Tästä LinkedIn oppaasta löydät runsaasti vinkkejä verkostoitumiseen, työnhakuun ja LinkedIn -profiilin hiomiseen vuodelle 2016.
Continue readingInstagram, Pinterest ja yhä visuaalisempi sosiaalinen media
Sosiaalinen media muuttuu yhä visuaalisemmaksi. Tietä näyttävät mobiilikuvapalvelu Instagram ja kuratointipalvelu Pinterest. Tässä vinkkejä molempiin.
Continue readingUnelmien digitaalinen kirjasto
Millainen olisi unelmiesi digitaalinen kirjasto? Voisiko sen osa olla digitietopalvelu, joka kuratoi, jakaa tietoa ja palvelee sosiaalisessa mediassa?
Continue readingAsiantuntija sosiaalisessa mediassa
Miten asiantuntija toimii sosiaalisessa mediassa? Tässä vinkkejä, miten Twitter, LinkedIn ja asiantuntijablogi voivat rakentaa asiantuntijuutta verkossa.
Continue readingMedian murros: Massamediasta kohti yksilöllisiä mediareittejä.
Kaikki maailman sisältö (tieto, musiikki, videot…) – valitsemastasi aiheesta ja luottamiesi asiantuntijoiden kuratoimana – selailtavissa missä vain, milloin vain, miltä tahansa laitteelta. Jos tämä ei ole kehityksen suunta niin mikä?
Continue readingRemiksaa oma opinto-kocktailisi. Oppimispolkujen räätälöinnistä.
Netti pursuaa nykyisin avoimia resursseja, joista koostaa oma oppimispolkunsa: huippuyliopistojen MOOC -kursseja, briljantteja esityksiä (TED, RSA-Animate) jne. Tulevaisuudessa kasvava trendi tulee olemaan näiden resurssien luova yhdisteleminen.
Continue readingMiksi Google ei riitä? Tiedonhaku 2.0
Valtaosa merkittävästä web-sisällöstä on Googlelle lähes näkymätöntä (ei hakutulosten ensimmäisellä sivulla). Salaisten algoritmien mukaan järjestetty linkkilista, jota muovaavat taloudelliset intressit, ei ole paras tapa löytää laadukkaita vastauksia ja selityksiä. Hakutulosten kärjessä on kaupallinen, hakukoneoptimoitu ja asemansa vakiinnuttanut sisältö (lumipalloefekti: suosio lisää suosiota).
Tuorein keskustelu, joka kiinnostaa pientä kohderyhmää, jää Googlen huomiosta kamppailtaessa usein pikaruoka-infon varjoon.
Tämä artikkeli on johdanto eKirjaan ”Tiedonhaku 2.0”.
Continue readingTulevaisuuden oppikirja: kuratoitu kokoelma web-resursseja?
Millainen tulevaisuuden oppikirja / oppimateriaali? Voisiko kuratointi olla yksi ratkaisu verkkosisällön hallintaan opiskelun yhteydessä?
Continue readingEhkä paras tapa löytää kiinnostavaa tietoa: kuraattorien yhteisö Scoop.it
Voimakkaimpana välineenä tiedonhakuun pidän kuraattorien yhteisöjä – useista toistensa kanssa risteävien alojen asiantuntijoista koostuvia verkostoja, joka yhteistyössä suodattavat, lajittelevat, ja vinkkaavat toisilleen sisältöjä. Tässä artikkelissa käsittelen yhtä suosikkipalveluani – Scoop.it:iä – jonka kantava ajatus on auttaa luomaan yhteisten mielenkiinnon kohteiden ympärille kuraattoreiden yhteisöjä. Sokerina pohjalla on Scoop.it -palvelussa yli 27000 näyttökertaa keränneen Timo Ilomäen haastattelu.
Continue readingOpas sosiaaliseen tiedonhakuun ja kuratointiin: välineet, strategiat, ihmiset.
Kuratointia on pidetty varteenotettavana ratkaisuna internetin tietotulvan hallintaan. En ole vielä tavannut ketään, jonka mielestä idea ei olisi hyvä – kuka ei haluaisi löytää helposti laadukasta sisältöä mielenkiinnon kohteistaan? Silti keskimääräinen internetin käyttäjä ei ole vielä kuullutkaan kuratoinnista.
Continue readingÄlykkäät henkilökohtaiset web-lehdet Zite ja FlipBoard tehokäytössä
Median kulutus, työ ja oppiminen ovat murroksessa. Perinteiseen massamediaan kuului sisältöjen monistaminen ja ”työntäminen” kuvitteelliselle kohdeyleisölle (esim. alle 40 vuotiaat kaupunkilaisnaiset). Internetissä yksilöllä sen sijaan on vapaus koostaa uutisvirtansa eri lähteistä omien mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Harva kuitenkaan on jaksanut ryhtyä tähän, koska laadukkaan sisällön seulominen netin runsaudensarvesta on ollut hankalaa. Nykyisin tämä ei enää ole kynnyskysymys: Ziten ja FlipBoardin kaltaisten henkilökohtaisten web-lehtien ilmestymisen myötä median yksilöllisestä seuraamisesta on tullut huomattavasti helpompaa.
Continue readingHelpoin reitti parhaan sisällön luo: Googlen, Twitterin ja Facebookin kamppailu internetin herruudesta
Tulevaisuudessa tullaan käymään kamppailu siitä, mikä web-palvelu onnistuu tarjoamaan ihmisille helppoimman reitin kiinnostavan sisällön luo. Useimmille ihmisille ratkaisu on ollut Googlen hakukone, mutta tähän saattaa tulla muutos. Verkostoihin perustuvan tiedonhankinnan ennustetaan kasvavan nopeasti.
Continue reading