050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Sosiaalinen yritys: jaetut arvot, missio ja visio

Sosiaalinen yritys: jaetut arvot, missio ja visio
tammikuu 21, 2014 Ilkka Olander
Sosiaalinen yritys: arvot, missio ja visio
sosiaalisen median aikakaudella yrityksen olemassaolon ainoa tarkoitus ei voi olla rahanteko. Juuri kukaan ei ole valmis suosittelemaan tällaista yritystä tai puhumaan sen puolesta. Puskaradio joko vaikenee tai kritisoi yrityksen maanrakoon.

Ne jotka tuottavat maailmaan aidosti arvokkaita asioita, ovat tulevaisuuden menestyjiä. Ihmiset haluavat jakaa eteenpäin TED -videoita, sillä he uskovat, että fiksuille ideoille kannattaa antaa tukensa. 114 miljoonaa ihmistä halusi katsoa  ”Real Beauty Sketches” -videon (maailman katsotuin mainosvideo), koska Dove korostaa luonnollista kauneutta, toisin kuin muu kosmetiikkateollisuus. WordPress nousi suosituimmaksi verkkojulkaisualustaksi osittain siksi, että verkkoyhteisö uskoi julkaisemista demokratisoivan avoimen lähdekoodin alustan arvoon.

Sosiaalinen yritys yhdistää parhaimmillaan ihmiset jaettujen arvojen ja syvemmän tarkoituksen taakse. Se houkuttelee ihmiset yhteisten kysymysten äärelle, eikä toitota omaa erinomaisuuttaan. Näin haluan uskoa, enkä ole yksin. Samaan tapaan argumentoivat myös uuden sosiaalisen bisneksen sanansaattajat, kuten Nilofer Merchant.

Sosiaalisella yrityksellä on aito ja inspiroiva missio

Kurion teettämässä tutkimuksessa sosiaalisen median markkinoinnin trendit 2014 MTV:n sosiaalisen TV:n tuottaja Mari Rasimus tiivistää asian näin: ”Läpinäkyvät, kuluttajalähtöiset yritykset, joilla on aito ja inspiroiva missio ja jotka käyttävät käytyä dialogia ja kuuntelua toimintansa ohjaamiseen, pärjäävät”. Vain aito missio, joka näkyy yrityksen arkisessa toiminnassa, voi vakuuttaa. Mainostoimiston loihtima kermakakkukiille kyllä tunnistetaan sanahelinäksi.

Samassa tutkimuksessa todetaan, että ”mitä enemmän yritykset ovat sosiaalisessa mediassa, sitä selvemmäksi käy, että niissä tarvitaan laajempaa kulttuurista muutosta”. Varsinkin yritykset, joiden toimintaa luonnehtii tiedon panttaaminen ja jäykät hierarkkiset rakenteet, pärjäävät heikosti uudessa ympäristössä, jonka pelisääntöihin kuuluu avoimuus ja verkostomaisuus. Niille muutos tulee olemaan hidasta ja kivuliasta. Kuten Harto Pönkä sanoo: ”on vaikea olla kovin sosiaalinen ulospäin, jos sisäisesti toimitaan vanhan maailman opeilla.”

Ehkä uudet menestyjät tulevatkin sivuilta ohi? Esimerkiksi USA:n 500 suurimman yrityksen lista Fortune 500 on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt uusiksi historiallisen nopeasti. Suurta osaa nykyisistä yrityksistä ei enää ole 2020 – joidenkin ennusteiden mukaan 71% niistä kaatuu 10 vuoden sisällä. Selviytyjiä yhdistävät etenkin seuraavat tekijät: notkeus, kollaboratiivisuus ja sosiaalisuus.

Missio, arvot ja visio

Missio, arvot, visio, brändi - Ville Tolvanen

Ylläoleva Ville Tolvasen diagrammi visualisoi, miten kaiken yrityksen viestinnän tulisi sosiaalisella aikakaudella lopulta kummuta sen missiosta. Aimmin harva yritys vaivautui viestimään arvoistaan – mihin se uskoo ja mistä sen toiminnassa on perimmiltään kyse. En ole itsekään vielä muotoillut missiotani, arvojani tai visiotani. Niinpä päätin korjata asian. Pohdittuani aihetta syntyi kuusi ajatusta:

1. Pieni on suurta

Ihmiseltä toiselle, yksi kerrallaan. Sana kulkee nykyisin nopeasti, kun kuka tahansa voi olla media. Jos juttu on hyvä, sen leviämistä ei voida estää. Verkostojen avulla pienikin toimija voi haastaa ja ohittaa isot ja kömpelöt dinosaurukset. Pieni reagoi muutoksiin ketterämmin. Kuten Mikael Jungner hienosti asian muotoilee, nykyisin ”aito hento kuiskaus voi toimia paremmin kuin yletön rahalla ostettu huutaminen”. Kyllä, juuri näin!

