050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Rakenna brändi verkossa

Rakenna brändi verkossa
syyskuu 22, 2015 Ilkka Olander
Brändi verkossa - kotisivut
M

istä aineksista syntyy erottuva verkkobrändi? Miksi brändi ylipäätään on tärkeä – miksi ”peruskotisivut” (näitä jostain syystä kysytään) eivät riitä? Eikös se brändi ole vain kivaa kuorrutusta, jolla ei ole juuri merkitystä? No ei todellakaan.

Yritysmuotoilija Ville Tolvanen sanoittaa hyvin, mikä merkitys vahvalla brändillä on:

”Arvaan ettei suurin osa suomalaisista yrityksistä aidosti hahmota mitä tarkoittaa omistaa hyvä brändi. Brändi eli sidosryhmien mielikuva tekemisistäsi heijastuu kaikkeen toimintaan. Saat jatkuvasti paljon yhteydenottoja uusilta asiakkailta ja ehdotuksia yhteistyöstä muiden toimijoiden kanssa. Avainhenkilöiden rekrytointi on mutkatonta ja sähköpostisi täyttyy avoimista hakemuksista innokkailta kandidaateilta. Yrityksesi tavoitteet ylittyvät jatkuvasti ja firmassasi vallitsee hyvä tekemisen meininki. Tekemistä riittää ja ihmiset joustavat antaen omia aikojaan firman tavoitteiden saavuttamiseksi. Hyvä brändi syntyy rohkeudesta ryhtyä luomaan toimialan tulevaisuutta ja erottautumisesta muista toimijoista.”

Tätähän me kaikki haluamme, eikö? Mutta miten temppu tehdään?

Tekniikka vai sisältö ja käyttökokemus edellä?

Yllättävän moni yritys ei edes tunnista omia vahvuuksiaan, saati sitten osaa kommunikoida niitä väkevästi. Tasapaksu viestintä voi latistaa kovankin osaamisen. Tämähän on meidän suomalaisten helmasynti: ”maailman innovatiivisimmassa maassa” ei osata markkinoida eikä saada tuotteita kaupaksi.

Viestinnän tulisi olla vähintään samalla tasolla kuin yrityksen ydinosaamisenkin. Usein näin ei ole, vaan viestinnän merkitystä väheksytään ja ajatellaan, että kyllä ne asiakkaat meidät löytävät, kun meillä on niin pirun hyvä tuote. Eivät löydä.

Toisinaan mietin, miten on mahdollista, että Suomessa törmää miljoonaliikevaihtoa tekeviin yrityksiin, joiden verkkosivuista saa vaikutelman, että joku sukulainen väänsi ne halvalla. Mainostoimisto on tehnyt heille kalliin esitteen, mutta verkkosivut ovat retuperällä.

Tekniikkaa tärkeämpää näkemys

Onko syy se, että verkko on monimutkaisempi ympäristö, jota ovat hallinneet perinteisesti enemmän tekniikkaan kuin designiin perehtyneet koodarit? Nykyäänhän verkkosuunnittelu ei välttämättä sisällä paljoakaan koodaamista (toisin kuin asiakkaat kuvittelevat), vaan sivustoja suunnitellaan valmiin ”infrastruktuurin” (julkaisujärjestelmä, teema, framework) päälle. Tilanteessa teknistä osaamista tärkeämmäksi on nousee näkemys: sisältöön, visuaalisuuteen ja käyttökokemukseen liittyvä osaaminen sekä verkkostrategian tuntemus.

Ai miksi? Näillä on eniten merkitystä asiakkaan bisneksen kannalta.

Tunne asiakas pintaa syvemmältä

Kotisivuprojekti alkaa yleensä tarjouspyynnöstä. Sitä seuraa tarkentavia kysymyksiä, joiden avulla tarjousta on helpompi tehdä: Miltä haluaisitte sivujen näyttävän? Kuinka monta sivua? Mitä toimintoja tarvitsette? Mikä julkaisujärjestelmä? Entä hakukoneoptimointi & sosiaalinen media? Kaikki nämä ovat tietenkin olennaisia käytännön asioita, joihin on saatava vastaus ennen kuin voi tehdä tarjousta.

