050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Mobiilikuvaus nostaa viestintäsi uudelle tasolle

Mobiilikuvaus nostaa viestintäsi uudelle tasolle
joulukuu 9, 2014 Ilkka Olander
Mobiilikuvaus ja some viestintä
Pidin Savonlinnassa mobiilikuvaus -työpajan, johon osallistui mm. matkailu, kulttuuri- ja ravintola-alan yrittäjiä, viestijöitä ja markkinoijia. Tunnistin työpajassa organisaatioiden tarpeen houkutella asiakkaita verkossa ja sosiaalisessa mediassa yhä visuaalisemmalla viestinnällä. Lue lisää jos haluat tietää, miten kuvalla vaikutetaan meihin ja kuinka mobiilikuvaus voi nostaa viestintäsi erottuvuutta ja vaikuttavuutta.

Perusasiat: yritys on media

Nykyisin fiksu yritys toimii verkossa kuin media. Ihmisiä on parempi lähestyä journalistinen sisältö edellä, ei mainospuhein. Tällöin he hakeutuvat oma-aloitteisesti luoksesi ja suosittelevat vielä kaverilleenkin. Virittämällä mainosämyrin täysille lähinnä ärsyttää ja karkottaa asiakkaat, jotka valitsevat verkossa itse mitä kanavaa kuuntelevat.

Samaan aikaan verkko on muuttunut yhä visuaalisemmaksi paikaksi, ja siellä pärjäämiseen tarvitaan aikaisempaa mediarikkaampaa sisältöä. Only in Lapland Facebook –sivu on hyvä esimerkki visuaalisesta viestinnästä, joka toimii verkossa. Lähes jokainen sivun postaus saa tuhansia tykkääjiä ja jakoja, jotka tuovat tärkeää näkyvyyttä Lapille matkakohteena suhteellisen pienellä markkinointipanostuksella.

Mobiilikuvaus - yrityksen Facebook sivu

Monella yrityksellä nousee kuitenkin haasteeksi, miten tuottaa verkkoon riittävän laadukasta ja visuaalisesti houkuttelevaa sisältöä ”kotikonstein” ilman ammattilaisen apua. Näihin haasteisiin pyrin vastaamaan mobiilikuvaus –työpajoissa, joissa autan osallistujia kehittämään omaa visuaalista ajatteluaan, ymmärtämään sosiaalisen median pelisääntöjä ja sitä, miten visuaalinen viestintä voi tuoda verkossa tuloksia.

Mobiilikuvaus yhdistää visuaalisuuden ja sosiaalisuuden

Älypuhelin on täydellinen väline visuaalisen sisällön tuottamiseen sosiaaliseen mediaan. Syitä on monia: some -palvelujen tiivis integrointi sovelluksiin, nopea workflow, helpot kuvasäädöt ja halvat sovellukset. Älypuhelin sopii mainiosti päivittäiseen kuvaviestintään ja somen tiiviiseen, reaaliaikaiseen päivitystahtiin.

Mobiililaitteiden myötä laadukkaan kuvan tuottaminen on periaatteessa aloittelijankin ulottuvilla (lue vinkkejä mobiilikuvausta käsittelevästä bloggauksestani). Toisaalta kuvanlaatu ei edes ole tärkein kriteeri sosiaalisessa mediassa. Virheet kuvissa annetaan helpommin anteeksi, kunhan vain idea on hyvä.

Esimerkiksi Instagramissa rosoisella välittömyydellä pärjää paremmin kuin siloitellulla ja ammattimaisella mainoskuvalla. Getty Imagesin luova johtaja Rebecca Swift näkee, että (sosiaalisen median ja mobiilikuvauksen myötä) valokuva ja visuaalisuus ovat ison murroksen keskellä. Kiiltokuvamaisten mallikuvien sijaan kaivataan rohkeita ja realistisia kuvia oikeista ihmisistä. Samalla Instagramin popularisoima retrofiltteriestetiikka on tehnyt epätäydellisyydestä tavoiteltavaa.

