Skip to content

Verkkosisältö joka toimii

Verkkosisällön tuotanto
M

itä hyötyä on sivustosta, jota ei löydy, jonka sisältöjä ei suositella eteenpäin ja joka ei vaikuta? Ei juuri mitään. Suuri osa yritysten verkkosivustoista kuitenkin kuuluu tähän karsinaan. Ne ovat täynnä vaikeaselkoista organisaatiojargonia, myyntipuhetta ja kilpailijoilta kopioituja latteuksia.

Yksi asia on varma. Ihmiset eivät hakeudu vapaaehtoisesti markkinointiviestien ääreen vaan heitä kiinnostavien sisältöjen pariin. Yrityksen pitäisikin toimia verkossa kuin media ja lähestyä ihmisiä laadukkaalla sisällöllä myyntipuheiden sijaan.

Itse en mainosta lainkaan enkä tee myyntityötä. Kysyntäni perustuu siihen, että olen tuottanut pitkäjänteisesti alani sisältöä, joka löytyy verkosta. Jaan myös päivittäin alani uutisia, kerron töistäni ja tekemisistäni ja sana on kiirinyt eteenpäin. Haluan auttaa asiakkaitani onnistumaan samoin.

Idea ei olekaan juosta asiakkaiden perässä vaan saada heidät tulemaan luokse aidosta kiinnostuksesta. Asiakas ei ole uhri, joka pitää aivopestä markkinointikeinoin – hän on kaveri, joka tarvitsee vähän apua.

Verkkosuunnittelussa sisältö tulee ensin

Verkkosuunnittelussa kaikki lähtee sisällöstä. Jos visuaalinen suunnittelu ei rakennu sisällön ympärille viestiä tukemaan, se on pelkkää koristelua. Koristelu voi olla ihan kivaa visuaalista kuorrutusta, mutta taustatapetiksi se lopulta jää.

Paras luova työ syntyy siitä, että sisältö ja design kietoutuvat tiiviisti yhteen toisiaan rikastaen. Tällöin niitä ei ole edes mieltä tarkastella erikseen vaan yhtenä kokonaisuutena. Tulos on hyvää viestintää. Viesti välittyy kirkkaana ja mieleenpainuvana – ja sivusto vakuuttaa.

Minua kiinnostaa erityisesti käyttökokemus, mikä käsittää paljon enemmän kuin pelkän sivuston visuaalisen suunnittelun ja teknisen toteutuksen. Olennaista on yhtä lailla käytettävyys, löydettävyys ja tietenkin se tärkein, eli sisältö. Uskon, että paras käyttökokemus syntyy, kun uskaltaa hypätä ulos siiloista ja totutuista rooleista (designer, sisällöntuottaja, koodari) ja suunnitella ensisijaisesti hyvää kokonaisuutta. Käyttökokemusta ei näet voi korjata ilman että ”korjaa kaiken sivustolla”.

Yksinkertainen, kirkas viesti

 

tekstiseina

Mikään ei ole tehokkaampi tapa karkottaa lukijoita kuin tekstiseinä. Ei sisäänheittokuvaa, ei alaotsikoita, ei lyhyitä kappaleita, ei selkeää muotoilua, ei mitään tarttumapintaa lukijalle. Esimerkki yllä on toki äärimmäinen, mutta pahimmassa tapauksessa verkkosivuprojektin alussa sisältö saattaa muistuttaa tätä. Uuvuttavaa, tylsää, tekee mieli juosta pakoon? Niin minunkin.

Jostain syystä asiantuntijat kirjoittavat usein pitkästi ja monimutkaisesti. Vaivalla opittu organisaatiojargon tuntuu hienolta, mutta siinä on yksi ongelma. Kukaan ei halua lukea sellaista tekstiä. Me haluamme että meille puhutaan niin kuin media meitä puhuttelee. Lyhyesti, viihdyttävästi ja yksinkertaisesti.

einstein-yksinkertainen-paras

Selkeä ja yksinkertainen kommunikointi, joka ei tee kuitenkaan vääryyttä monimutkaisille asioille, on vaikeaa. Se vaatii, että tekstistä poistetaan kaikki, mikä ei vie viestiä eteenpäin. Tällöin pääviesti kirkastuu. Einstein sanoi, että jos et osaa selittää asiaa yksinkertaisesti, et ymmärrä sitä tarpeeksi hyvin.

Yksinkertaisuus on hyve, jota moni designer vaalii. Loistava suunnittelija osaa kiteyttää monimutkaiset asiat yksinkertaisiksi visuaalisiksi viesteiksi, jotka huomataan ja jotka porautuvat mieleemme voimalla. Onnistuessaan näillä keinoin muutetaan maailmaa.

