Oppimisen kannalta median monipuolisempi käyttö tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa video voi olla usein luontevampi väline opiskelijan osaamisen näyttämiseen kuin perinteinen kirjallinen esitys. Inno-Omnian mobiilisti -hankkeessa on käytetty mobiililaitteita kuten iPadeja ammatillisten näyttöjen videodokumentoinnissa hyvin tuloksin.
Mobiililaitteille löytyy monia median tuottamiseen ja jakamiseen sopivia ilmaisssovelluksia, joille voi keksiä opetuskäyttöä. Strip Designer -sovelluksella voi tehdä helposti sarjakuvia, jotka voivat olla opiskelijalle hyvä väline kiteyttää ajatuksia tai kuvata kehitysprosesseja. Sonic Pics -sovelluksella voi tehdä ääniselostuksen kuvamateriaaliin ja luoda havainnollistavia presentaatioita. Evernote -sovelluksella voi kaapata kaiken näkemänsä ja kuulemansa, tallentaa sen ”virtuaaliseen muistiinsa”, ja löytää myöhemmin tarvitsemansa sisällön helposti.
Tiedoista kohti taitoja
Monipuolisella median käytöllä opiskelun painopistettä voidaan siirtää luontevasti tiedoista kohti taitoja, mikä on yksi viimeaikaisissa koulutuksen kehitysstrategioissa esiin nostettu tavoite. Tekemisen kautta oppiminen ja työssä oppiminen korostuvat, kun oppimisprosessi voidaan dokumentoida (kuvan, videon ja äänen tallennus) ja jakaa helposti.Käytän itse usein videoita opetuksessa, sillä niiden avulla saan aiheen näyttäytymään helpommin lähestyttävänä ja kiinnostavampana. Opiskelun ei tarvitse tuntua aina työltä – välillä se voi olla myös hauskaa ja viihdyttävää (”infotainment”). Olen todennut, että pieni havainnollistava ja elämyksellinen videopala (ks. esim. videot some-tilastoja tai typografian perusteita) tunnin alussa virittää opiskelijat seuraamaan ja osallistumaan aktiivisemmin. Oppimisen kannalta aidon kiinnostuksen ja motivaation herääminen on kaikki kaikessa – ilman sitä asiat eivät jää mieleen.
Mediarikas oppiminen tapahtuu tällä hetkellä pääasiassa sosiaalisessa mediassa ihmisten vapaa-ajalla. Viralliset instituutiot tulevat tässä suhteessa pahasti jälkijunassa ja asenteet muuttuvat hitaasti. Kirjallinen ilmaisu on dominoinut pitkään kulttuuriamme ja se kytkeytyy erityisen voimakkaasti koulutusjärjestelmäämme. Työmarkkinoiden näkökulmasta akateeminen teoreettinen tieto on kuitenkin kärsinyt inflaation, ja sen rinnalle on noussut käytännönläheisempi ja taloudellisesta näkökulmasta helpommin perusteltava hyötyajattelu. Työelämässä arvostetaan innovaatioita – tietoa ja luovaa osaamista, jota voidaan suoraan soveltaa tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Mediataitoihin panostaminen voisi viedä koulutusta lähemmäs työelämän tarpeita.
Sosiaalinen media kansalaistaitona
Opetan itse digijulkaisutaitoja ja erityisesti verkkojulkaisemista blogien ja some-työkalujen avulla. Nähdäkseni verkkomedian hallinnasta hyötyy lähes kuka tahansa (tietotyön) ammattilainen: tutkijat, poliitikot, journalistit, tiedottajat, markkinoijat, visuaaliset suunnittelijat jne. He kaikki tarvitsevat kanavan, jonka kautta saada tuotoksensa näkyville ja kehitellä niitä vuorovaikutuksessa alan asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Yrittäjille blogi on keino markkinoida palveluja (kotisivut) ja työnhakijoille keino näyttää oma osaaminen (portfolio).Koulutuksen järjestäjien tulisi vihdoin ymmärtää, että sosiaalinen media ei ole pelkkä viihdemuoto. Sosiaalisen median taidot ovat tehokkaan oppimisen ja työnteon yksi edellytys, ja ne nousevat tietoyhteiskunnassa yhä tärkeämpään asemaan.
Sosiaalinen media opetussuunnitelmiin
Vielä harvassa oppilaitoksessa tällaiset ajatukset konkretisoituvat opetusohjelman tasolla, elimellisenä osana tutkintorakennetta. Sosiaalinen media sisällytetään enintään kuriositeettinä jonkin kurssin yhteyteen tai sitten siitä tarjotaan valinnaista kurssia. Tällaiset kosmeettiset muutokset eivät riitä muuttamaan koulutuksen suuntaa, vaan se pysyy ytimeltään vanhanaikaisena.Sosiaalisen median suositukset ovat askel parempaan suuntaan. Seuraavassa vielä poimintoja konkreettisista toimenpiteistä, joita OPH suosittelee koulutuksen järjestäjille:
[list style=”check”]- Koulutuksen järjestäjiä kehotetaan tarkistamaan tietostrategia sosiaalisen median näkökulmasta. Vuosittaisessa tilannekartoituksessa selvitetään laitteistotilanne, e-oppimateriaalien määrä ja arviointiperusteet sosiaalisen median näkökulmasta. Tämän perusteella määritellään tavoitetaso laitteiden, e-oppimateriaalien ja arviointiperusteiden osalta ja opettajien vuosittainen täydennyskoulutustarve.
- Sosiaalinen media muuttuu luontevaksi osaksi oppimista.
- Oppijoille tarjotaan tilaisuuksia käyttää eri palveluita kuten: blogeja, mikroblogeja, wikejä, kuvien, linkkien ja muiden tuotosten jakopalveluita, chat-palveluita ja yhteisö- ja ryhmätyöskentelyalustoja. Oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia taltioida eri menetelmin (teksti, kuva, video) omaa työskentelyään ja oppimistaan ja rakentaa omaa oppimispolkuaan.
- Oppijoita kannustetaan yhteisölliseen työskentelyyn ja oppijoiden ja opettajan välistä vuorovaikutusta lisätään.
- Kehitetään oppimisen tueksi malleja, jotka antavat oppijoille mahdollisuuksia kirjoittaa dokumentteja yhdessä, muokata kuvia, tuottaa videoita, jakaa tuotoksiaan toisilleen ja kommentoida toistensa tuotoksia.
- Järjestetään oppijoille mahdollisuuksia harjoitella tiedon keräämistä, hallita tietotulvaa, koota ja yhdistellä tietoa. Pohtia itse mikä väline tai palvelu toimii kussakin tilanteessa parhaiten.
- Oppilaitoksen ulkopuolisia oppimisympäristöjä, kuten kulttuurilaitoksia, työpaikkoja, yhteistyökouluja ja yhteisöjä hyödynnetään enenevässä määrin. Sosiaalinen media toimii sillanrakentajana koulun ja muiden oppimisympäristöjen välillä.