2. Verkostojen voima

Uusi työ on järjestynyt verkostomaisesti kuten internet. En usko vanhan maailman ”käske & kontrolloi” -ajatteluun. Hierarkiat, siilot ja komentoketjut tappavat luovan työn. Paras osaaminen ei välttämättä löydy saman käytävän varrelta vaan globaalien verkostojen kautta. Sosiaalinen media tarjoaa välineet yhteistyöhön.

3. Jakaminen, ei panttaaminen

Parhaat ideat syntyvät, kun ideoiden raakileet törmäävät. Jakaminen on nykyisin voittava strategia ja suurimmat gurut verkossa ovat anteliaita. Pyrin jakamaan joka päivä verkossa hyödyllistä tietoa – toivottavasti siitä on sinulle apua. On helppo jakaa, sillä saan koko ajan monin verroin enemmän.

4. Maailma ei ole valmis

Haastan itseni oppimaan uutta joka päivä. Maailma muuttuu niin nopeasti, että jatkuva poisoppiminen ja omien toimintatapojen kyseenalaistaminen on välttämätöntä. Olen koukussa osaamiseni kehittämiseen ja verkko tarjoaa siihen loputtomat resurssit. Uskon itseohjautuvaan, verkostomaiseen ja sisäisesti motivoituneeseen oppimiseen.

5. Ihminen ensin

Ihmiset ovat kiinnostavampia kuin yritykset. Tuokoon vuosi 2014 vähemmän ympäripyöreää yritysjargonia ja enemmän puhetta ihmiseltä toiselle. Lihaksi tulleita näkemyksiä ja ajatuksia, joita vastaan saa väittää.

Sosiaalisen median aikana emme kaipaa enempää kiiltokuvamarkkinointia vaan aitoja, oikeita ihmisiä. Jos brändi ei ole aito – toisin sanoen lähde siitä mitä yritys todella on, se tuntuu päälleliimatulta eikä vakuuta. Yrityksen pitää tunnistaa missionsa ja ydinarvonsa ja kyetä kommunikoimaan ne mieleenjäävästi. Moni kakku päältä kaunis, vaan mitä on sisällä?

6. Työn tarkoitus

Jos työtä määräävät pelkät markkinatalouden lait, siltä puuttuu syvempi tarkoitus. Päivittäinen ponnistelu kohti parempaa – kauneutta, tietoa tai ymmärrystä – tekee työstä merkityksellistä. Työhönsä intohimolla suhtautuva ammattilainen haluaa tehdä laatua sen itsensä vuoksi, ei siksi että joku häntä niin käskee. Jos rakastaa työtään, jokainen yksityiskohta on tärkeä.

Kirjaa omat arvosi

Suosittelen sinuakin kirjaamaan ylös omat arvosi. Se auttaa pitämään joka päivä kirkkaana mielessä, mitä tavoittelee. Jos tekemistään ei pohdi tietoisesti, arvot jäävät helposti taka-alalle ja ihminen alkaa ajelehtimaan vailla suuntaa. Pahimmassa tapauksessa sitä unohtaa, miksi tekee töitä, ja työ voi menettää tarkoituksensa.

Kerro kommenteissa, Twitterissä tai valitsemallasi kanavalla, mitä mieltä olet kuudesta ajatuksestani ja lisää omasi! Ollaan kuulolla.

4 Kommenttia

  1. Pasi Immonen 3 vuotta ago

    Näinhän se on. Harvaa työntekijää innostaa ainakaan pidemmän päälle pelkkä rahan repiminen asiakkaalta. Asiakkaan tekeminen tyytyväiseksi on varmasti motivoivampaa. Kun työntekijä kokee voivansa sitoutua yrityksen arvomaailmaan, myös hänen hyvinvointinsa kasvaa. Syntyy positiivinen kierre.

  2. Harto Pönkä 3 vuotta ago

    Kiitos ajatuksia herättävästä kirjoituksesta. Tavoite täytyy olla kirkkaana ja työn arvojen mukaista, jotta se palkitsee. Varmaan monelle yrittäjälle selvä asia, mutta siitä muistuttaminen tulee aina tarpeeseen.

    Tässä oli monta tärkeää kohtaa, joista yhdessä voisi tehdä ns. sosiaalisen yrityksen seinätaulun.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*