Mutta ylläolevat kysymykset eivät vielä pureudu syvemmällä tasolla asiakkaan bisnekseen. Jos haluat luoda verkossa erottuvan brändin ja tulla nähdyksi alasi johtajana, vaaditaan enemmän. Siksi kysyn asiakkailtani yhä enemmän tällaisia kysymyksiä:

  • Minkä ydinviestin haluatte välittää?
  • Ketkä ovat kilpailijasi, mitkä ovat heidän viestinsä ja mikä erottaa sinut heistä?
  • Mikä on sivustosi kohdeyleisö ja mikä heille on tärkeää? Mihin toimintaan haluat ohjata käyttäjiä sivustolla?
  • Mitkä ovat vahvuutenne, erikoisosaamisenne ja mistä olette ylpeä? Entä heikkoutenne ja suurimmat haasteenne?
  • Mitkä ovat tärkeimmät myyntiargumenttinne?
  • Kerro yrityskulttuuristanne, työntekijöistänne ja arvoistanne.
  • Keksi viisi adjektiivia, jotka kuvaavat teitä.
  • Minkä nurkan verkosta haluatte valloittaa? Millä hakusanoilla haluatte löytyä ja missä sosiaalisen median verkostoissa näkyä?

Jatkossa jokaisen design-ratkaisun tulisi perustua tutkimuksen pohjalta luotuun ymmärrykseen ja visioon yrityksestä. Tällöin tuloksena on strategisesti kestävää viestintää, eikä epämääräinen sohaisu side silmillä.

Kumppanuus antaa enemmän

Tällainen lähestymistapa johtaa myös läheisempään kumppanuuteen asiakkaan kanssa. En ole enää myymässä irrallista suoritetta (kotisivut), vaan autan kehittämään asiakkaan bisnestä verkossa. En lähde tekniikka edellä vaan olennaisempaa on työ sivuston sisällön ja ilmeen sekä laajemmin verkkostrategian ja brändin parissa.

Uskon, että asiakasta voi todella auttaa menestymään verkossa vasta kun ymmärtää hänen bisnestään pintaa syvemmältä. Vain siitä lähtökohdasta voi syntyä erottuvaa verkkoviestintää, joka nousee kilpailun yläpuolelle. Työ vie enemmän aikaa, mutta kannattaa.

Verkossa brändiä rakentaa sisältö

Brändi on yksi ylikäytetyimmistä ja väärinymmärretyimmistä markkinointikäsitteistä.

Brändi on enemmän kuin logo, esite tai verkkosivusto. Laajasti ymmärrettynä kyse on maineesta, joka syntyy kaikista asiakkaan kontaktipisteistä: tuotteen / palvelun käyttökokemus, visuaalinen ilme, asiakaspalvelu, mainonta, verkkosivut, sosiaalinen media jne. Brändi on lupaus, ”iso idea”, jonka ympärille kaikki viestintä niveltyy.

Visuaalinen ilme on brändin konkreettinen kosketuspinta asiakkaisiin. Sitä ei voi väheksyä. Esimerkiksi 75% verkkosivuston uskottavuuteen liittyvästä palautteesta liittyy ulkoasuun. Ensivaikutelmista peräti 94% liittyy sivuston designiin. Design on voimakas keino vaikuttaa meihin, usein voimakkaampi kuin itse tiedostamme.

Jos ensivaikutelma ei työnnä meitä pois jo heti kättelyssä, alamme perehtyä sivujen sisältöön. Verkossa brändiä rakentaa pitkällä tähtäimellä erityisesti sisältö. Hyvä sisältö on pääomaa, jota jaetaan sosiaalisessa mediassa, joka löytyy hakukoneista ja jolla asiakkaiden huomio ansaitaan. Yritykset, jotka toimivat kuin media huomataan, tyhjiä mainospuheita toitottavat ohitetaan.

Hyvä brändi on tosi

Kestäviä brändejä ei luoda huijaamalla. Hyvä brändi on aina tosi – varsinkin sosiaalisen median myötä tullut läpinäkyvyyden vaatimus on tehnyt mahdottomaksi sen, että yritys yrittää esittää elämää suurempaa mutta tuottaa todellisuudessa pettymyksen. Netin puskaradio paljastaa puutteet nopeasti ja se on noloa.

Hyvän verkkobrändin rakentaminen ei vaadi valtavaa säkkiä rahaa. Verkossa pieni voi olla suurta. Notkea startup voi peitota näkyvyydessä megakorporaatiot – tiedän, koska olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. Pitää vain tuntea verkon toimintatavat.

Kirjoittaja suunnittelee moderneja verkkosivustoja ja vetää verkkostrategiaan liittyviä koulutuksia. 

Ei kommentteja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*