050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Tuplaa liiketoimintasi: design ja käyttökokemus kilpailuetuina

Tuplaa liiketoimintasi: design ja käyttökokemus kilpailuetuina
joulukuu 7, 2016 Ilkka Olander
Design, käyttökokemus ja brändi liiketoiminnan ytimessä
T

iesitkö, että design-johtoiset yritykset menestyvät tutkimusten mukaan 228% paremmin kuin muut? Design ja käyttökokemus ovat yhä useammalle yritykselle se strateginen kilpailuetu, joka erottaa ne alan muista toimijoista. Hyvä design on hyvää bisnestä, summaa Adoben State of Create 2016 -raportti. Siinä 67% vastaajista kertoi, että nimenomaan laadukas design oli heille syy valita tietty tuote tai palvelu.

Aikamme menestyneimmät yritykset (esim. Apple, Google, Facebook) paitsi panostavat käyttökokemukseen miljoonia, ovat myös nostaneet suunnittelijat tärkeisiin johtorooleihin. Suunnittelijoita palkataan, sillä ”he ymmärtävät hyvän käyttökokemuksen arvon ja osaavat puhutella käyttäjiä”.

Design-kulttuuri ohjaa koko yrityksen toimintaa

Piilaaksossa brändit rakentavat nykyään tietoisesti ”design-kulttuuria”, jolloin koko henkilökuntaa opetetaan ymmärtämään ja arvostamaan suunnittelua. Design-kulttuuriin kuuluvat kokeilut, ideoiden nopea iteratiivinen kehittäminen ja epäonnistumisten hyväksyminen. Työntekijöitä kannustetaan ottamaan riskejä, sillä vain sitä kautta syntyy oikeita innovaatioita. Tähän yhdistyy vapaus, esim. Googlella työntekijöiden odotetaan käyttävän 20% ajastaan ”omiin projekteihin”.

Suomessa vielä harva yritys panostaa vastaavasti suunnitteluun. Sen arvoa on vaikea mitata eikä sitä aina ymmärretä. Suunnittelu mielletään vielä liian usein ”koristeluksi” tai pintatasoksi, joka tulee vasta sisällön tai tuotteen ominaisuuksien jälkeen. Hyvällä suunnittelijalla olisi paljon enemmän annettavaa ja hän voi olla jopa se liiketoiminnan kriittinen tekijä, joka ratkaisee onnistumisen.

Design on enemmän kuin visualisointia

Stereotyyppisesti suunnittelijat nähdään visualisoijina, jotka kutsutaan hätiin vasta kun tuote on valmis ja ”ulkoasua pitää raikastaa”. Pinta joka näkyy on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Hyvän suunnittelun taustalla on aina suuri määrä taustatyötä. Kuten Steve Jobs asian muotoili, ”it’s not how it looks. It’s how it works.”

Parhaat suunnittelijat ovat ennen kaikkea ongelmanratkaisijoita. Esimerkiksi menestyvän verkkosivuston suunnittelu edellyttää, että suunnittelija tuntee monipuolisesti käyttäjätutkimusta, brändin rakentamista, tarinankerrontaa, verkkomarkkinointia, hakukoneiden logiikkaa, konversio-optimointia, teknologioita jne. Hänen työnsä on luoda koukuttava käyttökokemus verkossa ja kommunikoida viesti niin, että se vaikuttaa. Sanomattakin on selvää, että tämä sisältää paljon muutakin kuin visuaalisen ilmeen suunnittelun. Designin keinoin ratkaistaan todellisia bisnesongelmia.

Käyttökokemus (UX) porautuu syvemmälle

Pelkkään visuaalisuuteen keskittyvä suunnittelija kysyy seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • mitä väripalettia käyttäisin
  • millaista kuvitusta käyttäisin
  • mitä design-trendiä asiakas hakee

Nämä ovat toki tärkeitä kysymyksiä, mutta käyttökokemus käsittää paljon enemmän. Jos halutaan, että ratkaisu todella tukee asiakkaan liiketoimintaa, tulisi kysyä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Mikä on verkkosivujen tavoite? Millä suunnitteluvalinnoilla ohjaisin tehokkaimmin käyttäjiä kohti tavoitetta?
  • Mikä on kohdeyleisö? Millaisella äänensävyllä puhuttelisin heitä tehokkaimmin? Millaista sisältöä he hakevat hakukoneista?
  • Mikä lisäarvo kohderyhmälle pitäisi kommunikoida ja millä keinoin? Miten tämä suhteutuu kilpailijoihin ja onko brändin positio uniikki?

Parhaat suunnittelijat menevät syvemmälle. He ovat enemmän kuin visualisoijia – ennemminkin asiakkaan strategisia kumppaneita. Hyvä verkkosuunnittelija ei tyydy luomaan nättiä ulkoasua vaan haluaa varmistaa, että ratkaisut todella johtavat asiakkaan menestykseen.

Konversio-optimointi ja tavoitteellisuus verkkosuunnittelussa

Viime vuosina on vahvistunut trendi, jonka myötä verkkosuunnittelusta on tullut yhä tavoitteellisempaa. Verkkosivuja suunnitellaan yhä vahvemmin siitä perspektiivistä, että ne toisivat sitoutuneita asiakkaita, näkyvyyttä ja suosittelijoita.

Pohjaa ratkaisut tietoon, älä fiilikseen.

Yksi syy tähän on tiedon ja analytiikkatyökalujen käytön lisääntyminen. Verkkosuunnittelun arvo on mitattavissa ja data kävijämäärien ja konversioiden kasvusta on vastaansanomaton argumentti päätöksentekijöille. Tiedämme nykyään paljon enemmän käyttäjistä ja siitä, millaista käyttökokemusta he preferoivat. Ymmärrämme paremmin esim. navigointiratkaisujen, otsikoinnin ja kuvituksen merkitystä ja millä ratkaisuilla käyttäjiä tehokkaimmin ohjataan kohti sivujen tavoitetoimintoja.

Edelleen on kuitenkin paljon suunnittelijoita, jotka luottavat tiedon sijaan intuitioonsa ja silmäänsä. Verkon bisneslogiikka ei ole heille tuttua ja siksi ratkaisut perustuvat henkilökohtaisiin valintoihin.

Itse näen, että suunnittelijoiden tulisi keskittyä vielä enemmän ymmärtämään niitä bisnestekijöitä, joihin yritysten menestys verkossa perustuu. Tämä on tärkeämpää kuin esimerkiksi jatkuva keskustelu siitä, ”pitäisikö suunnittelijan osata koodata”. Olen huomannut, että varsinkin pk-yritykset tarvitsevat kokonaisvaltaista palvelua, jossa verkkosuunnittelija on samalla myös neuvonantaja, joka auttaa tekemään strategisesti kestäviä ratkaisuja.

Kirjoittaja suunnittelee moderneja WordPress -verkosivustoja ja vaikuttavaa visuaalista viestintää.

Ei kommentteja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*