BYOD eli kuluttajistuminen yleistyy työssä ja oppimisessa. 2017 jo joka toinen käyttää omia laitteitaan töissä. Tässä 10 syytä luoda BYOD -strategia.
Continue readingSosiaalinen media muuttaa journalismin
Sosiaalinen media ja journalismi työpajan teemoja olivat vuorovaikutteinen journalismi, joukkoistaminen, suositukset verkossa ja toimittajan henkilöbrändi.
Continue readingPelillistäminen ja työ: Voiko ihminen muuttua?
Pelillistäminen (gamification) tarkoittaa pelien mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten työelämään, opiskeluun tai verkkopalveluihin. Työelämässä pelillistämisen avulla voidaan mm. lisätä työntekijöiden motivaatiota, kannustaa heitä yhteistyöhön ja vauhdittaa innovaatioita. Mihin tämä perustuu?
Continue readingOppiva organisaatio: Vapauta ideoiden virta työyhteisössäsi
Jos jokainen antaa vähän, kaikki saavat paljon. Sosiaalinen intranet, jossa saadaan luotua jakamisen kulttuuri, on mitä parhain kasvualusta oppivalle organisaatiolle.
Continue readingFacebook työvälineenä? Kyllä ja ei.
Nykyään monet käyttävät Facebookkia vapaa-ajan lisäksi työasioidensakin hoitamiseen. Vaikka Facebookin työkäyttöön liittyy monia haasteita (käyttöehdot, mainokset, yksityiselämän ja työidentiteetin sekoittuminen…) moni käyttää sitä silti mielummin kuin työpaikan tarjoamia viestintävälineitä. Ehkä siksi 2013 yhä useampaa yritystä ja organisaatiota kiinnostaa tuoda sosiaalinen media mukaan sen sisäiseen yhteistyöhön.
Continue readingÄlä kysy, jos vastauksen löytää Googlesta!
Älä kysy kysymyksiä, joihin Google -haku voi antaa suoraan vastauksen. Tai jos kysyt, niin anna opiskelijoiden käyttää nettiä asian selvittämiseen. Näin kehottaa Will Richardson mainiossa TED-kirjassaan ”Why School?” (2012).
Continue readingMiksi Google ei riitä? Tiedonhaku 2.0
Valtaosa merkittävästä web-sisällöstä on Googlelle lähes näkymätöntä (ei hakutulosten ensimmäisellä sivulla). Salaisten algoritmien mukaan järjestetty linkkilista, jota muovaavat taloudelliset intressit, ei ole paras tapa löytää laadukkaita vastauksia ja selityksiä. Hakutulosten kärjessä on kaupallinen, hakukoneoptimoitu ja asemansa vakiinnuttanut sisältö (lumipalloefekti: suosio lisää suosiota).
Tuorein keskustelu, joka kiinnostaa pientä kohderyhmää, jää Googlen huomiosta kamppailtaessa usein pikaruoka-infon varjoon.
Tämä artikkeli on johdanto eKirjaan ”Tiedonhaku 2.0”.
Continue readingTulevaisuuden oppikirja: kuratoitu kokoelma web-resursseja?
Millainen tulevaisuuden oppikirja / oppimateriaali? Voisiko kuratointi olla yksi ratkaisu verkkosisällön hallintaan opiskelun yhteydessä?
Continue readingEhkä paras tapa löytää kiinnostavaa tietoa: kuraattorien yhteisö Scoop.it
Voimakkaimpana välineenä tiedonhakuun pidän kuraattorien yhteisöjä – useista toistensa kanssa risteävien alojen asiantuntijoista koostuvia verkostoja, joka yhteistyössä suodattavat, lajittelevat, ja vinkkaavat toisilleen sisältöjä. Tässä artikkelissa käsittelen yhtä suosikkipalveluani – Scoop.it:iä – jonka kantava ajatus on auttaa luomaan yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kuraattoreiden yhteisöjä. Sokerina pohjalla on Scoop.it -palvelussa yli 27000 näyttökertaa keränneen Timo Ilomäen haastattelu.
Continue readingOpas sosiaaliseen tiedonhakuun ja kuratointiin: välineet, strategiat, ihmiset.
Kuratointia on pidetty varteenotettavana ratkaisuna internetin tietotulvan hallintaan. En ole vielä tavannut ketään, jonka mielestä idea ei olisi hyvä – kuka ei haluaisi löytää helposti laadukasta sisältöä mielenkiinnon kohteistaan? Silti keskimääräinen internetin käyttäjä ei ole vielä kuullutkaan kuratoinnista.
Continue readingHelpoin reitti parhaan sisällön luo: Googlen, Twitterin ja Facebookin kamppailu internetin herruudesta
Tulevaisuudessa tullaan käymään kamppailu siitä, mikä web-palvelu onnistuu tarjoamaan ihmisille helppoimman reitin kiinnostavan sisällön luo. Useimmille ihmisille ratkaisu on ollut Googlen hakukone, mutta tähän saattaa tulla muutos. Verkostoihin perustuvan tiedonhankinnan ennustetaan kasvavan nopeasti.
Continue readingLöydä, suodata, jalosta – kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku
Nykyisin nettiin tuotetaan yhdessä päivässä enemmän sisältöä kuin mitä siellä oli olemassa kokonaisuudessaan vuonna 2003. Huomiotamme kuluttaa loputon ärsykevirta. On liian paljon sisältöä ja liian vähän aikaa. Oppimisen ja (tieto)työn kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että meillä on tehokkaat keinot hallita tietotulvaa, suodattaa pois roska ja löytää seasta helmet.
Continue reading