Tästä LinkedIn oppaasta löydät runsaasti vinkkejä verkostoitumiseen, työnhakuun ja LinkedIn -profiilin hiomiseen vuodelle 2016.
Continue readingSosiaalinen yritys: jaetut arvot, missio ja visio
Sosiaalinen yritys yhdistää ihmiset yhteisten arvojen, jaettujen kysymysten ja syvemmän tarkoituksen taakse. Sen ytimessä ovat missio, arvot ja visio.
Continue readingSosiaalinen media muuttaa journalismin
Sosiaalinen media ja journalismi työpajan teemoja olivat vuorovaikutteinen journalismi, joukkoistaminen, suositukset verkossa ja toimittajan henkilöbrändi.
Continue readingVerkostojen aikakausi: konnektivismi ja kytkeytynyt oppiminen
Nykyisin oppimista ei ole enää mieltä rajoittaa oppilaitoksen seinien sisään. Lähtökohdaksi tulisi ottaa, että opiskelijoilla on ongelmanratkaisua varten käytössään verkko ja sitä kautta yhteys tietoon ja ihmisiin. Web 2.0 -aikakauden ”kypsässä vaiheessa” tiedon saatavuus on itsestäänselvyys eikä opettajan rooli voi olla yksinoikeudella hallinnoida tietoa ja annostella siitä murusia opiskelijoille.
Continue readingRakenna oma henkilökohtainen oppimisverkosto (PLN). Alustana Twitter.
Viime aikoina on puhuttu yhä enemmän henkilökohtaisista oppimisverkostoista (PLN). Mistä niissä on kyse ja miten niitä rakennetaan? Esimerkkinä Twitter.
Continue readingVerkkopresenssi korvasi ansioluettelon: Sosiaalinen media ja työnhaku.
Mashable uutisoi hiljattain, että Yhdysvalloissa 86% potentiaalisista työnantajista tutkii hakijoiden sosiaalisen median profiilit, olipa ne jaettu tarkoituksella tai tarkoituksetta. Ensimmäinen asia, minkä myös sinun potentiaalinen työnantajasi tekee, on Google -haku nimelläsi. Oletko vielä tarkistanut, mitä saat hakutulokseksi?
Continue readingMiksi Google ei riitä? Tiedonhaku 2.0
Valtaosa merkittävästä web-sisällöstä on Googlelle lähes näkymätöntä (ei hakutulosten ensimmäisellä sivulla). Salaisten algoritmien mukaan järjestetty linkkilista, jota muovaavat taloudelliset intressit, ei ole paras tapa löytää laadukkaita vastauksia ja selityksiä. Hakutulosten kärjessä on kaupallinen, hakukoneoptimoitu ja asemansa vakiinnuttanut sisältö (lumipalloefekti: suosio lisää suosiota).
Tuorein keskustelu, joka kiinnostaa pientä kohderyhmää, jää Googlen huomiosta kamppailtaessa usein pikaruoka-infon varjoon.
Tämä artikkeli on johdanto eKirjaan ”Tiedonhaku 2.0”.
Continue readingiPadit, sosiaalinen media ja Campus 2.0 Helsinki Business College:ssa
Helsinki Business College:ssa alkaa nyt syksyllä mielenkiintoinen kehityshanke, jossa oppimisen tueksi otetaan iPadit ja sosiaalisen median oppimisympäristö Campus 2.0. Hankkeessa on tarkoitus kehittää mm. mobiilia kenttätyöskentelyä (esim. työharjoittelut, yrityskäynnit), mediarikasta (video, kuva, ääni) oppimista ja omaehtoista portfoliotyöskentelyä.
Continue readingTulevaisuuden oppikirja: kuratoitu kokoelma web-resursseja?
Millainen tulevaisuuden oppikirja / oppimateriaali? Voisiko kuratointi olla yksi ratkaisu verkkosisällön hallintaan opiskelun yhteydessä?
Continue readingEhkä paras tapa löytää kiinnostavaa tietoa: kuraattorien yhteisö Scoop.it
Voimakkaimpana välineenä tiedonhakuun pidän kuraattorien yhteisöjä – useista toistensa kanssa risteävien alojen asiantuntijoista koostuvia verkostoja, joka yhteistyössä suodattavat, lajittelevat, ja vinkkaavat toisilleen sisältöjä. Tässä artikkelissa käsittelen yhtä suosikkipalveluani – Scoop.it:iä – jonka kantava ajatus on auttaa luomaan yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kuraattoreiden yhteisöjä. Sokerina pohjalla on Scoop.it -palvelussa yli 27000 näyttökertaa keränneen Timo Ilomäen haastattelu.
Continue readingSosiaalisen median toimintamallien pankki
Sosiaalisen median tukemaan opiskeluun siirtymisessä ei ole pohjimmiltaan kyse jonkin teknisen vimpaimen, kuten dokumenttikameran käyttöönottamisesta luokassa. Some-opiskeluun liitetään toimintamalleja, joissa korostuu yhteistyö ja verkostomainen oppiminen, oppimisprosessin jakaminen ja yhteisöllinen oppiminen, avoin ja ”epävirallinen” oppiminen, sekä oppijalähtöisyys ja opiskelijoiden itseohjautuvuus.
Continue readingOma tila – henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)
Campus 2.0 -konseptin taustalla on oppimisen filosofia, jossa korostuu oppimisen yksilöllisyys, omaehtoisuus ja luovuus. Sen sijaan, että opiskelijoita pyritään motivoimaan ulkoisin keinoin (opettaja määrää, instituutio vaatii), pyritään herättämään opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia. Sisäisen, ”aidon” motivaation synnyn kannalta on olennaista, että opiskelija hallitsee omaa oppimistaan, määrittelee itse tavoitteitaan (kurssin / opetussuunnitelman puitteissa) ja ”omistaa” omat tuotoksensa.
Continue reading