Instagram kuva

Vaatturi-juontaja Arman Alizadin rosoista Instagram virtaa

Tiivistetysti haluamme nähdä kuvia, joissa on tarinaa ja tunnetta. Arkikuvakin toimii somessa hyvin, jos siihen liittyy napakka tarina tai nokkela 140 merkin kiteytys. Kuva jää elämään etenkin silloin, kun se on osa isompaa kokonaisuutta. Päivityksestä toiseen tunnistettava tyyli, mieleen jäävä visuaalinen linja ja kuvakerronta ovat tapoja erottua verkossa meitä ympäröivästä visuaalisesta metelistä. Ylipäätään isot ideat kantavat.

Mobiilikuvaus on mille tahansa yritykselle – niin pienelle kuin suurelle – mahdollisuus erottua verkossa. Hyvillä ideoilla, visuaalista silmäänsä harjaannuttamalla ja fiksulla mobiilikuvaussovellusten käytöllä voi päästä yllättävän pitkälle.

Visuaalisella viestinnällä on väliä

Älä aliarvioi kuvan voimaa. Kiinnitämme missä tahansa julkaisussa aina ensimmäisenä huomiomme kuviin. Mikäli kuvitus ja ulkoasu ei houkuttele, viesti jää suurella todennäköisyydellä lukematta. Altistumme kaupunkiympäristössä päivittäin noin 5000:lle markkinointiviestille ja meidän on pakko tehdä lukemattomia ratkaisuja pelkän ensivaikutelman perusteella. Siksi kuva on keino voittaa taistelu huomiostamme ja välittää viesti voimakkaana.

Visuaalinen suunnittelu on vaikuttamista

Viestinnän visuaalisuuteen panostaminen onkin viime kädessä vaikuttamista. Hyvin suunniteltu viesti huomataan, se herättää tunteita ja siihen luotetaan. Sen sijaan hyväkin sisältö, jossa design ja tiedon paketointi on laiminlyöty, katoaa verkkoon kuin pieru saharaan. Yksi esimerkki tästä on huippuasiantuntijoiden laatimat maailmanpankin raportit, jotka eivät tutkimusten mukaan kiinnosta juuri ketään.

Visuaalisessa suunnittelussa ei ole kyse mistään ”kivoista koristeista” tai kuorrutuksesta kakun päällä. Paketoinnilla on hektisen informaatiotulvan keskellä valtava merkitys ja sen ymmärtää mikä tahansa menestyvä brändi.

Miten nouset visuaalisen metelin yläpuolelle?

Sisältömarkkinointi on lyönyt viimeisen parin vuoden aikana Suomessa läpi ja yhä useammassa yrityksessä mietitään nyt, miten loihtia verkoon asiakkaita kiinnostavaa sisältöä. Pärjätäkseen markkinapaikalla yritysten on myös välttämätöntä nostaa visuaalisen viestintänsä tasoa. Näyttääkö viestintäsi verkossa uskottavalta, ammattimaiselta, kiinnostavalta? Jos ei, niin viestejäsi ei huomata eivätkä ponnistelusi vaikuta ihmisiin. Tällä on merkitystä enemmän kuin arvaatkaan.

Mobiilikuvaus on yksi parhaista tavoista tehdä omasta verkkojulkaisemisesta visuaalisesti houkuttelevampaa. Ulkoasultaan hyvin suunniteltuun viestiin tartutaan, se leviää ja se vaikuttaa. Ei siis mikään ihme, että suomalaisetkin yritykset rynnistävät tällä hetkellä voimallisesti visuaaliseen sosiaaliseen mediaan. Esimerkiksi Instagram tilin on luonut viimeisimmän kartoituksen (Kurio) mukaan jo kolmasosa suomalaisista Facebook -markkinoijista.

Jäljelle jää kysymys, miten erottua ja jäädä mieleen kuvavirrassa? Kuten video yllä todistaa, 60 miljoonasta päivittäin julkaistusta Instagram kuvasta suurin osa on lähes identtisiä. Ne ovat pelkkää visuaalista meteliä, joka jää taustatapetiksi ilman tarinankerrontaa ja laajempaa näkemystä. Miten nouset tämän kuvakohinan yläpuolelle, erotut ja jäät mieleen?

Kirjoittaja opettaa digikuvausta ja vetää mobiilikuvaus + sosiaalinen media -työpajoja.

Ei kommentteja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*