Pahinta on, jos jotain negatiivista ilmestyy. Oletko tuottanut sosiaalisessa mediassa sisältöä, joka ei ammatillisessa mielessä näytä sinua toivomassasi valossa? Tähän voit sentään itse vaikuttaa poistamalla päivityksesi profiilistasi tai säätämällä yksityisyysasetuksia. Vielä kurjempi juttu on, jos joku esimerkiksi sättii osaamistasi, palvelujasi tai tuotteitasi jollain foorumilla.
Toisaalta et voi myöskään paeta näkymättömiin. Jos Google -haku ei anna nimelläsi juuri mitään tuloksia, sekään ole hyvä asia. Todennäköisesti joku toinen hakija, jonka verkkopresenssi on näkyvämpi, mietitympi ja ammattimaisempi saa kutsun haastatteluun.
Tässä yksi aiheesta löytämäni video (huomaa, että videon tilastot perustuvat vain 300 henkilön otokseen – tämän artikkelin lopussa hieman luotettavampia lähteitä):
http://www.youtube.com/watch?v=w6rGe-XBi9w
Mitä työnantaja ajattelee?
Kuvittele, että sinulla on 200 työhakemusta. Poistat kasasta kaikki, joilta puuttuu muodollinen pätevyys (onko nykyään pätevä kriteeri?) ja ilmoituksessa vaadittu työkokemus. Saat rajattua hakijat kymmeneen.Tilanne voi olla karrikoitu, mutta totuus on, että työnantajilla ei ole aikaa ja rahaa pitkiin rekrytointiprosesseihin. Oikea henkilö pitäisi löytyä nopeasti ja tehokkaasti. Samalla valinnan kuitenkin pitäisi osua nappiin. Yritysten menestys on suoraan riippuvainen siitä, onko niillä käytössään oikeat osaajat.
Siksi rekrytoija tarvitsee enemmän tietoa työntekijästä, mielellään mahdollisimman vaivattomasti. Mikä on helpoin tapa hankkia tätä tietoa? Verkkopresenssi ja hakijan tarjoamat linkit (blogi, ePortfolio, LinkedIn -profiili, Twitter -tili jne.).
Some-rekry korvaa perinteiset kanavat?
Työnhaku perinteisiä kanavia (työpaikkailmoitukset, työvoimatoimistot) pitkin ei tuota enää tuloksia. Varsinkin asiantuntijatehtäviin ja luovan alan töihin palkataan suhteiden, suositusten ja konkreettisten näyttöjen (portfolio) perusteella.Tuloksena on, että tehtävään löytyy osaavampi henkilö (laajempi otos, paremmin kohdistettu haku, enemmän tietoa avainhakijoista) vähäisemmillä resursseilla (rekrytointiin käytetty aika, ilmainen ilmoitustila). Siksi sosiaalisen median voidaan ennakoida nousevan tärkeimmäksi rekrytoitikanavaksi lähivuosina.
Jos et usko, niin tutkitaanpa lisää tilastoja.
92% yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan
Yhdysvalloissa sosiaalinen media on jo yksi tärkeimmistä rekrytointikanavista. Viidennen kerran julkaistu vuosittainen Jobviten kysely, jossa kartoitetaan sosiaalista rekrytointia, on muodostunut yhdeksi alan luotetuimmaksi mittariksi (”benchmark”). Sen mukaan 2012 92% yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan.Suomessa kehitys on samansuuntaista. Viestintätoimisto Manifeston 2011 tekemässä kyselyssä 45 % runsaasta sadasta yrityksistä käytti sosiaalista mediaa työntekijöiden hakemiseen. Erityisen vilkasta some-rekry on asiantuntijatehtävissä, mainos- ja it-alalla. Näillä aloilla yritykset tarvitsevat työntekijöitä, jotka hallitsevat sosiaalisen median ja verkostoitumisen – siksi kanavatkin kannattaa valita sen mukaan.
Laajemmassa mittakaavassa sosiaalisen median hyödyntäminen näyttäisi vielä hakevan muotoaan. Suunta on kuitenkin selvä: ylöspäin. Jos sinulla ei vielä ole ammatillista verkkonäkyvyyttä, suosittelen, että ala rakentaa sitä nyt – se ei synny hetkessä.
[divider top=”0″]Piditkö lukemastasi? Tilaa tämä blogi + hyödyllisiä resursseja sähköpostiisi: