Syy kehitykseen on ilmeinen: nettisisällön määrän kasvaessa on sen suodattamisesta tullut yhä tärkeämpää. Onko sinulla aikaa kahlata loputonta mediavirtaa muutaman itsellesi relevantin tiedonjyvän vuoksi? Haluat tietenkin vain itsesi kannalta oleellisimman tiedon sinua kiinnostavista aiheista. Tässä netin kaaoksen hallinnassa sosiaaliset verkostot ja kuraattorit ovat nousemassa avainasemaan. Kullekin käyttäjälle henkilökohtaisesti merkittävä sisältö on nyt se ”Graalin malja” jonka äärelle pääsystä internetin jättiläiset Facebook, Twitter ja Google kisaavat. Lienee sanomattakin selvää, että verkostoihin perustuva tiedonhaku on kasvavassa määrin myös tehokkaan oppimisen ja (tieto)työn edellytys.
Tämä artikkeli on toinen osa neljän artikkelin sarjaa, joista ensimmäinen osa ”löydä, suodata, jalosta – kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku” löytyy täältä.
Facebook Edgerank – kuinka uutisvirtasi sisältö suodattuu?
Tiesitkö mikä määrittää, mitä Facebook -uutisvirtaasi sisältyy? 2010 Facebook lanseerasi ”EdgeRank” -algoritmin, jonka tarkoitus on muokata uutisvirran sisällöstä mahdollisimman relevanttia kunkin käyttäjän kannalta. Kaikki kaverisi eivät suinkaan näe seinällesi laittamiasi päivityksiä. Algoritmi suodattaa päivityksiä seuraavin kriteerein:- Suosittuus. Mitä enemmän klikkauksia, tykkäyksiä ja kommentteja päivitys saa, sitä todennäköisemmin se näkyy uutisvirrassasi.
- Aikaisempi vuorovaikutus. Mitä enemmän vuorovaikutat (kommentointi, tykkääminen, sivulla vieraileminen, yksityisviestit jne.) tietyn henkilön kanssa, sitä todennäköisemmin hänen päivityksensä seuloutuvat virtaasi.
- Painoarvo. Kommenttin painoarvo on suurempi kuin tykkäämisen, rikas mediasisältö kuten kuvat ja videot saavat enemmän näkyvyyttä kuin pelkkä teksti.
- Aika. Päivityksen tuoreus vaikuttaa sen näkyvyyteen. Sisältö, joka ei saa tietyn aika-ikkunan sisällä klikkauksia, tykkäyksiä tai kommentteja, katoaa virrasta.
Toinen syy on se, että Facebook on vakiintunut yksityisemmäksi vuorovaikutuksen alueeksi, jossa kaveroidutaan lähinnä ”oikeasta elämästä” tuttujen ihmisten kanssa. Tiedon jakaminen sen sijaan liittyy usein ”heikkoihin siteisiin”, yhteisiin intresseihin ja ammatillisiin verkostoihin. Monet haluavat nimenomaan sulkea tällaisen kevyen ja hyötynäkökohtien ohjaaman verkostoitumisen Facebookin (=julkisen yksityiselämänsä) ulkopuolelle.
Twitter – kiinnostavien henkilöiden seuraaminen
Sen sijaan Twitterissä käyttäjät verkostoituvat usein ihmisiin, joita he eivät tunne. Kyse on enemmän tiedon jakamisesta ja yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kokoontumisesta. Twitter on muuttanut sosiaalisia verkostoja: ne eivät ole enää vain ystäväverkostoja vaan niihin kuuluu ihmisiä, joilla on mielenkiintoista informaatiota jaettavana. Twitter johti ihmiset käyttämään sosiaalisia verkostoja päästäkseen informaation äärelle, mistä sosiaalinen tiedonhaku ja kuratointi sai alkunsa.Twitter ja henkilökohtainen oppimisverkosto (PLN)
Twitteristä kannattaa etsiä seurattavaksi oman alan asiantuntijoita. Voit aloittaa muutamasta tuntemastasi ja arvostamastasi henkilöstä. Jos edelleen tutkit heidän profiilejaan, löydät vähitellen ne henkilöt, jotka ovat heidän ”mielipidejohtajiaan”. Twitterissä voi yksilöidä tarkkaan, kenen jakamaa sisältöä seuraa. Itse seuraan Twitterissä lähinnä ihmisiä, jotka jakavat hyödyllisiä linkkejä ja vinkkejä, eli käytän sitä sosiaaliseen tiedonhakuun.Twitterin puutteita täydentää suuri määrä kolmansien osapuolien sovelluksia. Tiedonhaun kannalta näistä maininnan arvoinen on PostPost, jolla voi näppärästi hakea Twitter-virrastaan sisältöjä. Sen avulla voi suodattaa virrastaan pelkät linkit, kuvat tai videot. Seuratut henkilöt järjestyvät prioriteetin mukaan: ensimmäiseksi ne henkilöt, joiden kanssa vuorovaikutat eniten, sitten ne, joiden, joiden sisältöä jaetaan ja siteerataan virrassasi eniten ja sitten vasta loput.
Sosiaalinen tiedonhaku osaksi Googlea: Google+
Google:n perimmäinen tavoite on organisoida kaikki maailman tieto ja saada se helposti ihmisten saataville ja käyttökelpoiseksi. Google+ taas voidaan nähdä yritykseksi edistää tätä tavoitetta valjastamalla sosiaaliset verkostot osaksi hakukonetta. 2012 alusta Googlen haku onkin näyttänyt tuloksia myös henkilökohtaisesta Google+ verkostoista, kun käyttäjä on kirjautunut sisään palveluun (ks. video).Mitä jos Google+:aa olisikin verrattu Twitteriin? Google+ toimii samaan tapaan kuin Twitter siinä mielessä, että kuka tahansa voi liittää käyttäjän ”piireihinsä” (vrt. seuraaminen) – kaveruuden ei tarvitse olla molemminpuolista. Google+ ei tässä suhteessa peilaa tosielämämme verkostoja, mikä voi olla kynnys monille. Facebookissa kaveroituminen on helppoa – käyttäjä tuntee yleensä kaverit jo entuudestaan. Google+ taas auttaa meitä kytkeytymään mielenkiintoisiin ihmisiin, joita emme välttämättä tunne, mutta jotka jakavat kanssamme samoja kiinnostuksen kohteita (vrt. Twitter). Tällainen ajatus verkostoitumisesta on monille vielä vieras, mutta oppimisen, työssä kehittymisen ja median seuraamisen kannalta se on mullistava.
Web 3.0:n ytimessä sosiaalinen tiedonhaku ja kuratointi
2012 Google on ottamassa askelta kohti semanttista ja kontekstuaalista Web 3.0:aa, jossa hakukoneet eivät etsi enää mekaanisesti kirjainjonoja vaan löytävät henkilökohtaisesti relevanttia sisältöä. Web 3.0:aa on verrattu henkilökohtaiseen assitenttiin, joka oppii tuntemaan käyttäjän mielenkiinnon kohteet ja vastaamaan niihin. Miljoonien hakutulosten sijaan se tarjoaa viisi, joilla on oikeasti merkitystä. Tästähän me olemme haaveilleet – eikö?Tällä hetkellä Web 3.0 on vielä fantasiaa, mutta sosiaalinen tiedonhaku ja kuratointi ovat tärkeitä askeleita kohti sen toteutumista. Viimeisen parin vuoden aikana ensisijaisesti kuratointiin perustuvia webpalveluita onkin alkanut ilmestyä kuin sieniä sateella. Seuraavassa artikkelissa esittelen näistä suosikkijani.