Sisällön sparraus tuo ratkaisevaa lisäarvoa

Verkkosuunnittelussa sisällön tuottaminen on yleensä tilaajan vastuulla, joka ei välttämättä ole harjaantunut verkkoviestijä. Onkin tavallista, että asiakas tarvitsee apua sisältötyössä. Itse teen melkein joka projektin yhteydessä jonkinlaista sisällön sparrausta. Se on luontevaa, sillä design ja sisältö ruokkivat suunnitteluprosessissa toisiaan. Näen, että tällä avulla on asiakkaan kannalta suuri lisäarvo.

Mitä sisältötyö sitten käsittää? Se voi olla tekstin lyhentämistä, olennaisen esiin kaivamista ja viestin kärjen terävöittämistä. Se voi olla sisällön muovaamista verkolle ominaisiin sisältöformaatteihin ja esitystapaan (tabs, sliders, infograafit, ikonilaatikot, call to action -napit…). Monesti siihen liittyy työtä tekstin luettavuuden (otsikointi, kappalejako, lihavointi, linkitys) kanssa.

Hyvin suunniteltu teksti maistuu herkulliselle

Jo pelkkä visuaalisen hierarkian luominen ja avainelementtien esiin nostaminen voi tehdä ihmeitä tekstille. ”Ai tuoltako se näyttää, no nyt tajuan”, sanoo asiakas. Teksti ”maistuu” aivan erilaiselta, kun sitä maustetaan designin keinoin.

Sivuston looginen informaatioarkkitehtuuri ja ”flow” ovat myös tärkeitä. Johdonmukainen linkitys ja erottuvat call-to-action -kehotteet ovat keino ohjata käyttäjää sivustolla kohti toivottua toimintaa (esim. yhteydenotto). Tähän liittyy tekstin paloittelua luettaviksi suupaloiksi, selkeyttävää väliotsikointia ja visuaalisten ”täkyjen” lisäämistä (sisäänheittokuva, väliotsikko, nosto..).

Kaikki edellä luetellut ovat asioita, joiden ansiosta sisältö joko luetaan tai sitä ei lueta. Verkossa huomiostamme taistelee loputon ärsykevirta ja siksi viestin esitystasoon on kiinnitettävä valtavasti huomiota. Toivothan sinäkin, että viestisi on paketoitu niin, että se avataan? Hyvä viestintä huomataan, se vaikuttaa ja ”markkinoituu” kuin itsestään.

Löydettävyys ja hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa sisältötyötä. Hakukoneet vastaavat helposti yli puolesta sivuston liikenteestä ja esimerkiksi sosiaalinen media on miltei aina siihen verrattuna toisijainen liikenteen lähde.

Monet kuvittelevat, että hakukoneoptimoinnin voi ostaa sivustolle jälkeenpäin kuin jonkun erillisen palikan. Ei kannata. Sisältö tulisi kirjoittaa alun perin niin, että hakukoneet on huomioitu. Hakusanat joihin tähdätään ovat tällöin on luonteva osa sivuston kieltä. Muu on kikkailua, jolla ei Googlea nykyään enää huijata.

Tästä syystä sisällöntuottajan tulisi ottaa hakukoneoptimoinnin perusteet haltuun. Se ei ole niin vaikeaa kuin kuvittelet. Opetan kursseillani puolessa päivässä sen, mitä sisällöntuottajan tulee hakukoneiden logiikasta tietää. Laiminlyömällä optimoinnin menetät ison siivun liikennevirtaa.

Auttaako verkkosuunnittelijasi sisältötyössä?

Verkkosuunnitteluprojektin ajan toimin tiiminä sisällöntuottajan kanssa ja yritän auttaa häntä eri tavoin. Vaikka en tuntisi asiakkaan alaa yhtä hyvin kuin hän, osaan yleensä auttaa viestin paketoimisessa verkossa toimivaan formaattiin. Suunnittelen kuitenkin päivittäin verkkoviestintää, toisin kuin asiakas.

Joskus vedän myös asiakkailleni ”sisältöstartti” -työpajoja, joissa hiotaan käsillä olevan projektin kautta mm. sisältöstrategiaa, hakukoneoptimointia, some-strategiaa, blogikirjoittamista ja käyttökokemusta. Miksi teen tämän ponnistuksen? Koska välitän asiakkaideni bisneksestä ja haluan että he pärjäävät verkossa. Kuinka moni suunnittelija voi sanoa samaa? Väitän että ei kovin moni – useimmilla kaiken huomion vie suunnittelu ja koodaus (=mistä heille maksetaan), ja sisältö jää yksin asiakkaan harteille.

 Kirjoittaja suunnittelee moderneja verkkosivustoja ja vetää verkkostrategian koulutuksia.

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.