Campus 2.0 -konseptin taustalla on oppimisen filosofia, jossa korostuu oppimisen yksilöllisyys, omaehtoisuus ja luovuus. Sen sijaan, että opiskelijoita pyritään motivoimaan ulkoisin keinoin (opettaja määrää, instituutio vaatii), pyritään herättämään opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia. Sisäisen, ”aidon” motivaation synnyn kannalta on olennaista, että opiskelija hallitsee omaa oppimistaan, määrittelee itse tavoitteitaan (kurssin / opetussuunnitelman puitteissa) ja ”omistaa” omat tuotoksensa.
Continue reading10 etua sosiaalisen median käytöstä opiskelussa
Sosiaalisen median välineet tukevat luovaa, verkostomaista ja yhteisöllistä oppimista ja niistä voi hyötyä lähes kaikessa opiskelussa. Seuraavassa lyhyesti joitakin sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyviä hyötyjä.
Continue readingOmaehtoisuus – aito motivaatio
Sometekin toiminnan yksi lähtökohta on opiskelijan/työntekijän aidon motivaation herättäminen. Motivaatiotekijät ovat keskiössä niin koulutusteknologian kuin siihen liittyvien toimintamallien suunnittelussa. Tavoitteena on rakentaa työ- ja oppimisympäristöjä, joissa toimiminen on osallistujille mielekästä ja sitä kautta tuloksellista.
Continue reading