Skip to content

Responsiiviset sivut – verkon minimistandardi 2014

Responsiivinen verkkosivusto
Tulevaisuus on mobiili. Yhdysvalloissa verkon mobiilikäyttö ylittää ennusteiden mukaan internetin selaamisen pöytäkoneilla vuonna 2015. Suomessakin 2013 jo kolmasosa kuluttajista käytti nettiä älypuhelimella, tänä vuonna varmasti huomattavasti useampi.

Vain 7%:lla yrityksistä mobiilisivusto moitteeton
Kuluttajien verkon käytön muutos on ollut historiallisen nopea, eivätkä suomalaiset yritykset ole pysyneet siinä mukana. Digityksen tuoreessa tutkimuksessa vain 43% 250 suurimmasta tieto- ja viestintätekniikka-alan yrityksestä (TiVi) oli ylipäätään kiinnittänyt huomiota mobiilikäytettävyyteen. Ainoastaan 7:llä prosentilla yrityksistä mobiilikäytettävyys oli siinä kunnossa, ettei siinä ulkoisesti tarkasteltuna olisi mitään huomautettavaa. Apua. Näidenkö yritysten pitäisi olla niitä edelläkävijöitä? Tervetuloa Nokia-Suomeen, mobiilikäytettävyyden kehitysmaahan.

Nyt viimeistään tulisi ottaa mobiilikäyttäjät prioriteettilistan kärkeen. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että mobiilikäyttäjät ovat usein aktiivisia myös sosiaalisessa mediassa, mikä on keskeistä sivuston menestymisen kannalta. Esimerkiksi LinkedIn:in mobiilikäyttäjät ovat 2.5 kertaa aktiivisempia kuin pöytäkoneen käyttäjät.

Responsiivinen suunnittelu

On muutama tapa palvella mobiilikäyttäjiä: 1) suunnitella oma mobiilisovellus (apps), 2) erillinen versio web-sivustosta mobiililaitteita varten tai 3) responsiivinen sivusto, joka skaalautuu joustavasti eri kokoisille näytöille. Paras vaihtoehto useimmissa tapauksissa on responsiivinen sivusto – perustelen kohta miksi.

Kokeile kuitenkin ensin itse, mitä responsiivisuus tarkoittaa. Pienennä selainikkunaasi niin, että se on lähellä tabletin (vaaka / pysty) tai älypuhelimen näyttöä. Huomaat, miten sivu mukautuu joustavasti ikkunan kokoon. Esimerkiksi sivupalkki siirtyy alas siinä vaiheessa, kun sille ei ole enää tilla sivun reunassa. Tämä on responsiivista suunnittelua – verkon megatrendi, jota Suomessa näkee vielä yllättävän vähän. Seuraavassa 7 syytä päivittää sivustosi responsiiviseksi.

7 syytä luoda responsiivinen verkkosivusto

 

time-magazine-responsiivinen-sivusto

1. Yksi sivusto joka toimii kaikilla laitteilla

Responsiivinen sivusto pitää suunnitella vain kerran ja se skaalautuu kaiken kokoisille näytöille. Sen sijaan erillisen web-mobiilisivuston (m.sivustot) suunnittelu voi helposti kaksinkertaistaa työn. Mobiilisovelluksen suunnittelu joka alustalle (iOS, Android, Windows) taas on kallista ja siksi esimerkiksi monet mediatalot ovat luopuneet siitä. Edelläkävijöitä responsiivisuuteen siirtymisessä ovat olleet mm. Time magazine, monet suositut nettilehdet (Mashable, ReadWriteWeb, Medium) ja Suomessa YLE Uutiset.

2. Älä maksaa liikaa

Responsiivisen sivuston suunnittelu on muita vaihtoehtoja nopeampaa ja edullisempaa. Se tarjoaa lähes aina parhaiten vastinetta rahalle. Useimmille tämä on se tärkein syy, mutta lista ei lopu tähän.

