Skip to content

Sisältömarkkinointi – harppaus kohti parempaa yritysviestintää?

Sisältömarkkinointi - kohti parempaa yritysviestintää
Sanasta ”sisältö” tulee mieleen tehdas, jossa tuotetaan jotain pötköä: tosi-teeveetä, kertakäyttöiskelmää, jotain geneeristä tajunnantäytettä. ”Markkinointi” taas tuo mieleen itsensä tyrkyttämisen, mainosmetelillä häiritsemisen ja oman brändin erinomaisuuden korostamisen. Mitä hyvää voi syntyä, jos sanat laittaa yhteen ”sisältömarkkinoinniksi”? Paljonkin ;).

Palataanpa lähtöruutuun ja nollataan äskeinen. Sanotaan, että yritys julkaisee blogissaan ja sosiaalisessa mediassa alaansa liittyvää sisältöä, joka ei mainosta tai myy. Sisältö on persoonallista, erottuvaa ja ajatuksia herättävää. Siitä voi oppia uutta. Se ratkaisee ihmisten ongelmia ja vastaa heidän kipupisteisiinsä. Parhaimmillaan se jopa muuttaa maailmaa. Se on niin hyvää, että siitä tekee mieli kertoa kaverillekin.

Kyse on sisältömarkkinoinnista, hyvästä sellaisesta. Ruma sana? Ehkä, mutta se toimii. Itse asiassa sisältömarkkinointi on iso harppaus parempaan, sillä toisin kuin perinteinen markkinointi, se tuottaa ihmisille oikeaa lisäarvoa. 

Mitä on sisältömarkkinointi?

Lyhyesti sisältömarkkinointi on hyödyllisen, kiinnostavan tai viihdyttävän sisällön jakamista, joka houkuttelee yrityksen kohdeyleisöä sen vaikutuspiiriin. Sen sijaan että ihmisille tyrkytetään mainosviestejä, heitä houkutellaan ilmaisella ja arvokkaalla sisällöllä. Vähän niin kuin torilla mansikanmyyjä lähestyy tarjoamalla maistiaiseksi muutaman mansikan.

Sisältömarkkinointi toimii, koska se perustuu siihen, miten ihmiset käyttävät internettiä. Etsimme verkosta tietoa mielenkiinnon kohteistamme ja päädymme viettämään aikaa sivustoilla, jotka sitä tarjoavat. Yleensä emme halua heti kättelyssä kuulla mainospuheita tuotteista ja palveluista. Ennemminkin haluamme saavuttaa ymmärryksen siitä tiedon alueesta, johon ongelmaamme liittyy. Mikäli meillä myöhemmin ilmenee tähän aihepiiriin liittyvä tarve, nousee se taho, jolta olemme saaneet apua ja johon olemme alkaneet luottaa, luontevasti kaupanteossa etusijalle.

Mikä lukijoita oikeasti kiinnostaa?

Jotta sisältö toimisi samalla markkinointina, sen tulisi liittyä jotenkin yrityksen alaan, osaamiseen, tuotteisiin tai brändiin. Tällöin se voi tuoda paikalle potentiaalisia asiakkaita, eikä ihan satunnaista kävijävirtaa.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että lukijoiden tarpeet ovat aina tärkeämpiä kuin yritys itse. Jos ensimmäinen ajatus sisällöntuotantoon on, että kirjoitetaan oma historiikki, avataan tuotteiden syntyprosessia ja kerrotaan asiakascaseja, voin lyödä vetoa, että vähäisetkin kävijät kaikkoavat nopeasti. Kysy itseltäsi, mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Miten voit aidosti olla heille hyödyksi?

Kun julkaisee verkossa laadukasta sisältöä pitkäjänteisesti, alkaa se vähitellen kantaa hedelmää. Ensin sisällöllä ansaitaan ihmisten huomio. Jos onnistuu yhä uudelleen tarjoamaan lukijoille hyödyllistä tietoa, he alkavat aika luonnostaan kokea olevansa puolellasi. Lukija oppii vähitellen ymmärtämään sinua ja luottamaan sinuun. Sana leviää, kun hyvät jutut päätyvät kiertoon sosiaalisessa mediassa. Jos toimii fiksusti, osa kävijöistä haluaa myös ennen pitkää tehdä kauppaa kanssasi. Tästä on näyttöä tuhansilta eri sivustoilta.

