050-5748041 | ilkka.olander (at) sometek.fi

Kotisivut 2015: sosiaalinen & mobiili sivusto

Kotisivut 2015: sosiaalinen & mobiili sivusto

Kotisivut - sosiaalinen & mobiili sivusto
Kannattaa myöntää tosiasiat. Perinteiset staattiset kotisivut eivät enää houkuttele kävijöitä. Kävijämäärien kasvattaminen vaatii julkaisutoimintaa ja sosiaalisen median tiivistä integrointia sivuille. Nykyaikainen sivusto on

    • sosiaalinen (jaettava & puhuttava sisältö),
    • mobiili (responsiivinen, skaalautuu niin älypuhelimeen kuin isolle näytölle),
    • päivitettävä (helppo julkaisualusta kuten WordPress),
Monella yrityksellä on tässä vielä tekemistä. Esimerkiksi mobiiliyhteensopivia suomalaisten yritysten sivustoista on vasta murto-osa. Samalla jo kolmasosa suomalaisista selaa nettiä mobiililaitteella. Ja määrä kasvaa nopeasti. Enää ei ole varaa aikailla sivuston päivitämisessä responsiiviseksi, tai asiakkaat äänestävät jaloillaan.

Vielä harvemmalla on kokonaisvaltainen verkkostrategia, jossa on mietitty niin sisällöntuotantoa, sosiaalista mediaa kuin hakukoneliikennettäkin tiiviisti toisiinsa kytkeytyneinä tekijöinä. Sen sijaan otetaan palanen sieltä, palanen täältä ja poukkoilaan eri some-kanavissa. Ilman selkeää tukikohtaa verkossa toimimiselta kuitenkin puuttuu pohja.

Omat kotisivut ovat luontevin keskus verkossa, mutta vain tietyin edellytyksin. Sosiaalisen median aikakaudella kotisivut eivät enää voi olla mykkä käyntikortti vaan elävä, sisällöltään rikas vuorovaikutuskanava. Siis mikäli ei halua muuttua näkymättömäksi internetissä.

Sosiaalinen sivusto – solmukohta verkossa

Parhaassa tapauksessa omasta verkkosivustosta muodostuu sosiaalinen solmukohta, johon kaikki käytetyt some-palvelut tiiviisti integroituvat. Eikä siinä kaikki.

Voidaan kysyä, miksi ylipäätään ohjata vuorovaikutusta ulkoisiin some-palveluihin, jos omastakin sivustosta voi tehdä sosiaalisen? Vastaavia ominaisuuksia (vuorovaikutusseinät, chat, videoneuvottelut, ryhmät, dokumenttien & median jako, blogi jne.) voi lisätä helposti omallekin WordPress -sivustolle, eivätkä kustannukset ole päätä huimaavia. Samalla sivusto muuttuu sosiaaliseksi työtilaksi ja kohtaamispaikaksi (työntekijät, asiakkaat & kumppanit). Nykyisin kotisivujen ei tarvitse enää olla pelkkä näyteikkuna vaan niiltä voi saada asiakaspalvelua, ihan niin kuin kaupasta tai kahvilasta.

100% omassa hallinnassa & räätälöity
Huomion tuomisessa takaisin omalle sivustolle on kaksi isoa etua. Oma ”sosiaalinen sivusto” on 1) täysin omassa hallinnassa ja 2) omiin tarpeisiin räätälöity. Mikään pilvipalvelu (Facebook, Google+ …) ei näet istu päälle kuin räätälöity puku. Aina jotain puuttuu: ulkoasun ja toimintojen muokkaus on hyvin rajoittunutta, käyttöehdot riistävät sisällön omasta omistuksesta, kaupankäynti ei ole mahdollista siellä missä sisältö sijaitsee tms.

Sosiaaliset verkkosivut – miksi?

Tässä 12 syytä, miksi omasta verkkosivustosta kannattaa tehdä sosiaalinen:

