Skip to content

Kotisivut kuolivat, yritysblogi kerää kävijät

Kotisivut vai yritysblogi? Molempi parempi
Aikaisemmin yritykselle saattoi riittää, että sillä oli kotisivut, josta kävivät ilmi sen palvelut, tuotteet ja yhteystiedot. Tällainen ”käyntikortti” oli vielä joitakin vuosia sitten hyödyllinen, mutta ei enää. Staattiset sivustot, joilla ei ole päivittyvää sisältövirtaa (=blogi), eivät enää pärjää netissä. Sana niistä ei leviä sosiaalisessa mediassa eivätkä ne näy hakukoneiden tulosten kärkipäässä. Kylmä totuus on, että perinteiset kotisivut eivät enää saa kävijöitä.

Staattisen sivuston nettinäkyvyys on lähellä nollaa, vaikka ulkoasuun ja brändiin olisi panostettu suuriakin summia. Ilman sisältöä, joka vastaa ihmisten tarpeisiin, sivusto voisi olla yhtä hyvin näkymätön internetissä. Miksi? No pohditaanpa hetki, miten ihmiset käyttävät nettiä.

Miten ihmiset käyttävät internettiä?

Suurimman osan ajasta ihmiset etsivät netistä joko tietoa ja ratkaisuja ongelmiinsa tai kiinnostavaa, viihdyttävää sisältöä. He klikkailevat tiensä tottuneesti sinne, missä heidän tarpeisiinsa vastataan. Tästä juontuu sanonta ”content is the king”, sisältö on kuningas.

Suurimmalla osalla yrityksistä on se ongelma, että ne eivät halua antaa kuluttajalle vastauksia. Sen sijaan ne keskittyvät puhumaan kehuskellen itsestään ja omista saavutuksistaan. Viestintä  supistuu mainostamiseksi. Käsi pystyyn, kuinka moni on aidosti kiinnostunut mainoksista?

Seuraukset on helppo arvata: heikko hakukonesijoitus, ei pöhinää ja suositteluita sosiaalisessa mediassa, vähän kävijöitä. Toisin sanoen: hei hei digitaalinen kaupankäynti!

Kuluttajat fiksumpia kuin kuvittelet
Yleensä ottaen kuluttajat ovat fiksumpia kuin yritykset kuvittelevat. Nähtyään kiinnostavan tuotteen he menevät nettiin ja googlettavat, mistä on kyse. He hankkivat tietoa aiheesta blogeista, keskustelufoorumeilta ja sosiaalisesta mediasta – eivätkä niinkään yritysten kotisivuilta. Yhä useammin kuluttajan matka sekä alkaa että päättyy netissä. Hän tekee sieltä löytämänsä tiedon perusteella ostopäätöksen – ennen kuin hänelle edes ehditään yrittää myydä tai markkinoida jotain tuotetta.

Yritysblogi on mahdollisuus ratkaista peli edukseen. Siitä voi muodostua kuluttajan reitillä ratkaiseva tiedonlähde, palapelin puuttuva palanen.

Kotisivut – laitetaanko blogin kanssa vai ilman?

Sanotaan, että kävijä klikkaa tiensä yrityksen A kotisivuille, josta löytää tyypillisen itsekehuskelevan yritysesittelyn, tuotekatalogin ja yhteystiedot. Koko paketin kruunaa äänensävyksi valittu vaaleanpunainen myyntipuhe, joka väheksyy kriittisen kuluttajan älyä. Auts. Mitä syitä tällainen sisältö antaa kävijälle palata sivustolle? Ei juuri mitään, ja niinpä se unohtuu nopeasti.

Käyttäjä jatkaa matkaansa ja osuu yrityksen B sivustolle, jonka blogiartikkeli vastaa häntä askarruttavaan kysymykseen. Hienoa, ongelma ratkaistu. Juuri nyt hän ei ollutkaan vertailemassa tuotteita tai tekemässä ostopäätöstä vaan lähinnä hankkimassa tietoa aihepiiristä.

Ole hyvä, tervetuloa uudelleen!
Eikä siinä kaikki. Toisen yrityksen blogi on täynnä muutakin hyödyllistä, hauskaa ja vaivalla tehtyä sisältöä. Hän palaa uudestaan. Ja uudestaan. Eikä pety. Yrityksen viesti hänelle on selvä: ole hyvä ja tervetuloa uudelleen.

Vähitellen hän alkaa luottamaan yritykseen ja huomaa, että sen blogi on onnistunut voittamaan hänet puolelleen. Hän alkaa jakaa sisältöjä eteenpäin, osallistumaan keskusteluihin ja suosittelemaan sivustoa kavereilleenkin. Hän on kiitollinen saamastaan hyvästä palvelusta ja haluaa jopa tutustua blogin kirjoittajaan. Kun tulee päivä, jolloin hänellä ilmenee tarve yrityksen tuotteelle, hän tietää jo mistä sellaisen saa, ja kehen voi asiassa luottaa.

Tässä nykyaikaisen verkkoliiketoiminnan lyhyt oppimäärä.

Yritysblogi moninkertaistaa kävijämäärät

Vilkaise seuraavaa kävijäanalytiikkaa, joka kuvaa sivunäyttöjen määrää tällä sivustolla toukokuussa 2013. Mitä mahtavat olla kaksi selvästi erottuvaa kävijäpiikkiä? Arvasitkin varmaan, että blogin julkaisupäiviähän ne. Sen perusteella, mitä olen blogeja nähnyt, sanoisin, että tällainen liikennemäärien vaihtelu julkaisutoiminnan mukaan on hyvin tyypillistä.

Yritysblogi moninkertaistaa kävijämäärät

Onko yritysblogilla merkitystä? Totta hemmetissä. Ilman blogia kävijämäärä olisi suvantokohtien tasolla pysyvästi. Tai itseasiassa se olisi alhaisempi,  sillä hakukoneille ei olisi sivustolla juuri mitään tarttumapintaa. Ei liene epäselvää, mikä ihmiset tuo paikalle: tuore, kiinnostava sisältö.

Pelin säännöt ovat muuttuneet. Sisällöltään köyhät kotisivut ovat kohta historiaa, yritysblogit tätä päivää. On aika nostaa seinälle uusi huoneen taulu: ”julkaise tai kuole” (publish or perish). Pätee muuallakin kuin tiedemaailmassa.

Haluatko oppia lisää sisältölähtöisestä internet strategiasta kesän aikana? Julkaisen aiheeseen liittyen pidemmän artikkelisarjan. Liity sähköpostilistalle, niin saat ensimmäisenä tiedon uusista artikkeleista (max 2 kertaa / kk):

 

Jaa kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Tilaa uutiskirje

Saat uudet blogit suoraan sähköpostiisi. Tilaamalla hyväksyn, että tietoni tallennetaan Sometekin uutiskirjeen tilaajarekisteriin.