3. Yhtenäinen visuaalinen ilme

Responsiivisen sivuston visuaalinen ilme on yhtenäinen laitteesta riippumatta. Värit, fontit ja visuaaliset elementit ovat pitkälti samoja kaiken kokoisilla näytöillä. Ne vain skaalautuvat sopivaan kokoon. Jos ymmärrät vähääkään brändin luomisesta, tiedät että yhtenäinen ja tunnistettava visuaalinen linja on sen perusta.

4. Hakukoneystävälliset sivut

Google suosittelee responsiivisten sivustojen suunnittelua, sillä ne ovat hakurobotille teknisesti helpoimpia ymmärtää. Tämä johtuu siitä, että responsiivisella sivustolla jokaisella sivulla on yksi URL -osoite. Sen sijaan erillisellä m. -sivustolla jokaisesta sivusta on kaksi versiota. Google on historiallisesti rankaissut duplikaattisisällöstä, sillä se voi tarkoittaa, että sisältö on varastettu toisesta lähteestä. Lisäksi sosiaalisen median jaot, jotka ovat nykyisin keskeinen hakukonenäkyvyyden kriteeri, kohdistuvat tässä tapauksessa kahdelle eri sivulle (ei optimaalista). Responsiivinen suunnittelu säästää sinut näiltäkin ongelmilta.

5. Verkkoanalytiikka

Analytiikka antaa nykyisin valtavan määrän tietoa käyttäjien toiminnasta sivustolla, minkä avulla sivustoja kehitetään yhä paremmiksi. Google Analytics ym. analytiikkatyökalut toimivat huomattavasti paremmin yhdellä responsiivisella sivustolla kuin tilanteessa, jossa samoista sivuista on useita eri versioita (normaali + mobiilisivusto)

6. Helppo ylläpitää ja päivittää

Responsiivisella sivustolla on vain yksi lähdekoodi. Muutokset tarvitsee tehdä vain yhteen paikkaan, ja ne näkyvät koko sivuston laajuisesti. Toisin sanoen sivuston päivittäminen on paljon kivuttomampaa ja tehokkaampaa kuin erillisen mobiilisivuston tapauksessa.

7. Responsiivisuus on tulevaisuutta

Voit luottaa, että responsiivinen sivusto toimii tulevaisuudessakin – ihan minkä tahansa kokoiselta näytöltä. Sen sijaan monella mobiilisivustolla koodia voi joutua päivittämään jatkuvasti. Tämä johtuu siitä, että jokainen uusi laite täytyy erikseen tunnistaa koodissa. Ja markkinoillehan tulee jatkuvalla syötöllä uusia laitteita, joten päivittäminen syö aikaa, rahaa ja hermoja.

2014 responsiivisuus on verkon minimistandardi

ReadWriteWeb ennustaa, että erilliset mobiilisivustot (m.sivustonnimi.com) kuolevat 2014. Verkon uusi standardi on responsiivinen sivusto – yksi näytön koon mukaisesti muuntautuva sivusto. Muutosta vievät eteenpäin verkon megatoimijat – Google, Apple ja Microsoft. Ne kehittivät selaimia 2013 siihen suuntaan, että ne toimivat vähitellen täysipainoisesti kaikissa laitteissa isolta näytöltä älypuhelimeen. Vastavuoroisesti suunnittelijat ovat alkaneet tekemään sivustoja, jotka skaalautuvat mihin tahansa näytön kokoon.

2013 oli ”responsiivisen suunnittelun vuosi”, jolloin responsiivinen design kypsyi ja kehittyi harppauksin. Itse olen suunnitellut vuodesta 2012 lähtien pelkästään responsiivisia sivustoja. Niiden kaikkien pohjalla on WordPress, maailman suosituin julkaisualusta

Vaadi siis itsellesi responsiiviset sivut tai ne ovat jo valmistuessaan vanhentuneet. Äläkä kuvittele, että voit ratkaista ongelman myöhemmin. Responsiivinen suunnittelu vaikuttaa perustavalla tavalla design ratkaisuihin, joten sivustoa on harvoin mahdollista muuntaa myöhemmin responsiiviseksi ilman merkittävää vaivaa.

Kirjoittaja suunnittelee responsiivisia verkkosivustoja. Tutustu lisää tai katso esimerkkejä portfoliossa.

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.