    • Ulkoasun voi muokata juuri sellaiseksi kuin haluaa (brändi!). Yksilöllinen käyttökokemus erottaa kilpailijoista. Parhaimmillaan olo on kuin tulisi omaan olohuoneeseen tai lempikahvilaansa.
    • Toiminnot voi räätälöidä tukemaan juuri omia työprosessejaan. Yleensä (välttämättä geneerisistä) pilvipalveluista puuttuu aina jotain. Omalle sivustolle voi valita oikeat toiminnot ja integroida valitsemansa ulkoiset some-palvelut. Haluatko esimerkiksi kannustaa henkilöstöäsi jakamiseen ja aloitteellisuuteen pelillistämällä? Onnistuu, ja sinä määrität säännöt.
    • Omistat 100% sisällön. Sinun tai asiakkaittesi ei tarvitse olla huolissaan palvelun käyttöehdoista tai tietoturvasta. Haluatko, että NSA salakuuntelee Google -tilejäsi tai Facebook riistää oikeudet sisältöösi ja tykittää mainoksilla? En minäkään.
    • Sisältö kestää aikaa. Vaivalla tuottamasi sisältö ei hautaudu päivässä sosiaalisen median meteliin vaan löytyy vuosienkin päästä. Sisältö voi olla arvokkainta pääomaasi verkossa – vaali siis sitä.
    • Hakukoneet. Omalle sivustolle tuotettu sisältö indeksoituu paremmin hakukoneisiin ja rakentaa yritykselle pitkäkestoista verkkonäkyvyyttä.
    • Kauppapaikka voi sijaita samassa palvelussa yhden napin painalluksen päässä. Tällä voi olla enemmän merkitystä kuin kuvittelet.
    • Yksityisyyttä ja tiedonkulkua voi hallita yksityiskohtaisesti. Sosiaalisen intranetin (voidaan liittää sivuston yhteyteen) ryhmätyötiloissa oikea tieto kulkee juuri oikeille ihmisille.
    • Kaikki some-välineet yhdessä paikassa. Sosiaalisessa intranetissä (ks. linkki yllä) blogit, wiki, pikaviestimet ym. ovat helposti yhdessä paikassa. Verkkoläsnäolo ei sirpaloidu eri palveluihin ja erillisten tunnusten taakse. Niin yksinkertaista ja helppoa, että äitisikin osaa sen :).
    • Ei kuukausimaksuja. Pitkällä tähtäimellä oma sosiaalinen sivusto tulee myös edullisemmaksi kuin kuukausimaksullinen pilvipalvelu.
    • Ei mainoksia tai muuta häiritsevää / asiaankuulumatonta sisältöä.
    • Tulevaisuus. Onko Facebookkia, Twitteriä, Google+:aa tai muita some-palveluja edes olemassa 5-10 vuoden päästä ja mitkä niiden käyttöehdot silloin ovat? Kuka enää muistaa MySpacea, vuoden 2008 suurinta some-palvelua? Omat sivusi sen sijaan säilyvät takuulla. WordPress (jolla näitä sivustoja toteutan) on jo nyt verkon suosituin julkaisujärjestelmä ja voit laskea sen varaan, että se kehittyy jatkuvasti.
    • Tuki. Jos päädyt tilaamaan sosiaalisen sivuston allekirjoittaneelta, tarjoan käyttöösi some-asiantuntemukseni, neuvoja ja konsultointia. Jos tarvitset verkossa opasta, minulla on monta vinkkiä jaettavana. Sivusto on lopulta vain tekninen väline, joka luo puitteet toiminnalle. Lisäarvo syntyy vasta, kun ominaisuuksia osataan hyödyntää fiksusti.

Tulevaisuus – sosiaalinen media kaiken verkkoelämän dna:ssa

Vähitellen verkkopalvelut kehittyvät väistämättä yhä sosiaalisemmiksi. Laitoin otsikkoon vuoden 2015, mutta tosiasiassa (semi-) sosiaalinen ja mobiili sivusto alkaa olla minimistandardi jo nyt. Kohta alamme odottaa, että lähes sivustolla kuin sivustolla voi vuorovaikuttaa. Turhaudumme, jos yrityksen kotisivuilla ei voi kysyä apua tai jos sieltä ei saa palvelua. Miten kömpelöä! Samalla odotamme, että ominaisuudet peilaavat meille jo tuttuja vuorovaikutustapoja (esim. vuorovaikutusseinä), jolloin niitä voi käyttää yhtä helposti kuin ajaisi kaverin polkupyörällä.

Vuorovaikutteinen media – so what?
Ehkä tulevaisuudessa sosiaalista mediaa ei enää ole tarpeen erotella muusta internetistä, kun kaikkiin verkkosivustoihin alkaa kuulua standardina sosiaalisia ominaisuuksia. Vähän niin kuin OSX ja iOS ovat integroineet some-palvelut käyttöjärjestelmän tasolla osaksi lähes kaikkia toimintoja. Silloin voidaankin jo hylätä koko sosiaalisen median käsite ja alkaa puhumaan taas ihan vain internetistä. Oliko siinä nyt jotain ihmeellistä, että netti on vuorovaikutteinen media?

2 Kommenttia

  1. Sari 12 kuukautta ago

    Erinomainen kirjoitus! Olen sata varma, että käsite some katoaa hyvinkin pian, koska vuorovaikutteisuus ja käyttäjäkokemus on se juttu sivustoilla jo nyt. Asiakkaat osaavat jo vaatia. Jolleivat he saa toivomaansa, he kaikkoavat sivustolta. Kerran menetetty asiakas harvoin vaivautuu palaamaan sivustolle.

    Organisaatioissa riittää tehtävää, sillä sisällön merkitystä ei oikein vieläkään kaikkialla ymmärretä. Uskotaan teknisen järjestelmän olevan avain onneen, vaikka juju on lisäarvoa antavassa sisällössä. Arvokas sisältö tarvitsee taakseen ihmisaivoja, pelkkä tekninen toteutus ei pelasta pulasta.

    • Ilkka Olander Author
      Ilkka Olander 12 kuukautta ago

      Kiitos Sari!

      Joo, valtikka on viime vuosina vähitellen vaihtanut omistajaa. Helppojen some-välineiden myötä sisällöntuottajat ovat alkaneet pyörittämään verkkoa yhä enemmän, eivätkä ”insinöörit” enää määrittele, mitä voi tehdä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>