita hankittiin perinteisillä markkinointikikoilla kuten kilpailuilla, tarjouksilla ja lahjoilla (tykkää niin saat…). Harva oli pohtinut syvemmin sitä, minkä vuoksi sosiaalisessa mediassa ollaan. Eli mitä tehdään sen jälkeen kun joku on painanut sitä tykkää -nappia.

Edelleen vuonna 2013 aika moni yritys kehottaa mainoksissa ”tykkää meistä” ilman sen kummempia perusteluita. Miksi tykkäisin? Antakaa nyt edes yksi hyvä syy (jokin muu kuin ”saat kuulla uusista tuotteistamme ja tarjouksistamme”), niin katsotaan sitten.

Todellisuudessa ihmiset fanittavat bändejä, elokuvia, kirjailijoita, kansalaisjärjestöjä, kulttuuritapahtumia – ihmisiä ja asioita, jotka luovat jotain arvokasta maailmaan. He eivät juurikaan piittaa yrityksistä. Paitsi silloin, jos ne tuottavat timanttista sisältöä.

Sosiaalinen sisältö – polttoainetta keskustelulle

Sosiaaliseen mediaan ei ole syytä mennä ennen kuin on jotakin mistä puhua ja jotain mitä jakaa. Ilman panostuksia sisällöntuotantoon läsnäolo sosiaalisessa mediassa on aika onttoa: kommentti sinne, heitto tänne. Some-päivitykset ovat silppua, joka katoaa tajunnasta yhtä nopeasti kuin se sinne ilmestyykin. Hyvien sisältöjen pariin sen sijaan palataan yhä uudelleen.

Sosiaalinen solmukohta
Usein myös keskustelut syntyvät uutisten, blogiartikkelien tai muun puhuttavan sisällön ympärille. Hyvästä sisältöstä voi muodostua sosiaalinen solmukohta. Se on kuin leirinuotio, jonka ympärille ihmiset kokoontuvat vuorovaikuttamaan. Ja joka kerran kun sisältöä jaetaan ja siitä puhutaan, se kasvaa lisäarvoa.

Neuvonkin aina, että uskottavan sosiaalisen median strategian ytimessä tulisi olla hyvä, jaettava ja puhuttava sisältö (= sisältömarkkinointi). Ja mikä tärkeintä, tätä sisältöä ei kannata tuottaa ensisijaisesti ulkoisiin some-palveluihin (Facebook, Twitter, Youtube…) vaan omalle verkkosivustolle. Luontevin paikka sille on sivuston yhteydessä sijaitseva blogi, jossa voi julkaista lähes mitä tahansa mediasisältöä.

Tuota sisältöä omistamallesi alustalle

On hyvä muistaa, että 81% ihmisistä, jotka haluavat tietää enemmän tuotteistasi tai palveluistasi, käyvät kotisivuillasi. Loput 19% hankkivat tietoa sosiaalisen median kanavia pitkin. Siksi on typerää laittaa suurimmat panokset johonkin ulkoiseen some-palveluun ja jättää omien kotisivujen kehittäminen huomiotta. Tällöin verkkostrategialta puuttuu pohja.

Puuttuuko verkkostrategialtasi pohja?
Verkossa keskiössä tulisi olla aina oma sivusto, joka toimii tukikohtana, johon kaikki reitit johtavat. Olipa kyseessä Facebook, Twitter tai Youtube, ”kaikki tiet vievät Roomaan”. Asiakasta tulisi johtaa aina eri kanavista tukikohtaan päin, ei sieltä pois. Tämä tarkoittaa, että sisältöä tuotetaan aina ensisijaisesti omaan mediaan ja jaetaan sieltä käsin eri sosiaalisen median palveluihin.

Toimiva sisältömarkkinointi vaatii paljon työtä, ajatusta ja aikaa. Ponnistus on suuri, eikä vaivaa kannata nähdä, jos ei omista ja hallitse täysin sitä alustaa, johon sisältöä tuottaa. Jos rakennat verkkopresenssiäsi ensisijaisesti ”vieraalle maaperälle”, tulet katumaan sitä pitkällä tähtäimellä. Suuri osa ponnisteluistasi tulee valumaan hukkaan.

Jos vaikkapa tuotat sisältöä ensisijaisesti Facebook -sivulle 1) luovutat sisällön käyttöoikeudet Facebookille 2) sisältö ei indeksoidu kunnolla hakukoneisiin 3) et voi hallita ulkoasua ja toimintoja (= erottua) 4) sisältö ei ole varsinaisen kauppapaikan yhteydessä. Aika huono diili sisällöntuottajan näkökulmasta. Suosittelenkin lisäämään sosiaaliseen mediaan lähinnä vain herätteitä, jotka linkittyvät omalla sivustolla sijaitsevaan sisältöön.

Kokonaisvaltainen verkkostrategia, sisältöpolku

Harva yritys toimii näin johdonmukaisesti netissä. Monilla verkkoläsnäolo on sirpaleista ja hajoaa erillisiltä vaikuttaviin some-kanaviin. Puuhastellaan vähän siellä ja täällä, mutta ei ymmärretä, mikä kunkin palasen rooli on kokonaisuudessa. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä verkko on monimutkainen ympäristö. Monta palasta pitää loksahtaa kohdalleen, jotta tuloksia syntyy.

Sen sijaan, että ripottelee viestejään sattumanvaraisesti eri kanaviin, kannattaa rakentaa verkkoon johdonmukainen sisältöpolku. Kun polku on kunnossa, sisältö johtaa ihmiset sosiaalisesta mediasta ja hakukoneista omalle sivustolle ja sieltä edelleen laskeutumissivuille ja kauppapaikalle. Onnistuminen verkossa edellyttää kokonaisvaltaista strategiaa, jonka osia ovat niin sisältöstrategia, sosiaalisen median strategia kuin hakukoneoptimointi.

Sosiaalinen design

Parhaassa tapauksessa sosiaaliseen sisältöön yhdistyy sosiaalinen design, eli myös sivuston käyttökokemus tukee vuorovaikutusta ja jakamista. Tällöin ei ole mitään syytä, miksi ihmiset eivät viettäisi enemmän aikaa kotisivuillasi some-profiiliesi sijaan.

Suurin osa verkkojulkaisijoista päätyy rakentamaan sivustonsa WordPressillä, maailman suosituimmalla julkaisualustalla. Niin minäkin. WordPress on helppokäyttöinen, hakukoneystävällinen ja laajennettavissa lähes loputtomasti. Julkaisutoiminnan lisäksi sillä voi toteuttaa niin verkkokaupan, sosiaalisen yhteisön kuin vaikkapa verkkotyöympäristön – lähes mitä tahansa.

Jos tarvitset apua WordPress -sivuston suunnitteluun tai verkkostrategian luomiseen, ota yhteyttä. Vilkaise myös WordPress -koulutuksiani.

2 Kommenttia

  1. Jussi 12 kuukautta ago

    Mainio ja perusteellinen kirjoitus jälleen. Olen joskus kirjoittanut vähän samoista teemoista (http://jml.kapsi.fi/jussi/2012/12/28/tavoitteellisen-verkkolasnaolon-ensiaskeleet/), joten on helppo yhtyä kirjoituksesi näkemyksiin.

    • Ilkka Olander Author
      Ilkka Olander 12 kuukautta ago

      Kiitti Jussi,

      joo en ole missään nimessä ainoa joka korostaa, että oma 100% hallittu alusta on edelleen keskeinen, olipa somessa kuinka aktiivinen tahansa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>