Kaikki puhuvat sisältömarkkinoinnista

Nykyään kaikki puhuvat sisältömarkkinoinnista (siis maailmalla, ei Suomessa). Adobe Digital Trends nimesi sisältömarkkinoinnin vuoden 2013 merkittävimmäksi trendiksi. Sisältö on nostettu keskiöön monen megabrändin verkkostrategiassa: Cocal Cola (ks. ”Content 2020” -video alla), Nike, Red Bull, IKEA, L’Oreal, Colgate, American Express jne. Samalla brändit ovat kovaa vauhtia muuttumassa mediataloiksi ja niiden sivustot (ks. Red Bull) muistuttavat nykyisin enemmän nettilehtiä kuin perinteisiä yrityssivustoja.

Itseäni ei megabrändien sisältö tosin juuri puhuttele. Sydämeni sykkii enemmän sellaisille pienemmille toimijoille kuin vaikkapa Evernote. Tämä näppärä muistityökalu on kerännyt muutamassa vuodessa lähes 50 miljoonaa käyttäjää – ilman että yritys on sijoittanut penniäkään mainontaan. Menestys on perustunut pitkälti hyödylliseen sisältöön, jota ihmiset ovat halunneet jakaa eteenpäin sosiaalisessa mediassa.

Evernote ja sisältömarkkinointi

Internet on täynnä ihmisten tarinoita siitä, miten Evernote on mullistanut heidän elämänsä ja auttanut heitä työskentelemään fiksummin ja tehokkaammin. Monta asiaa on täytynyt tehdä oikein (hyvä sisältö, freemium -bisnesmalli, toimiva sosiaalisen median strategia…), jotta niin moni on ryhtynyt yrityksen sanansaattajaksi. Ja tunnustan, olen itsekin kirjoittanut, miten en enää tule toimeen ilman Evernoten muistityökaluja.

Sisältömarkkinointi – näin minä sen näen

Olen koittanut pohtia omaa näkökulmaani sisältömarkkinointiin. Yksinkertaistettuna ajatukseni on tämä. Hyvä sisältömarkkinointi tuottaa ihmisille aina aitoa lisäarvoa. Se auttaa, opettaa ja ratkaisee ongelmia. Se viihdyttää, herättää ajatuksia ja tuo lisää mehua elämään.

Hyvä sisältömarkkinointi tavoittelee samoja hyveitä kuin journalismi: totuus, tasapuolisuus, kiinnostavuus. Siinä puhutaan laajemmin koko alasta, eikä kapeakatseisesti omasta erinomaisuudesta. Samalla se kuitenkin uskaltaa ottaa kantaa ja ”maistua, tuntua ja haista” kirjoittajaltaan. Blogeihin yksinkertaisesti kuuluvat persoonallinen ääni ja näkemykset. Muutoin ne ovat vaarassa kuihtua tylsäksi taustatapetiksi. Lukijat ovat kyllä tarpeeksi fiksuja erottamaan, onko kirjoittaja luottamuksen arvoinen. Jos kanava ei puhuttele, yleisö äänestää jaloillaan.

Ja viimeiseksi kuvaan kuuluu vielä jakaminen. Hyvä sisältö on jakamisen arvoista. Vasta ihmisten reaktiot osoittavat, oliko juttu onnistunut vai ei. Jos sana lähtee leviämään verkostoissa, pakko blogissa on jotain hyvää olla. Kuten Ville Tolvanen asian muotoilee ”hyvä työ markkinoituu”, sitä ei tarvitse väen väkisin ihmisille markkinoida.

Aika monesti olen kuullut ihmisten suusta lauseen: ”hyviä juttuja on kiva jakaa eteenpäin”.

 

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.