Facebook työvälineenä? Kyllä ja ei.

Facebook työvälineenä

Nykyään monet käyttävät Facebookkia vapaa-ajan lisäksi työasioidensakin hoitamiseen. Vaikka Facebookin työkäyttöön liittyy monia haasteita (käyttöehdot, mainokset, yksityiselämän ja työidentiteetin sekoittuminen…) moni käyttää sitä silti mielummin kuin työpaikan tarjoamia viestintävälineitä. Ehkä siksi 2013 yhä useampaa yritystä ja organisaatiota kiinnostaa tuoda sosiaalinen media mukaan sen sisäiseen yhteistyöhön.

Continue reading

Miksi Google ei riitä? Tiedonhaku 2.0

Kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku

Valtaosa merkittävästä web-sisällöstä on Googlelle lähes näkymätöntä (ei hakutulosten ensimmäisellä sivulla). Salaisten algoritmien mukaan järjestetty linkkilista, jota muovaavat taloudelliset intressit, ei ole paras tapa löytää laadukkaita vastauksia ja selityksiä. Hakutulosten kärjessä on kaupallinen, hakukoneoptimoitu ja asemansa vakiinnuttanut sisältö (lumipalloefekti: suosio lisää suosiota).
Tuorein keskustelu, joka kiinnostaa pientä kohderyhmää, jää Googlen huomiosta kamppailtaessa usein pikaruoka-infon varjoon.

Tämä artikkeli on johdanto eKirjaan ”Tiedonhaku 2.0”.

Continue reading

Ehkä paras tapa löytää kiinnostavaa tietoa: kuraattorien yhteisö Scoop.it

Kuratointi - Scoop.it

Voimakkaimpana välineenä tiedonhakuun pidän kuraattorien yhteisöjä – useista toistensa kanssa risteävien alojen asiantuntijoista koostuvia verkostoja, joka yhteistyössä suodattavat, lajittelevat, ja vinkkaavat toisilleen sisältöjä. Tässä artikkelissa käsittelen yhtä suosikkipalveluani – Scoop.it:iä – jonka kantava ajatus on auttaa luomaan yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kuraattoreiden yhteisöjä. Sokerina pohjalla on Scoop.it -palvelussa yli 27000 näyttökertaa keränneen Timo Ilomäen haastattelu.

Continue reading

Löydä, suodata, jalosta – kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku

Kuratointi ja sosiaalinen tiedonhaku

Nykyisin nettiin tuotetaan yhdessä päivässä enemmän sisältöä kuin mitä siellä oli olemassa kokonaisuudessaan vuonna 2003. Huomiotamme kuluttaa loputon ärsykevirta. On liian paljon sisältöä ja liian vähän aikaa. Oppimisen ja (tieto)työn kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että meillä on tehokkaat keinot hallita tietotulvaa, suodattaa pois roska ja löytää seasta helmet.

Continue reading