Miten asiantuntija toimii sosiaalisessa mediassa? Tässä vinkkejä, miten Twitter, LinkedIn ja asiantuntijablogi voivat rakentaa asiantuntijuutta verkossa.
Continue readingYritys sosiaalisessa mediassa – onko perustus kunnossa?
Sosiaalinen media on vain kuppi – kahvi sen pohjalla on sisältöä. Ja sisältöä ei kannata julkaista ensisijaisesti missään ulkoisessa some-palvelussa vaan omassa mediassa (=blogi), joka on 100% hallinnassasi.
Continue readingMainostaminen jää häviäjille – voittajat muuttuvat mediataloiksi?
Sosiaalisen median myötä yritys voi itse muuttua kiinnostavaksi mediaksi eikä sen välttämättä tarvitse mainostaa. Onko hyvä sisältö nykyisin parasta markkinointia?
Continue readingSisältömarkkinointi – harppaus kohti parempaa yritysviestintää?
Hyvä sisältömarkkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa: auttaa, opettaa ja ratkaisee ongelmia. Se puhuu laajasti koko alasta ja tavoittelee samoja hyveitä kuin journalismi.
Continue readingKotisivut kuolivat, yritysblogi kerää kävijät
Sisällöltään köyhät yrityksen kotisivut ovat kohta historiaa. Ne eivät näy hakukoneissa eivätkä leviä sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan yritysblogi voi moninkertaistaa kävijämäärät.
Continue readingTyönhaussa blogi vakuuttaa paremmin kuin paperit
Nykyisin työnantajat ovat yhä vähemmän kiinnostuneita tutkinnoista ja sertifikaateista ja enemmän todellisista taidoista ja työkokemuksesta. Tehokkain tapa antaa konkreettista näyttöä osaamisestaan on oma (asiantuntija)blogi tai ePortfolio.
Continue readingiPadit, sosiaalinen media ja Campus 2.0 Helsinki Business College:ssa
Helsinki Business College:ssa alkaa nyt syksyllä mielenkiintoinen kehityshanke, jossa oppimisen tueksi otetaan iPadit ja sosiaalisen median oppimisympäristö Campus 2.0. Hankkeessa on tarkoitus kehittää mm. mobiilia kenttätyöskentelyä (esim. työharjoittelut, yrityskäynnit), mediarikasta (video, kuva, ääni) oppimista ja omaehtoista portfoliotyöskentelyä.
Continue readingWordPress nousukiidossa 2012 – valtava potentiaali oppimisen ja yritystoiminnan kannalta
WordPress on maailman suosituin julkaisualusta ja sen suosion kasvulle ei näy loppua. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 20-25% web-sivustoista käyttää 2012 voimanlähteenään Wordpressiä.
Continue readingMediataidot ovat tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja
Opetushallitus julkaisi hiljattain sosiaalisen median opetuskäytön suositukset, jotka ovat tärkeä askel opetuksen kehittämisessä. Vihdoinkin myös ylimmällä hallinnon tasolla tunnustetaan, että tapamme työskennellä, kommunikoida sekä tuottaa tietoa on murroksessa sosiaalisen median käytön myötä. Tällä sivustolla käytän muutoksesta nimeä ”oppiminen ja työ 2.0” mukaillen ”web 2.0” -termiä.
Continue readingOma tila – henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)
Campus 2.0 -konseptin taustalla on oppimisen filosofia, jossa korostuu oppimisen yksilöllisyys, omaehtoisuus ja luovuus. Sen sijaan, että opiskelijoita pyritään motivoimaan ulkoisin keinoin (opettaja määrää, instituutio vaatii), pyritään herättämään opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia. Sisäisen, ”aidon” motivaation synnyn kannalta on olennaista, että opiskelija hallitsee omaa oppimistaan, määrittelee itse tavoitteitaan (kurssin / opetussuunnitelman puitteissa) ja ”omistaa” omat tuotoksensa.
Continue readingVerkostojen voima
Yhä suurempi osa työstä vaatii nykyään tiimityötaitoja. Työssä ratkaistavat ongelmat ovat niin monimutkaisia, että niitä ei yksittäinen ihminen kykene ratkaisemaan. Lähes minkä tahansa tuotteen tai palvelun suunnitteluun tarvitaan asiantuntijoiden ja osaajien verkostoja.
Continue reading